سایر موضوعات

پایش و اندازه گیری رطوبت در محیط های رشد با دستگاه ساخت ایران



یکی از شرکت های دانش بنیان با تولید و بازاریابی دستگاه سنجش رطوبت خاک به صورت خودکار زمینه را برای پایش و ثبت تغییرات رطوبت در اعماق معین و در بازه زمانی آبیاری فراهم کرد.

به گزارش ای بی اس نیوز، نازیلا قاسمی فر، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، در این نشست با بررسی نیازهای محیط های تحقیقاتی و دانشگاهی در حوزه های خاک، آب و علوم محیطی برای تامین تجهیزات و دستگاه های تخصصی خاص، گفت: بر این اساس ساخت دستگاه ها در این شرکت انجام شد. بر اساس نیازهای پژوهشی و جامعه پژوهشی در زمینه های کشاورزی، آبیاری و در برخی موارد مهندسی عمران و ساخت و ساز است.

وی «دستگاه خودکار تشخیص رطوبت از جبهه خاک» را یکی از محصولات دانش بنیان این مجموعه دانست و ادامه داد: این دستگاه که نمونه داخلی و خارجی ندارد برای پایش و ثبت تغییرات رطوبت در اعماق مشخص مورد استفاده قرار می گیرد. خاک و در یک دوره آبیاری.

قاسمی فر در خصوص اشتغالزایی این مجتمع دانش بنیان گفت: با توجه به فناوری های پیشرفته به کار رفته در این دستگاه ها و تخصصی بودن آنها، این محصولات هر ساله به تعداد محدود تولید و به متقاضیان تحویل می شود. هنگام طراحی و ساخت ماشین، ایجاد شغل مستقیم به شکل یک پروژه در می آید. اما از آنجایی که خط تولید ثابتی وجود ندارد و کار معمولاً در قالب پیمانکاران فرعی انجام می شود، بخش قابل توجهی از اشتغالزایی این شرکت به صورت غیر مستقیم ایجاد شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، دستگاه بشقاب فشاری و ورق های سرامیکی را از دیگر محصولات این شرکت دانست و یادآور شد: این دستگاه دارای مدل آمریکایی است که به دلیل تحریم ها و در سال های اخیر به ایران فروخته نمی شود. طراحی و ساخت نمونه اولیه را مقایسه کرد، اقدام کرد و از سال 2008 شروع به تولید و بومی سازی کرد.

قاسمی فر با تاکید بر حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ارائه خدمات گسترده و توسعه فعالیت های آزمایشگاهی و تحقیقاتی، گفت: چالش اصلی ما اشباع بازارهای ملی است و محصولات ما در سال های اخیر به دانشگاه های برتر کشور فروخته شده است. و به عبارت دقیق تر در اکثر دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی بزرگ، کوچک و بزرگ مورد استفاده اساتید و دانشجویان مقاطع مختلف قرار گرفته است.

به گفته معاون علمی رئیس جمهور، وی افزود: با توجه به اشباع بازار هدف در کشور، اگر تمهیدات عملی برای بازاریابی بین المللی و امکان صادرات به سایر کشورها از سوی نهادهای ذیربط فراهم شود، ممکن است به رشد بازار کمک کند. اقتصاد دانش بنیان و ایجاد اشتغال، در داخل کشور کارآمدتر شود. بنابراین لازم است جایگاه این نماینده مجلس در سایر کشورها معرفی و حمایت شود و بازار خارجی ایجاد شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا