وضعیت مسکن و حمل و نقل لزوم تفکیک وزارت راه و شهرسازی را نشان می دهد

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود و هر یک از وزارتخانه ها وظایف خود را انجام دهند، قطعا می تواند برای پیشبرد اهداف خود در حوزه مسکن و حمل و نقل اقدام موثرتری انجام دهد. با انجام این تفکیک، کارآمدی این وزارتخانه افزایش می یابد. قطعا اگر وزارتخانه ای 8 معاونت داشته باشد نسبت به وزارتخانه ای که 16 معاونت دارد می تواند هماهنگی درون سازمانی بهتری داشته باشد.
نماینده مردم تهران در شورای اسلامی گفت: شاید در این دولت در حوزه مسکن و حمل و نقل اقداماتی انجام شده است اما میانگین 11 سال گذشته برآورد خوبی را نشان نمی دهد. این دلیل محکمی برای جدایی وزارت راه و شهرسازی است. از طرفی وقتی چند وظیفه را به یک وزارتخانه محول می کنیم، این وزارتخانه نمی تواند در اجرای آن خیلی خوب عمل کند. وقتی وزیری با وظایف متعددی روبهرو میشود باید مراجعات زیادی به دستگاههای مختلف داشته باشد، همین مراجعات زیاد، نوعی نیروی دافعه هم ایجاد میکند.
یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در 11 سال گذشته که وزارت راه و شهرسازی ادغام شد، نه بخش مسکن پیشرفت کرد و نه بخش حمل و نقل در کشور پیشرفت نکرد.
شاکری در پایان افزود: اگر کاری به نفع مردم باشد و هزینه داشته باشد چه اشکالی دارد. ما برای حذف ارز ترجیحی هزینه کردیم، اما به دلیل اینکه به نفع مردم بود، این ارز به کار گرفته شد. بنابراین جا دارد روی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیز کار شود. دولت و وزارتخانه ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشند، اما نتیجه کار باید مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام
با جدایی وزارت راه و شهرسازی، وضعیت مسکن و حمل و نقل بهبود می یابد.
وی افزود: آمار به وضوح این وضعیت را نشان می دهد. اهدافی که قرار بود با ادغام این دو وزارتخانه محقق شود، محقق نشده است. برای ادغام این دو وزارتخانه با توجه به شرایط آن دوره تصمیمی احساسی گرفته شد. وقتی تصمیمی به هدف خود نرسیده است به این معنی است که شکست خورده است. می توانیم از همه کارشناسان آمار بپرسیم. آیا وضعیت حمل و نقل نسبت به 11 سال قبل خیلی بهتر شده است؟ آیا وضعیت مسکن بهتر شده است؟
اقبال شکری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی که به ریاست مجلس تقدیم شد، اظهار کرد: موافق جدایی وزارت راه و شهرسازی هستم، دلیل موافقت من این بوده است. ربطی به دولت فعلی و وزیر فعلی ندارد. در دولت قبل نیز تفکیک وزارت راه و شهرسازی را دنبال کردیم که بنا به دلایلی این موضوع رای نیاورد. دلیل اصلی ما برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی این است که در 11 سال ادغام این دو وزارتخانه، نه بخش مسکن و نه بخش حمل و نقل در کشور پیشرفت نکرده است.