سایر موضوعات

پورابراهیمی: سازوکار تعیین قیمت مواد غذایی تحویلی به پتروشیمی ها باید بازنگری شود



رئیس کمیسیون اقتصادی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار بررسی مکانیسم تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها شد تا خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس مکانیزم بازار محور و متاثر از محدودیت‌های داخلی و منطقه‌ای تعیین شود. متغیرها

به گزارش ای بی اس نیوز، متن نامه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی به شرح زیر است:

آقای م دکتر رئیسی
رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و درود
همانطور که می دانید تعیین نرخ خوراک تحویلی به پتروشیمی ها یکی از موضوعات کلیدی در حفظ توان صادراتی و مزیت داخلی در بخش برق کشور است، بنابراین قیمت گذاری نرخ خوراک تحویلی به صنعت پتروشیمی بسیار قابل توجه است.

ماده (1) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 1392 شورای اسلامی، مبنای قیمت گذاری برق در خوراک گاز و مایع تحویلی به صنایع، واحدهای پالایشی و پتروشیمی بر اساس حفظ رقابت پذیری محصولات تولیدی در بازارهای بین المللی و بهبود متغیرهای کلان اقتصادی و ایجاد انگیزه و جذب سرمایه گذاری خارجی.

به عبارت دیگر، با توجه به اینکه بیش از 80 درصد صادرات غیرنفتی کشور را فرآورده های نفتی و پتروشیمی تشکیل می دهد، انتظار می رود تصمیمات اتخاذ شده به گونه ای تنظیم و اجرا شود که بخش های مهم اقتصادی کشور متضرر نشوند. خسارت و زیان واحدهای اقتصادی متاسفانه مصوبه اخیر هیات مدیره در سال 1402 حدود 8600 میلیارد تومان زیان به صنعت پتروشیمی وارد می کند که این عامل باعث کاهش انگیزه سرمایه گذاری و عدم توسعه در صنایع پتروشیمی می شود. مغایر با سیاست های حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی است.

همچنین بر اساس ماده (2) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 1392، شورای اسلامی دولت موظف است از تشکل‌ها و تشکل‌های تخصصی بخش خصوصی برای بررسی مراحل مربوط به مشاغل دعوت به عمل آورد. محیطی جهت اصلاح و تدوین آیین نامه ها و اساسنامه ها و در نظر گرفتن نظرات این بخش در اتخاذ تصمیمات مربوطه. فرمول تعیین نرخ خوراک تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی با در نظر گرفتن قیمت‌های جهانی باید به گونه‌ای تعیین شود که ضمن شناور بودن بر اساس قیمت‌های جهانی در یک کریدور مشخص، استحکام و قدرت را در نظر بگیرد. مزیت نسبی و همچنین فناوری تولید داخلی و در عین حال بخش زیادی از قیمت های جهانی دور از دسترس نیست و منجر به اختلال در عرضه و کاهش چشمگیر سود شرکت های پتروشیمی نمی شود. در مصوبه اخیر، بدون در نظر گرفتن فرمول خاصی برای رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی نسبت به شرکت های فعال در سایر کشورهای تولیدکننده و مزیت نسبی ایران در بهره مندی از منابع گاز، قیمت عرضه گاز به صورت عدد ثابت 70000 ریال در نظر گرفته شد. بنابراین جذب سرمایه گذاران خارجی به یک چالش جدی تبدیل می شود.

از آنجایی که بیش از 80 درصد مالکیت صنایع پتروشیمی متعلق به میلیون‌ها مالک سهام، تامین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​است، کاهش سودآوری این صنعت موجب کاهش سود سهامداران و صندوق‌های بازنشستگی می‌شود. ایجاد نارضایتی عمومی و توانایی انجام تعهدات وظیفه این صندوق ها با چالش های جدی مواجه است.

به نظر می‌رسد تلاش دولت برای کسب درآمد برای پوشش هزینه‌های مختلف از جمله بازتوزیع منابع حمایتی به بخش‌های یارانه‌ای و غیره، یارانه است، در حالی که اکثریت سهامداران سازمان‌های مذکور، صاحبان سهام و وابستگان صندوق‌های بازنشستگی هستند. اقدامی که موجب زیان سهامداران این قشر خاص از جامعه شد و در عمل با کاهش سود و سود ناشی از عملکرد بنگاه های اقتصادی مذکور، دولت درصدد توزیع مجدد منابع حاصل از این اقدام در جهت ایفای تعهدات می باشد. کمک به محرومان در بودجه سالانه.

با توجه به موارد ذکر شده به نظر می رسد تصمیمات اخیر بدون در نظر گرفتن پیامدهای چنین اقداماتی اتخاذ شده است و در نهایت این اقدام با کاهش درآمد و ظرفیت صادراتی شرکت های پتروشیمی منجر به کاهش درآمدهای ارزی دولت می شود. ، که می تواند منجر به افزایش سال برای مهار تورم و رشد تولید شود تورم در زنجیره تولید و کاهش عرضه در بخش پتروشیمی کشور.

بر این اساس، با توجه به سوالات مطرح شده، انتظار می رود دولت محترم سازوکار تعیین قیمت خوراک تحویلی به صنعت پتروشیمی را ظرف یک سال پس از کنترل تورم و رشد تولید اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری زیر سوال ببرد. به گونه ای که عرضه پتروشیمی ها بر اساس سازوکار بازارمحور و متاثر از متغیرهای داخلی و منطقه ای تعیین می شود.

همچنین با توجه به اینکه بر اساس اخبار و اطلاعات دریافتی، به نظر می رسد برخی افراد با اطلاعات محرمانه از تصمیمات دولت در خصوص تعیین نرخ خوراک، با فروش قابل توجه در بازار سرمایه، شاخص بورس را پایین آورده و باعث ایجاد رونق بزرگی شده اند. ضرر رساندن به سهامداران خواهشمند است کمیته مستقلی را جهت بررسی تشکیل و عملکرد نظارتی ناظر بازار سرمایه و کلیه دارندگان اطلاعات محرمانه (طبق تعریف بند 32 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار) و در صورت مشاهده تخلف طبق مواد 46 و ماده 47 قانون بازار اوراق بهادار «اوراق بهادار باید با متخلفان برخورد کرده و گزارش شفاف این اقدامات را به مردم ارائه کند».

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا