اخبار سیاسی روز

پارلمان به رقابت نابرابر بین بخش خصوصی و شبه دولتها پایان می دهد / پیشنهاد تسهیل صدور مجوز

یکی از مواردی که اگر در پیشنهادات نمایندگان و تغییرات برنامه در نظر گرفته شود ، این است که رقابت ناهموار آن سالها را تا حد زیادی از بین ببرد و زمینه را برای این رشد برای بخش خصوصی فراهم کند. خصوصی و تعاونی برای سازمانهای دولتی غیردولتی در حال انجام است. حذف این بخشها از لیست رقابتها و در عین حال نظارت مستمر بر اجرای این ممنوعیت و محدودیت و دور زدن قانون ، زمینه را برای فعالیتهای بخش خصوصی و تعاونی هموار می سازد.

* پیشنهاد پایان بخش خصوصی رقابت با شبه دولت ها

در صورت تصویب نهایی و قانونی شدن این طرح و اجرای آن ، روش صدور مجوزهای مبتنی بر ثبت به گونه ای خواهد بود که دولت موظف است ظرف سه روز مجوز و همچنین مجوزها را صادر کند. بر اساس تأیید ، از جمله مشاغل مرتبط از نظر بهداشت ، محیط زیست ، ایمنی. ملی یا مستلزم بهره برداری از منابع طبیعی ، تغییر کاربری زمین و کشاورزی ، دولت موظف است درخواست ثبت شده را حداکثر به مدت سه ماه بررسی کند.

عبدالعلی رحیمی مظفری ، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس ، معتقد است که جلوگیری از فروش مواد اولیه مستلزم تقویت زنجیره ارزش و تقویت بخش خصوصی است.

* هشدارهای سالهای گذشته در مورد رقابت نابرابر

این طرح شامل مشاغلی مانند داروخانه ها ، وکلا ، دفاتر اسناد رسمی ، سونوگرافیست ها ، نانوایی ها ، کارگزاران بورس و مراکز آموزش رانندگان و چند حرفه دیگر است.

* همه قوانین به جا مانده از بخش خصوصی محافظت می کند

آمارها کم و بیش نشان می دهد که بخش بزرگی از اقتصاد به دولتها و شبه دولتها اختصاص دارد و بخش خصوصی و تعاونی سهم کمی از این مجموعه دارند. 84 درصد سبد اقتصادی کشور در اختیار دولت ها و صندوق های بازنشستگی خصوصی است و تنها 14-15 درصد در اختیار بخش خصوصی و تعاونی ها است.

جعفر قادری ، عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و حساب مجلس ، حذف فضای انحصاری و رقابتی در زمینه فعالیت های اقتصادی را از مزایای اجرای این طرح می داند و اعلام می کند: تصویب این طرح انحصار را از بین می برد. اگر در شرایط رقابتی کیفیت افزایش یابد.

* حرکت مجلس برای پایان دادن به اجاره بها و انحصار

در ماه ژوئن سال جاری ، دیوان محاسبات اجرای قوانین و مقررات را برای سهولت در تهیه گزارش از نظر شناسایی موانع اعمال قانون یا خلاء قانونی ، اجرای مقررات مربوط و خروج از دستگاه های اجرایی ارزیابی کرد. در این گزارش ، عملکرد 7 قانون مهم مربوط به اقتصاد تولید و مقاومت و افزایش بهره وری اقتصادی که بین سالهای 2009 تا 1399 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود ، مورد بررسی قرار گرفت. یکی از مهمترین نکات این گزارش مربوط به دلایل ناکارآمدی مقررات قانونی است. متأسفانه 89.7 درصد از دلایل اصلی ناکارآمدی مربوط به اجرای ضعیف و کنارگذاشتن چارچوب های اجرایی و تنها 5.5 درصد مربوط به تغییر شرایط مانند تحریم ها و کروناست. به مربوط به 7/4 درصد به دلیل ضعف قانون بی تاثیر بودند.

به دلیل رقابت ناسالم بین بخش شبه دولتی و سازمان های مردم نهاد دولتی با بخش خصوصی و تعاونی ، این یکی از مشکل ترین مسائلی است که سالها اقتصاد ایران را تحت الشعاع قرار داده است.

نکته مهم در اینجا این است که دولت ، از آنجا که بخش بزرگی از اقتصاد را در اختیار دارد. در عرصه این رقابت نابرابر ، حاضر نیست جای خود را به بخش خصوصی بدهد ، در حالی که هرچه سهم دولت در اقتصاد کمتر باشد ، شفافیت و اجاره بها کمتر است.

“طرح تسهیل صدور مجوزهای تجاری خاص” که اکنون در مجمع عمومی به تصویب رسیده است ، گامی در این راستا است. این یکی از اهداف او بود.

وی همچنین اشاره می کند که رفع مشکلات و موانع پیشرفت شرکت های خصوصی در اخذ مجوز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

یافته های دیوان محاسبات نشان داد که از مجموع 87 عنصر مقررات مصوب ، تنها 37 عنصر در مهلت قانونی و 32 عنصر خارج از مهلت قانونی اعلام شده است ، 14 عنصر تدوین شده اما نهایی نشده است. هیچ اقدامی صورت نگرفت در عین حال ، تنها 34 of از مفاد قانون به اهداف مورد نظر دست یافتند و در مقابل ، 47.1 them از آنها عملکرد ناکارآمد داشتند. علاوه بر این ، 11.8٪ هیچ عملکردی و 7.1٪ عملکرد ناکارآمد دارند.

این قوانین شامل قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات (مصوب سال 2010) ، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (مصوب 2011) ، قانون رفع موانع رقابتی است. تولید و بهبود سیستم مالی (مصوب 2015) ، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مصوب 2015) ، قانون برنامه ششم ؛ مواد مربوط به بخش تولید (مصوب 2016) ، قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور و حمایت از کالاهای ایرانی (مصوب 2009) و قانون اصلاح مواد (1) و (7) از قانون اجرای عمومی ، اصل 44 قانون اساسی (مصوب 1399).

علاوه بر این ، نمایندگان به منظور بهره مندی پروژه خود از ضمانت اجرایی مواردی مانند صدور خودکار مجوز پس از سه روز در صورت عدم پاسخگویی مراجع ذی صلاح و همچنین در صورت ارائه اطلاعات نادرست توسط متقاضی در هر دو سال. درخواست مجدد صدور مجوز رد می شود ، و در همان زمان ، وقتی افسران درخواست می کنند ، ارائه شناسه مجوز منحصر به فرد کافی است و درخواست مجوز و اسناد اضافی جرم محسوب می شود.

در عین حال ، هشدارهایی در مورد گسترش دامنه شرکت های شبه دولتی در اقتصاد ایران ، مشکلات و آسیب هایی مانند عدم بهره وری اقتصادی ، کاهش کنترل بر عملکرد بنگاه ها ، انحصارات و نتایج حاصله صادر شده است. بازار سهام کند شدن ؛ مشکلی که بعدها در بحران هایی مانند هفت تپه خود را نشان داد.

در سالهای اخیر ، برخی قوانین و مقررات به منظور حمایت از تولید و توانمندسازی بخش خصوصی در این رقابت تصویب شده است ، اما این قوانین ، عمدتا با اجرای نادرست و ناقص و یا حتی عدم کاربرد ، به این بخش کمک نکرده است.

به عنوان یک قاعده ، برنامه نمایندگان هنگام در نظر گرفتن جزئیات برای تبدیل شدن به قانون تغییر می کند و با پیشنهاد نمایندگان در صحن مجلس ، اسنادی به آن اضافه می شود یا برخی عناصر تغییر می کند. به

به همین دلیل است که در تمام این سالها ، هر چقدر هم که بخش خصوصی تلاش کرده سهم خود را در اقتصاد کشور افزایش دهد ، نه تنها این سهم تا کنون تأمین نشده است ، بلکه روند بهبود نیز رعایت نشده و خواهد شد. رعایت نشود این را می توان در صنایع مختلف و در سراسر کشور مشاهده کرد و بخش خصوصی با بخش دولتی متفاوت است ، بنابراین به دلیل اندازه دولت ، شرکت های بخش خصوصی نمی توانند با آنها رقابت کنند. دولت ها و شبه دولت ها در خیلی از موارد.

انتهای پیام /


* رقابت نابرابر در بخشهای مختلف اقتصادی

به گفته وی ، تا کنون رویه در کشور این بوده که یک سری انحصارات تحت عنوان محرمانه بودن اتحادیه های کارگری و … در کشور ایجاد شده است ، اما با حذف این انحصارات ، فقط افراد توانمند ، مبتکر و فعال باقی خواهد ماند.

به گفته وی ، ما باید در مقابل شرکت های خصوصی و مجتمع های پتروشیمی و پالایشگاه هایی که هر عنوانی را در انحصار خود دارند بایستیم.

گروه پارلمانی ABSNEWS: رقابت نابرابر بین بخش خصوصی و شبه دولتها در ایران مشکل جدیدی نیست ، اما در تمام این سالها که بخش خصوصی از این رقابت حذف شده یا تحت فشارهای شدید و غیرقابل تحمل قرار گرفته است ، کارشناسان بارها در برابر این امر و گاهی اوقات هشدار داده اند. راه حل هایی ارائه شده است ، اما این رقابت نابرابر همچنان یک مشکل جدی است.

بخش خصوصی در اقتصادهای غیر رقابتی و ناکارآمد ناتوان و منزوی می شود. بنابراین ، برای خروج از وضعیت فعلی ، باید شرایط تغییر کند؛ این رقابت نابرابر در بخشهای مختلف تا کنون خود را نشان داده است.

زنگ خطر تبدیل اقتصاد ایران به اقتصاد غیردولتی سالها با نقل و انتقالات بی وجدان به صدا در آمده بود. در گزارش رسانه ای 1988 از 1984 تا 6 اوت 1988 ، سهام حدود 264 شرکت دولتی به ارزش حدود 54444 تریلیون روپیه از طریق ابزارهای مختلف مانند سهام عدالت ، تسویه بدهی ، فهرست بندی در بورس و حراج ، فروخته شد. و 19 درصد با نقل و انتقالات. از ابتدای سال 1986 ، سهام 82 شرکت به ارزش 369،979 میلیارد ریال در قالب بلوک سهام به بخش غیر دولتی منتقل شده است. بررسی ها نشان می دهد که شرکت سرمایه گذاری شستا (وابسته به تامین اجتماعی) ، شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانین (وابسته به موسسه مالی و اعتباری مهر ؛ بسیجیان سابق) و صندوق های بازنشستگی بیش از 46 درصد از ارزش کل سهام بلوک واگذار شده را خریداری کرده اند. اگر خرید سهام شرکت های واگذار شده توسط همه نهادهای شبه دولتی را در نظر بگیریم ، درصد سهم این واحدها در کل واگذاری ها بسیار بالاتر از 46 درصد خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا