چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

پاسخ ایران خودرو به مشتریان دنا: محصولی که تولید نشود قابل اعتماد نیست

در پی بحث های اخیر در مورد قیمت دناپلاس که به گفته مشتریان قیمت دناپلاس توربو برای تکمیل پرداخت خودروی دناپلاس ثابت است، ایران خودرو مدعی شد که تصور اشتباه مشتریان بر اساس محصول دناپلاس با اشتباه است. کد، اما مشتریان گفتند که شورای رقابت قول داده اند از آن مراقبت کنند.

به گزارش ای بی اس نیوز، در پی تغییر قیمت 28 محصول ایران خودرو به دلیل الحاق استانداردهای اجباری، در ظاهر دعوت نامه های ارسالی برای برخی از مشتریان، مدل های برتر با افزایش و کاهش قیمت ها شارژ شدند. بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، قیمت خودروی دناپلاس 281 میلیون و 437 هزار و 438 تومان تعیین شد که پس از مصوبه دوم (پس از بازنگری قیمت/ مصوبه 25 خردادماه) 43 میلیون و 861 هزار و 394 تومان تعیین شد. تومان قیمت این خودرو کاهش یافته و قیمت نهایی این خودرو 237 میلیون و 576 هزار و 44 تومان است.

از سوی دیگر قیمت دناپلاس توربو بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت 390 میلیون و 984 هزار و 865 تومان تعیین شده است که 617 تومان به قیمت این خودرو اضافه کنید. بنابراین قیمت نهایی این خودرو 408,967,482 تومان است.

نکته اصلی مشکل اینجاست که طبق اعلام مشتریان دناپلاس که هر روز به تعداد آنها افزوده می شود، ایران خودرو برای مشتریان دناپلاس (عادی) دعوت نامه ارسال کرد تا پرداخت کنند اما به جای کسر 43 میلیون تومان و به پرداخت مابه التفاوت قیمت نهایی با مبلغ پرداختی اولیه (133 میلیون و 300 هزار تومان) عندالمطالبه؛ وی قیمت دناپلاس توربو را از 390 میلیون تومان 43 میلیون و 861 هزار و 394 تومان کاهش داد. دناپلاس به جای قیمت، از مشتری پول گرفت.

به این ترتیب با یک محاسبه ساده می توان گفت: پس از بازنگری در قیمت خودرو دناپلاس توسط شورای رقابت، قیمت این محصول 237 میلیون و 576 هزار و 44 تومان و با توجه به مبلغ 133 میلیون و 300 هزار تومان پرداخت شده است. توسط مشتریان الان باید حدود 104 میلیون باشد و 276000 44 تومان اضافی واریز شود. اما در دعوتنامه ارسالی قیمت نهایی فاکتور 373 میلیون و 759 هزار و 300 و مبلغ پرداختی (مابه التفاوت تکمیل پرداخت) 240 میلیون و 459 هزار و 300 اعلام شده است.

ایران خودرو در ابتدا صرفاً اعلام کرد که «قیمت ها مطابق مصوبه شورای رقابت است و تنها افزایش یا کاهش بر اساس قیمت کالای اساسی است».

اما پس از آن در اطلاعیه ای مشکلی که پیش آمد ناشی از خطا در کد محصول اعلام شده است و معتقد است که مشتریان قیمت یک محصول را در نظر گرفته اند که در انتظار از اکتبر گذشته و گزینه های کمتری دارد.

در اطلاعیه مذکور آمده است:

«تولید محصول دناپلاس با کد ۷۰۴۰۸ از ابتدای تولید تاکنون به صورت مستمر ادامه داشته است و بر اساس مصوبه ۵۴۷ شورای رقابت، قیمت کارخانه ۳۹۰ میلیون تومان به عنوان محصول اصلی و مبنای قیمت‌گذاری در نظر گرفته شده است. بر این اساس و بر اساس مصوبه شورای رقابت، قیمت دناپلاس کد ۷۰۳۲۳ ۴۳.۸ میلیون تومان کمتر از قیمت محصول اصلی یعنی ۳۴۷ میلیون تومان است.

دلیل سوء تفاهم مشتریان این است که محصول دناپلاس با کد 70317 مبنای قیمت گذاری دناپلاس با کد 70323 بوده و خاطرنشان می شود که تولید محصول 70317 از مهر سال 1401 و آخرین تولیدات این محصول متوقف شده است. تولید – محصول در نیمه اول سال 1401 م. این به اوراق قرضه ایجاد شده قبل از سال 1400 مرتبط بود.

ایران خودرو در فروردین 1402 بر اساس اعلام نهادهای ذیربط و لزوم افشای اطلاعات، قیمت کارخانه محصولات را بر اساس صورت های مالی شش ماهه اول سال 1401 که به تایید مرجع ذیصلاح رسیده بود، منتشر و افشا کرد. مراجع در سایت کدال و به همین دلیل دناپلاس با کد 70317 در فهرست بهای فروردین ماه این شرکت اعلام شد و به دلیل توقف تولید از لیست قیمت اردیبهشت و خرداد حذف شد.

در مورد مشخصات دو خودرو و تفاوت قیمت واقعی می توان گفت که دناپلاس دستی کد 70323 دارای تفاوت هایی مانند توربوشارژر، سانروف، رینگ های آلومینیومی و محور عقب دیسکی است که باعث کاهش حدود 44 میلیونی شده است. تومان نسبت به ماشین پایه. قیمت گذاری محصولات بر اساس تاییدیه های نهادهای مربوطه می باشد و این شرکت موظف به رعایت قوانین قیمت گذاری قابل اجرا می باشد.

این سوال در حالی مطرح می شود که دناپلاسی به نقل از ایران خودرو قیمت آن از لیست قیمت محصولات اردیبهشت و خرداد حذف شد اما شورای رقابت در اصلاحیه ای (26 خرداد) قیمت کالایی را که همچنان ادامه دارد کاهش داد. خط تولید

همچنین ایران خودرو اذعان دارد که قیمت خودرو به دلیل اضافه شدن برخی آپشن ها مانند توربوشارژر افزایش یافته است. مشکل دقیقی که مشتریان می گویند پایین بودن ایران خودرو از قیمت دناپلاس توروبو 43 و اندی میلیون تومان است و برای محاسبه قیمت بالاتر از قیمت دناپلاس دعوت نامه صادر کرده است.

لازم به ذکر است با توجه به موضوع و اینکه مشتریان تا 15 تیرماه برای واریز وجه به حساب ایران خودرو فرصت دارند، تعدادی از مشتریان به نمایندگی از کلیه مشتریان دخیل در این موضوع صبح امروز (شنبه) مقابل شورای رقابت تجمع کردند. و حق خود را مطالبه کردند.

یکی از این افراد که به عضویت سازمان شورای رقابت درآمده و با ارائه مدارک، نمودارها و قراردادها موضوع را مطرح کرده بود، با ای بی اس نیوز تماس گرفت و بر اساس نتیجه جلسه امروز نماینده مددجو با نماینده رقابت اعلام کرد. شورا، قیمت دناپلاس 232 میلیون تومان پیش بینی شده است. با اضافه شدن هزینه های مالیاتی، بیمه ای و سایر هزینه های اضافی، قیمت نهایی برای مشتری 280 میلیون تومان است. ادعای ایران خودرو مبنی بر ارائه کدها چندان واقعی نیست. همچنین 410 میلیون تومان از کجا آمده است؟

شورای رقابت به مشتریان گفته است که این رقم 410 میلیون تومانی برای ما هیچ شبهه ای ندارد و مبنای قانونی ندارد. در جلسه امروز شورای رقابت موضوع بررسی خواهد شد. از ایران خودرو نیز برای ارائه مدارک دعوت شد. بنابراین تا روز سه شنبه نتیجه اعلام خواهد شد.

تاکید می‌شود موارد ذکر شده در اعلام نظر شورای رقابت، حرف مشتریان است.

پاسخ ایران خودرو به مشتریان دانا: درج کد اشتباه باعث سوء تفاهم شد / ما مشمول قانون هستیم

پاسخ ایران خودرو به مشتریان دانا: درج کد اشتباه باعث سوء تفاهم شد / ما مشمول قانون هستیم

همچنین گفتنی است سپهر دادجوی توکلی – مدیر ارتباط شورای رقابت – نیز در این خصوص اعلام کرد: تماس های زیادی از سوی مشتریان مبنی بر اعلام این مشکل داریم؛ از ارتباطات ایران خودرو انتظار می رفت این موضوع را به وضوح برای مشتریان توضیح دهد. این تفاوت قیمت را مردم دیده اند و باید به مشتری احترام گذاشت تا پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: موضوع در حال بررسی و پیگیری است تا تفاوت قیمت مصوب شورای رقابت با قیمت اعمالی ایران خودرو مشخص شود، روند و محاسبات چه نتیجه ای دارد؟ به محض احراز صحت اطلاعات برای شورای رقابت اطلاع رسانی خواهد شد. این موضوع توسط کارشناسان و مسئولان ایران خودرو در حال بررسی است و منتظر پاسخ قانع کننده ایران خودرو هستیم.

توکلی ادامه داد: هنوز نمی توان با قاطعیت گفت که آیا اقدام در چارچوب قانون بوده است یا خیر. اما آنچه بر روی کاغذ تبلیغ می شود و آنچه ایران خودرو قرار داده است متفاوت است و باعث اعتراض بسیاری از مشتریان شده است.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *