پیشرفت راه آهن رشت – خزر به 74 درصد رسید
به گفته رئیس اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو، راه آهن رشت – خزر حلقه مفقوده کریدور ریلی خلیج فنلاند تا خلیج فارس است. .
به گزارش ای بی اس نیوز، محمد منجمی، سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2، راه آهن رشت – خزر را مکمل کریدورهای حمل و نقل ریلی ترکیبی بین المللی دانست که از خلیج فنلاند شروع و به خلیج فارس ختم می شود. و بندر. عباس، ایران وی پیشرفت فیزیکی خط ریلی رشت – خزر را حدود 74 درصد عنوان کرد و گفت: طول این پروژه حدود 35 کیلومتر است و 27 درصد از این مسیر قابلیت ریل گذاری را دارد.
وی ظرفیت باربری راه آهن رشت – خزر را در سال اول بهره برداری 5 میلیون و 100 هزار تن و ظرفیت این پروژه در بیستمین سال بهره برداری را 7 میلیون تن اعلام کرد و گفت: این پروژه ریلی قابلیت حمل 1 میلیون و 400 هزار تن را دارد. مسافر در سال اول بهره برداری و 2.7 میلیون نفر در سال 20 است. این پروژه ریلی بر اساس استانداردهای بین المللی و با هدف تسهیل در جابجایی کالا و مسافر اجرا می شود.
سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 در خصوص نقش راه آهن رشت – کاسپین در اتصال بنادر شمالی و جنوبی کشور گفت: دو بندر فعال انزلی و کاسپین به فاصله 14 کیلومتر از یکدیگر در گیلان وجود دارد. بنادر استان و جنوب کشور مانند بندر امام خمینی (ره)، بندر شهید رجایی، بندرعباس و بندر چابهار به شبکه ریلی کشور متصل هستند، بنابراین امکان حمل کالا از بنادر شمالی و جنوبی و با حمل و نقل ترکیبی فراهم است.
تسهیل کننده تجارت از اروپا به بنادر جنوب کشور
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نجمی خاطرنشان کرد: راه آهن رشت – خزر حلقه مفقوده کریدور ریلی 13 هزار کیلومتری خلیج فنلاند و خلیج فارس به طول 35 کیلومتر است. یکی دیگر از شاخه های این راه آهن از رشت به آستارا در حال انعقاد قرارداد با ایستگاه خاتم برای اجرای آن است. این خط آهن در کنار راه آهن رشت – آستارا تجارت را از مبدا و مقصد بندر فنلاند، هامبورگ آلمان، گرجستان با بنادر جنوب کشور از جمله دهلی، هند، کراچی، پاکستان و بانکوک تسهیل می کند. ، تایلند
وی جنبه گردشگری این طرح را نیز برجسته کرد و افزود: با توجه به ظرفیت راه های مواصلاتی استان های گیلان و مازندران، ظرفیت گردشگران داخلی و خارجی نیز افزایش می یابد. در اجرای این مسیر مسائل زیست محیطی به ویژه در غرب استان گیلان نیز مورد توجه قرار می گیرد که از رشد بی رویه شهرک ها در حاشیه جاده ها و کاهش تصادفات جلوگیری می کند.
سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 همچنین ارزآوری و درآمدزایی این پروژه ریلی را مورد تاکید قرار داد و گفت: هر تن کیلومتر باری که وارد کشور می شود 1.5 پنی ارزش افزوده برای کشور و اتمام دارد. راه آهن رشت – خزر با افزایش ظرفیت حمل بار و جذب بار ترانزیتی نقش مهمی در این حوزه خواهد داشت.
بیشتر بدانید
رشت – آستارا 3 سال دیگر به پایان می رسد
ترانزیت 15 میلیون تن بار از راه آهن رشت – آستارا
به گزارش ای بی اس نیوز، ایجاد کریدور شمال به جنوب از شهرستان مرزی آستارا جمهوری اسلامی ایران به رشت که کریدور توسعه جمهوری اسلامی ایران با اوراسیا، اروپای شرقی و بویژه با روسیه محسوب میشود. به عنوان یک پروژه کلیدی در زمینه ارتباطات زیرساختی و اقتصادی، می تواند نقش مهمی در ارتقای منافع مشترک کشورهای در حال توسعه منطقه داشته باشد.
سال گذشته استاندار گیلان گفته بود پروژه راهبردی رشت – خزر راه آهن رشت – آستارا تا پایان خرداد 1402 تحویل و به بهره برداری می رسد.
انتهای پیام