درخواست خرید 1000 واگن قطار مسافربری
نماینده مسافری شرکت راه آهن با بیان اینکه در سال های اخیر ناوگان متناسب با خطوط اضافه شده افزایش نیافته است، گفت: درخواست کرده ایم که به زودی 1000 واگن مسافری خریداری شود و اولویت اول ما استفاده از کارخانجات ساخت واگن ریلی مسافری داخلی و سپس آنها را وارد کنید
به گزارش ای بی اس نیوز، میرحسن موسوی در تشریح سیاست فعلی راه آهن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دو بخش صنعت حمل و نقل مسافر دو سیاست را دنبال می کنیم. بهبود کیفیت خدمات مسافری به منظور ارائه خدمات با کیفیت به افراد داخل ایستگاه و قطار. از نظر ارتقای کیفیت و ایمنی از سال 1394 تاکنون 700 واگن فرسوده بالای 50 سال را اسقاط کرده ایم و امروز واگن بدون تهویه نداریم. خودروهای کمتر از 30 سال مشمول بازسازی سطح یک و خودروهای کمتر از 45 سال در سطح دو بازسازی شدند.
وی ادامه داد: نکته دوم کنترل تاخیر قطارهای مسافری از مبدأ و مقصد است; بنابراین در سال 1401 نسبت به سال 1400 حدود 17 درصد کاهش تاخیر داشتیم. مورد سوم مکانیزه شدن بسیاری از ایستگاه ها به ویژه تهران-مشهد است که مجهز به آسانسور و پله برقی هستند. علاوه بر این، تمام ایستگاه هایی که 95 درصد مسافران در آن وارد و خارج می شوند را 100 درصد کرده ایم.
معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: همه را چه از نظر قطار و چه از نظر داخلی، نساجی و پرسنل سواری نوسازی کرده ایم. در میان روش های حمل و نقل، تنها راه آهن در بخش خدمات جریمه پرداخت می کند. به عنوان مثال در صورت خرابی کولر در مسیر بازگشت از تبریز به تهران، مسافران 50 درصد جریمه می شوند. سال گذشته 288 پروژه به ارزش 250 میلیارد تومان در ایستگاه های قطار انجام شد.
موسوی در تشریح اقدامات کمی راه آهن گفت: سال گذشته با 29 میلیون و 656 هزار و 800 مسافر، رکورد جابجایی مسافر را که قبلا 28 میلیون و 800 هزار مسافر بود، شکستیم. ما با بهینه سازی استفاده از قطار، افزایش اشغال، افزایش تعداد واگن ها و افزایش مزایای واگن به این افزایش جزئی دست یافتیم. راحتی و ایمنی و همچنین قیمت پایین قطارهای مسافری باعث افزایش مقدار شد. از ابتدای سال تاکنون نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشته ایم و تاکنون تقریبا 23.5 میلیون مسافر جابه جا کرده ایم.
وی ادامه می دهد: در قطارهای شهری با کنترل ساعات پرتردد در خطوطی که با اشغال کم کار می کردند، تعداد صندلی های مسافران را به 80 درصد رساندیم.
معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: واگن های آماده تردد امروز به طور کامل نوسازی شده و بیش از 55 سال از عمر آنها نمی گذرد، امروز همگی در حال تردد هستند. در مجموع 1530 و 1550 خودروی سواری درون شهری و برون شهری داریم. برخی از واگن ها زمینی هستند و تحت نوسازی سالانه یا نوسازی سطح اول قرار می گیرند.
موسوی درباره زمان انتظار برای خرید بلیت قطار گفت: این مشکل در مسیری به مسیر دیگر و قطاری به قطار دیگر متفاوت است. با وجود این، ایمنی حرکت قطار جزو اولویت های جدی مدیرعامل راه آهن است. اینکه به هیچ قیمتی نمی خواهیم قطار را اشباع کنیم تا امنیت مسافران به خطر بیفتد. بنابراین در تمامی لوکوموتیوهای مسافربری دوربین هایی برای بررسی تمامی حرکات رانندگان نصب می شود.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر ناوگان متناسب با خطوط اضافه شده اضافه نشده است، گفت: توجه وزیر و مدیرکل راه آهن بر افزایش تعداد ناوگان است، به همین دلیل سیاست هایی از سوی وزیر اجرایی شده است. کل راه آهن و مکاتبه با دولت باید به زودی شاهد ورود ناوگان مسافری به راه آهن باشیم تا مطالبات هر روز برآورده شود. در فاز اول درخواست خرید 1000 واگن مسافری را داشته ایم و طبق شعار سال اولویت اول ما استفاده از کارخانه های واگن سازی داخلی خواهد بود و پس از آن با توجه به محدودیت ظرفیت تولید ملی، واردات انجام می شود. .
ادامه بده