سایر موضوعات

پایان ماه عسل، پنهان کردن صورت های مالی

برخی از بنگاه‌ها و بانک‌های دولتی که قبلاً از انتشار صورت‌های مالی خودداری می‌کردند، در دولت سیزدهم مجبور به انجام این کار شدند. تاکنون بیش از 1600 صورت مالی افشا شده و وزیر اقتصاد قول داده است تا پایان سال 2000 صورت مالی دیگر با وجود فشارها و شکایات مسئولان این وزارتخانه منتشر شود.

به گزارش ای بی اس نیوز، موضوع زیان دهی بنگاه های دولتی و نارضایتی بانک ها در چهار دهه گذشته که آثار مخربی بر اقتصاد کشور داشته است، تاکنون حل نشده است. دولت سیزدهم پس از روی کار آمدن به موضوع بهره وری، اصلاح روند اجرای اصل 44، افزایش بهره وری بنگاه های دولتی، رفع معارضات بانک ها با حسابرسی و انتشار صورت های مالی پرداخت.

شهریور 1400 وزیر اقتصاد اعلام کرد: با توجه به اینکه عملکرد شرکت های بورسی به صورت شفاف در سامانه کدال ارائه می شود، بانک ها، بیمه ها و شرکت های سهامی عام غیر بورسی نیز باید این شفافیت را ایجاد کنند.

انتشار صورتهای مالی در چهار مرحله تاکنون

به دنبال این هدف تعیین شده توسط وزارت اقتصاد در سال گذشته، صورت های مالی 1124 شرکت دولتی و دولتی در سه مرحله (30 مهر 1301، 30 دی 1401 و 14 فروردین 1402) منتشر شد. تا آبان ماه سال جاری صورت های مالی 1000 شرکت دولتی و دولتی در سامانه کدال بارگذاری شد که از این تعداد 289 مورد مربوط به شرکت های اصلی و تخصصی دولتی یا زیرمجموعه، 273 مورد مربوط به شرکت های تابعه بانک ها و شرکت ها بود. بیمه 21 مورد مربوط به مناطق آزاد و شرکت های تابعه، 380 مورد مربوط به شرکت های تابعه موسسات و موسسات عمومی غیردولتی، 9 مورد مرتبط با فدراسیون ها و 28 شرکت تحت نظارت (حاکمیت) دولت است.

کسانی که نمی خواهند شفاف باشند

اما موضوع شفافیت به همین جا ختم نمی شود. دیروز احسان خاندوزی وزیر اقتصاد از انتشار دو هزار صورت مالی دیگر تا پایان سال جاری خبر داد.

البته خاندوزی فشارها و شکایات برخی از شرکت‌ها طی این شفاف‌سازی این موضوع را فاش کردند، اما اعلام کردند که ما قویا از انتشار صورت‌های مالی حمایت می‌کنیم و آماده پرداخت هر بهایی در این راستا هستیم.

وزیر اقتصاد نیز از عملکرد بانک های نتراز پرهیز کرد که باعث آسیب به اعتبارات عمومی شد.

به گفته وی، جامعه این تصور را دارد که موسسات مالی فاسد دارایی ها را از جیب شهروندان و دولت به نفع عده ای خاص خارج کرده اند. اما برای موسسه ای که با مشکلات مالی مواجه است، مشکل دارایی های مالی و مشکل نقدینگی باید به طور جداگانه حل شود.

پایان درگیری موسسه نور با ادغام با بانک ملی

برای مثال خاندوزی به موسسه اعتباری نور اشاره کرد که انحلال آن اوایل ماه جاری و انتقال حساب سپرده گذاران این موسسه به بانک ملی اعلام شد. موسسه نور سال‌هاست که غیرفعال بوده و در دوره قبل تصمیمی مبنی بر تعطیلی این موسسه گرفته نشده بود، اما در این دولت رئیس‌جمهور دستور صریح این موضوع را صادر کرد و وزارت اقتصاد در روند انحلال کمک کرد.

جدا از عواملی مانند رشد نقدینگی، افزایش پایه پولی، رفع بدهی، بدهی عمومی و اقتصاد دستوری، بانک های غیر فعال یکی از مقصران اصلی تورم در کشور هستند. راه حل این وضعیت ارائه صورت های مالی شفاف، اصلاح نظام بانکی و رفع تکالیف تسهیل گری بر بانک ها است.

تعداد شرکت ها و بانک های زیان ده که بنا به گزارش ها به 194 نفر می رسد، هزینه های هنگفتی را متوجه دولت و اقتصاد کشور می کند. در سال های اخیر در چارچوب سیاست های کلی اصل 44 مصوب 1383 باید راهکارهایی برای افزایش کارایی این شرکت ها اندیشیده شود. اما طی دو دهه گذشته به دلیل مشکلات مختلف از جمله دخالت سران دولت در فروش این شرکت ها و بعضاً تصاحب آنها، موضوع خصوصی سازی آنطور که باید انجام نشده است.

در دولت سیزدهم با بازتعریف و به روز رسانی وظایف و وظایف سازمان خصوصی سازی، طرح «بهره وری» بر عهده این سازمان قرار گرفت تا اقتصاد کشور را از شر هزینه های مادی و معنوی چهار دهه مرتبط با اموال و دارایی های مازاد برهانند. از سوی دیگر، درآمد حاصل. از این طرح برای افزایش تولید استفاده کنید که یکی از دغدغه های اصلی دولت است.

بهره وری دارایی های عمومی هم اکنون در برنامه هفتم توسعه به تصویب رسیده و همزمان با شفاف سازی حداکثری، اصلاح آیین نامه اجرایی در راستای کارآمدی، شفافیت و توسعه متوازن استان ها پیش می رود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا