سایر موضوعات

نظر اتاق ایران درباره سند توسعه جامع دریا محور اعلام شد

طبق نامه دبیر دولت، اتاق ایران در دو هفته آینده نظرات خود را در خصوص تدوین سند جامع توسعه دریایی جمع بندی و ارسال خواهد کرد.

به گزارش ای بی اس نیوز، در جلسه مرکز تحقیقات اتاق ایران که با هدف ارائه نظرات مشورتی به دولت در خصوص تدوین سند جامع توسعه دریامحور برگزار شد، اعضا مقرر کردند که تشکل ها، اتاق های استانی، تخصصی کمیسیون ها و همه فعالان اقتصادی نظرات کارشناسی خود را در مورد آنچه باید دید و به مرکز پژوهش های اتاق ایران ارسال می کردند تا جمع بندی نهایی از سوی مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

بر اساس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور و تصمیم بند 4 این سیاست‌ها، باید سند جامع توسعه دریامحور با پهنه‌بندی دریا، ساحل و سواحل و تعیین سهم و جغرافیا وجود داشته باشد. جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری، به ویژه در سواحل و جزایر جنوبی و سواحل. مکران باید با تاکید بر هویت ایرانی و اسلامی تدوین شود.

دبیر شورای دولت در ۱۴ اسفندماه طی نامه ای از نهادهای ایفای نقش در این حوزه خواست گزارشی از تمامی اقداماتی که در این زمینه انجام داده اند ارسال کنند و نسخه ای از این نامه نیز به خانه ایران و بر همین اساس جلسه ای تشکیل شد. در خانه ایران با حضور دبیرکل و جمعی از نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور، سازمان‌های مرتبط و … برگزار و مقرر شد تا روز دوشنبه هفته آینده، نظرات مردم بررسی شود. کتباً به مرکز تحقیقات اتاق ایران ابلاغ شود تا در صورت لزوم جلسه دیگری برای جمع بندی نهایی تشکیل شود.

در این نشست محمد قاسمی رئیس مرکز تحقیقات اتاق ایران گفت: با توجه به اهمیت این موضوع مطالعاتی در خصوص اقتصاد دریامحور توسط برخی اتاق های ساحلی از جمله بندرعباس و بوشهر انجام شده است و استفاده از آنها می تواند موثر باشد .

به گفته وی آنچه در این زمینه مهم است هماهنگی و کامل بودن مشکل است. خیلی مهم است که بتوانیم وارد زنجیره ارزش جهانی شویم و از این زنجیره سهم بگیریم. با این حال قبل از هر اقدامی باید توانایی های موجود را بشناسیم و هدف خود را از تعهد به این مسیر مشخص کنیم.

مسعود موسوی – مشاور دبیرکل اتاق ایران در حوزه روابط بین الملل – نیز با نگاهی انتقادی به درک صحیح از وضعیت موجود پرداخت و گفت: برای دستیابی به بهترین راه حل در توسعه اقتصاد. رو به دریا است، باید با نگاهی انتقادی به وضعیت فعلی نزدیک شد. همانطور که می دانیم توانمندی های ایران در این بخش بالاست و باید راه هایی برای بهره برداری از آن پیدا کنیم.

به گفته وی، توسعه اقتصاد دریایی باید در سه قسمت دنبال شود: بخش اول، بخش فنی کار است. در یک اقتصاد دریایی محور، همزمان با توسعه زیرساخت ها، باید اهداف مشخصی تعیین و زنجیره های ارزشی در این راستا شناسایی شود تا تلاش برای دستیابی به آنها انجام شود.

موسوی ادامه داد: بخش مهم بعدی در تدوین سند توسعه اقتصاد دریایی، مسائل سیاسی و امنیتی است که خارج از صلاحیت ایران است و باید در سطح وسیع تری بررسی شود. اتاق بر این باور است که منطق امنیت ملی کشور باید خود را از حالت بازدارندگی قدیمی رها کند و سازنده تر به پیش برود و در نهایت این سیاست همسایگی است که باید در آن سیاست خارجی کشور معکوس شود. بین این دو باید جدول مردمی، اقتصاد ملی، مسائل منطقه ای و در نهایت مسائل بین المللی را دید که در حال حاضر این روند برعکس تلقی می شود.

ساسان شاه وایسی، دبیرکل اتاق ایران نیز گفت: از آنجایی که امروز علاقه به کریدورها و ترانزیت وجود دارد، باید روی مسائل مرزی و فرامرزی تمرکز کنیم. بنابراین لازم است اتاق ایران ابتدا توسعه دریامحور را تعریف و رویکرد خود را در این زمینه تعریف کند و در نهایت نگاهی انتقادی به اسناد بالادستی در این حوزه داشته باشد.

به گفته وی، برای تدوین طرح جامع توجه به چند موضوع ضروری است: ابتدا باید رویکرد اقتصادی حوزه دریایی را شناسایی کرد. ظرفیت هایی که دریا می تواند در هر بخش ایجاد کند را بشناسید و بفهمید که ظرفیت دریا از نظر اقتصادی چقدر است و می خواهیم در این زمینه به کجا برسیم.

دبیرکل اتاق ایران افزود: در گام بعدی شناخت سهم، نقش و دسترسی به کریدورها و هاب های تعریف شده جهانی ضروری است. بازارهای منطقه ای را مطالعه کنید و سیستم حمل و نقل منطقه ای و دسترسی را درک کنید. نکته مهم دیگر در این بخش این است که بدانیم نگاه حکمرانی به اقتصاد دریایی چیست؟ در واقع باید بدانیم که اهداف توسعه پایدار چگونه تعریف می شود تا بتوانیم یک سند کامل را تشکیل دهیم. کنوانسیون های بین المللی را چگونه می بینید؟ همچنین برای تدوین این سند لازم است از طول سواحل، ویژگی ها و میزان وابستگی ایران به مسائل دریایی اطلاع داشته باشیم.

در نهایت آنچه در این جلسه مطرح شد، ایجاد یک مرکز علمی برای شکل گیری انسجام و همفکری لازم در مسیر اقتصاد دریامحور است و از سوی دیگر باید با نگاهی جهانی و شناسایی تمامی ابعاد موثر در این منطقه. همچنین پیشنهاد ایجاد بانک تخصصی حمل و نقل دریایی و تمرکز جدی بر صادرات در فرآیند تدوین سند جامعه توسعه اقتصادی دریایی ارائه شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا