بر اساس اصل 170 و 173 قانون اساسی، شورای نگهبان، مصوب 21 دی 1383، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی فضای مجازی که توسط مقام معظم رهبری تأسیس شده است نمیتواند نهادی زیر نظر قوه مجریه باشد. و لذا از قوه مجریه مستثنی شده و در نتیجه نسبت به تصمیمات آنان قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری نمی باشد. همچنین گنجاندن صلاحیت دیوان عدالت اداری در شورای عالی انقلاب فرهنگی که انقلاب عالی فرهنگی تلقی می شود بی سابقه است.
به گزارش حوزه پارلمانی ای بی اس نیوز، مصوبه مجلس مبنی بر عدم شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری بر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی که روز یکشنبه 29 خرداد 1401 مورد بررسی و تصویب نمایندگان قرار گرفت. مورد تایید برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی، انتقاد و بعضاً حاشیه سازی غیرقانونی است. در صورتی که تصویب این مصوبه در چارچوب قانون اساسی و ابلاغیه های قبلی شورای نگهبان صورت گرفته باشد.
همچنین در سال 1390 که در اصلاحیه مجلس مقرر شد هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در امور خارج از صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی صالح تشخیص داده شود، به دلیل اعتراض شورای نگهبان، این مصوبه در نهایت سرکوب شد و نشان داد که مجلس شورای اسلامی در سال 1390 نیز صلاحیت دیوان عدالت اداری را بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی سلب کرده است.
2- این شمول از نظر قانون اساسی نیز به عنوان رئیس وقت قوه قضائیه در تاریخ 28 آبان 1383 شورای نگهبان در صلاحیت دیوان عدالت اداری برای تصویب اساسنامه و مقررات قانونگذاری مورد تاکید قرار گرفته است. قوه قضائیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای نگهبان و شورای فرصت بر اساس اصل 170 قانون اساسی خواستار تفسیر شدند.
1- موضوع عدم شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری بر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، برخلاف آنچه برخی رسانه ها به عنوان معضل جدید مطرح کرده اند، مشکل جدیدی نبوده است. و از زمان تشکیل این دو شورای عالی همواره وجود داشته است و لازم الاجرا شدن در صلاحیت آن تلقی نمی شود. صدور و مصوبات این دو نهاد و با یک یا شاید چند مورد استثنا: مجوز ویژه مورد بررسی مستقل قرار گرفته است، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی هرگز در دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار نگرفته است. عدالت.
بر این اساس روابط عمومی مجلس شورای اسلامی به منظور تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند: