پیری و کاهش جمعیت ژاپن به صنعت خودرو دامن زده است
نمایشگاه خودروی توکیو برای اولین بار در چهار سال گذشته بازمیگردد و به تازگی برای عصر خودروهای الکتریکی تغییر نام داده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، نمایشگاه تحرک ژاپن که روز پنجشنبه افتتاح می شود، در برهه ای حساس برای صنعت داخلی برگزار می شود. تویوتا، پرفروشترین خودروساز جهان، در سال جاری تمرکز استراتژیک بر خودروهای الکتریکی باتریدار، از جمله برنامههایی برای تجاریسازی باتریهای پیشرفته و استفاده از فناوری ریختهگری توسعهیافته توسط تسلا را اعلام کرد.
خودروساز برجسته چینی BYD اولین خودروساز چینی خواهد بود که مدل های خود را در این نمایشگاه به نمایش می گذارد و یکی از تنها سه خودروساز خارجی است که این کار را انجام می دهد، همراه با برندهای آلمانی مرسدس بنز و BMW.
بر خلاف بسیاری از شرکتهای ژاپنی که خودروهای مفهومی را به نمایش میگذارند، خودروسازان خارجی همگی خودروهای برقی باتریدار در حال تولید یا برنامهریزی برای تولید را به نمایش میگذارند.
صنعت خودروی ژاپن نیز تحت فشار هزینههای بالای ورودی و کاهش فروش در چین قرار دارد و برندهای ژاپنی مانند نیسان و میتسوبیشی بیشتر از سایر تولیدکنندگان غیرچینی ضربه خوردند و تصمیم گرفتند تولید خود را در آنجا تعطیل کنند.
تویوتا در این نمایشگاه مدل های مفهومی مختلفی از جمله خودروهای اسپرت و وانت سایز متوسط را به نمایش می گذارد.
بزرگترین خودروساز جهان از نظر فروش مدتهاست که از رویکردی چند جانبه برای کاهش انتشار کربن حمایت میکند که علاوه بر خودروهای برقی با باتری، سایر گزینههای انرژی الکتریکی و جایگزین را نیز شامل میشود. این شرکت مدل های جدیدی از سری Century و Crown خود را معرفی خواهد کرد که قبلاً در نسخه های هیبریدی و پلاگین هیبریدی رونمایی کرده بود.
نیسان قصد دارد مدلهای آریا، لیف و ساکورا با باتری و همچنین مدلهای مفهومی جدید باتری الکتریکی مانند مینیون لوکس را معرفی کند.
این نمایشگاه دوسالانه در سال 2021 به دلیل بیماری همه گیر برگزار نشد. امسال، این نمایشگاه طیف گسترده ای از فناوری های حرکتی، از جمله وسایل نقلیه خودران، موتورسیکلت ها، کامیون ها و به اصطلاح “ماشین های پرنده” را به نمایش خواهد گذاشت.
علیرغم تلاشهایی که برای جذب مخاطبان گستردهتر انجام میشود، خودروسازان ژاپنی با فشار فزاینده ناشی از پیری و کاهش سریع جمعیت دست و پنجه نرم میکنند، با تعداد کمتری از جوانان مشتاق خرید خودرو، که بر فروش خودرو فشار وارد میکند.
طبق داده های انجمن خودروسازان ژاپن که به سال 1993 برمی گردد، ثبت نام خودروهای سواری جدید در سال گذشته به رکورد بالایی رسید. ثبت نام در سال 2022 به 3.4 میلیون دستگاه رسید که در مقایسه با سال قبل 6.2 درصد کاهش داشت.
طبق دادههای دولتی، نزدیک به یک سوم از جمعیت 124 میلیونی ژاپن تا اول ماه مه 65 سال یا بیشتر سن داشتند. سال گذشته سومین سال متوالی بود که فروش خودروهای جدید زیر 4 میلیون باقی ماند، اگرچه آنها نیز تحت تأثیر کمبود چیپ پس از همهگیری قرار گرفتند که تولید و عرضه خودرو را مختل کرد.
داده ها نشان می دهد که بازار خودرو در جنوب شرقی آسیا برخلاف چشم انداز تیره ژاپن در حال رشد است. علاوه بر این، انتظار میرود فروش خودروهای سواری در هفت کشور آسیای جنوب شرقی با 24 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 2.2 میلیون در سال 2022 برسد، حتی در شرایطی که خودروسازان ژاپنی با خودروهای شرکتهای الکتریکی چینی برای حفظ سهم خود در بازارهای کلیدی مانند تایلند تلاش میکنند.
انتهای پیام