اخبار اقتصادی روز

پرداخت 25 هزار میلیارد تومان یارانه به شرکت های هواپیمایی کشوری

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، سید کمال هادیان فر یادآور شد: دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نه از سوی شورای عالی هواپیمایی کشوری، نه از سوی اداره تنظیم بازار و نه شورای عالی. هماهنگی حمل و نقل این در حالی است که برخی از شرکت های هواپیمایی با توجه به رأی دیوان عدالت اداری در آذرماه 1402 که اختیار تعیین و کنترل قیمت بلیت هواپیما را از دولت سلب می کند، قیمت بلیت را افزایش داده اند.

وی ادامه داد: قبل از صدور تصمیم مذکور در آذرماه 1402، تلاش شد تا با در نظر گرفتن شرایط معیشتی و اقتصادی عموم مردم، سود معقولی از شرکت های هواپیمایی حاصل شود و دسترسی عادلانه به حمل و نقل هوایی از حقوق مسلم آنهاست.

وی افزود: در این راستا پس از شکایت شرکت های هواپیمایی به دادگاه و صدور رای فوق الذکر، وزارت راه و شهرسازی بلافاصله با ارسال نامه ای به دیوان عدالت اداری خواستار اعمال ماده 91 این قانون شد. . بر تشکیلات و تشریفات دیوان عدالت اداری، به منظور استفاده از این خلأ قانونی، بر اساس تفسیر و ادله قانونی این وزارتخانه، رأی مذکور باید مغایر قانون شناخته و ابطال شود. بر این اساس رئیس دادگاه رای مذکور را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: این تصمیم به حالت تعلیق درآمد تا اینکه پس از برگزاری جلسات کارشناسی، مجدداً این تصمیم اعلام شد و در این بین علاوه بر مذاکرات در حال انجام با شرکت های هواپیمایی، تلاش شد تا از قیمت گذاری جلوگیری شود. افزایش می یابد، به خصوص در زمان اوج مصرف، که خوشبختانه اتفاق افتاد. اما در تاریخ 5 خرداد ماه سال جاری دیوان عدالت با رد درخواست این وزارتخانه رأی مذکور را معتبر اعلام کرد و این مشکل باعث افزایش قیمت برخی از پروازهای داخلی شد.

هادیان فر با اشاره به نگرانی های موجود در خصوص افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی خاطرنشان کرد: دولت و مجلس به ویژه وزارت راه و شهرسازی نگران تضییع حقوق مردم در این زمینه هستند. زیرا در روزهای اخیر و پس از لازم الاجرا شدن مصوبه مذکور، شاهد افزایش شدید قیمت ها در مسیرهای خاص بوده ایم و نمی توان سقفی برای این افزایش قیمت ها متصور شد.

وی با بیان اینکه این افزایش قیمت مورد تایید دولت مستقر و وزارت راه و شهرسازی نیست، ادامه داد: یادآور می شوم شرکت های هواپیمایی مشمول شرایط سخت تحریم های ظالمانه علیه کشورمان هستند که یکی از این تحریم هاست. منفی ترین پیامدها در حوزه حمل و نقل هوایی. آنها منصف بودند و هنوز هم هستند.

وی گفت: ایرلاین ها پویایی این صنعت را با تمام قوا حفظ کرده اند و روزانه صدها پرواز داخلی و خارجی در سازمان هواپیمایی، شرکت های فرودگاهی و شرکت های هواپیمایی خصوصی و دولتی و با خدمات رسانی بالا قابل قبول و ایمن انجام می دهند. همکاران از نقاط افراطی. کشور و جهان را به حرکت در می آورد که قابل تحسین است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این نکته نیز حائز اهمیت است که در مذاکرات مربوط به تعیین سازوکارهای تعیین قیمت بلیت، قیمت یک ساعت پرواز به ازای هر صندلی در کشورهای منطقه و برون منطقه ذکر شود. در حالی که نمایندگان بخش خصوصی در سند منتهی به تصمیم فوق، با شرایطی مانند سوخت ارزان کشور که هر لیتر 600 تومان است که توسط دولت در این شرایط سخت ارائه شده و در اختیار شرکت های هواپیمایی کشوری برای داخلی و خارجی قرار می گیرد. سفر، سایر طرح های حمایتی نیم نرخ ارز، سایر یارانه هایی که از این طریق به آنها پرداخت می شود و سایر مزایای ارائه شده توسط دولت ذکر نشده است.

به گفته هادیان فر، با یک محاسبه ساده می توان دریافت که سالانه حداقل 25 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت از سوی دولت به این شرکت ها پرداخت می شود و مبنای این پرداخت ها کنترل و کاهش قیمت ملی سوخت است بلیط هواپیما. پروازها، در حالی که ایرلاین ها برای پروازهای خارجی که مشمول آن هستند، رتبه بندی نمی شوند و در عین حال از همان سوخت یارانه ای استفاده می کنند که می تواند سود زیادی برای آنها ایجاد کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی همچنان بر تضمین حقوق مسلم مردم عزیزمان اصرار دارد تا زمینه ایمن، آسایش، روان و در دسترس فراهم شود. حمل و نقل و سفرهای مقرون به صرفه در مسیرهای هوایی کشور برای همه رده های مردم. و قطعا با نگاه درست وزیر راه و شهرسازی، موضوع با مقامات بالاتر به ویژه در نشست سران سه کشور مطرح خواهد شد. اختیارات، تا زمانی که نتیجه ای حاصل شود که شامل سازوکاری برای تضمین سود معقول بخش خصوصی و رفاه عموم مردم باشد و عدالت در دسترسی به پروازهای داخلی و خارجی را دنبال کند.

وی افزود: به نظر می رسد این رای با حقوق شهروندی و حقوق عموم مردم و حکمرانی خوب و شایسته در حوزه حمل و نقل کشور همخوانی نداشته باشد و قطعا با این روند به تدریج شرکت های هواپیمایی خصوصی محروم خواهند شد. از حمایت دولت و رنج در درازمدت.” ، حتی اگر در کوتاه مدت درآمدهای بالاتر و غیر منطقی کسب کنند.

هادیانفر تاکید کرد: آزادسازی قیمت به معنای متفاوت کردن آن است. بنابراین نقش حاکمیت شایسته و مؤثر در ایجاد نظم، ارائه خدمات مطلوب و رعایت حقوق عمومی و سودآوری بخش خصوصی بر کسی پوشیده نیست. لذا از رهبری قوا انتظار می رود که با توجه به اینکه همواره از حقوق مردم عزیز کشورمان حمایت و استیفا نموده و دلسوزانه مشکلات مردم را گره گشایی نموده اند، از تصمیم دادگاه در سال 1392 بازنگری نمایند. اولین بار فرصت و واگذاری اختیارات کنترل و تعیین قیمت بلیت هواپیما به شورای عالی هماهنگی حمل و نقل. کشور یا شورای عالی هواپیمایی کشوری باید طبق قانون تفویض اختیار شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد: مدیران شرکت های هواپیمایی با شناختی که از وضعیت معیشتی عموم مردم دارند، فضای موجود را به گونه ای پیش ببرند که ضمن بهره مندی از برنامه های حمایتی و رعایت حقوق مردم، فضای موجود را به نحوی پیش ببرند. ، می توانند شرایطی را ایجاد کنند که همگان بتوانند بر اساس عرضه و تقاضا از این ظرفیت در سفرهای داخلی و خارجی استفاده کنند.

absnews

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا