وسیله ای برای بهبود وضعیت اقتصادی مسافران برون مرزی/کوله گردها هیچ نقشی در تعداد نهایی کالای قاچاق ندارد.

انتهای پیام
رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران تاکید می کند: راهکارهای کوتاه مدت برای بهبود وضعیت اقتصادی کارگران مرزی فقط مربوط به روبنایی است و برای بهبود معین باید به آن توجه شود. اصلاح زیرساخت
وی با بیان اینکه جماندن مشکل اصلی استان های کمتر توسعه یافته کشور است، گفت: این مناطق نیازمند سرمایه گذاری های جدید، برنامه ریزی برای تولید و ایجاد ارزش افزوده و قرار گرفتن در مسیر اقتصاد زنجیره ای کشور برای بهبود وضعیت هستند. شرایط در تمام سال های گذشته و حتی بازارهای بین المللی. وقتی این اولویت مهم را فراموش کرده ایم، امروز می بینیم که بسیاری از استان های مرزی ما در سطح کشاورزی و دامپروری با ارزش افزوده پایین باقی مانده اند و هیچ گاه تمهیدات لازم برای بهبود وضعیت اقتصادی آنها اندیشیده نشده است.
حسن فروزان فرد در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: وقتی از وضعیت اقتصادی استان های همجوار و کم برخوردار صحبت می کنیم باید توجه داشته باشیم که مشکلات آنها به مشکلاتی مانند بسته بندی، قاچاق سوخت و لنجی خلاصه نمی شود. در واقع به نظر می رسد بیماری که برای تب شدید به پزشک مراجعه می کند و متخصص تب را نشانه بیماری می بیند و برای حل مشکل علت اصلی بیماری را در l می یابد. او اقتصاد، وقتی چنین مشکلاتی را می بینید، باید به سراغ مشکلات کلان و زیرساخت برویم.
وی در پاسخ به این سوال که ساماندهی جیب بران یا متکدیان تا چه اندازه به کاهش آمار نهایی قاچاق در اقتصاد ایران کمک می کند، همچنین توضیح داد: آنچه در حوزه قاچاق در اقتصاد ایران وجود دارد را باید در دو قسمت دید. اولاً به دلیل برخی سیاستهای اشتباه، کالای قاچاق ایجاد کردهایم و بسیاری از کالاها از این سطح عبور میکنند. از سوی دیگر حجم گسترده قاچاق در کشور به صورت گسترده سازماندهی و انجام می شود که مقابله با آن نیازمند برنامه ریزی پیچیده و همه جانبه است. سهم نهایی کوله بران، قاچاقچیان یا قاچاقچیان سوخت از تعداد نهایی کالاهای قاچاق در اقتصاد ایران ناچیز است و اگر قرار است سیاستی در این زمینه نهایی شود، باید با هدف بهبود وضعیت زندگی مرزنشینان باشد. و مبارزه با قاچاق در این حوزه موفقیت چندانی برای ما به همراه نخواهد داشت.
فروزان فرد ادامه داد: بنابراین طرح های کوتاه مدت پیشنهادی برای ساماندهی وضعیت ترددهای مرزی یا مسائلی مانند جیب بری حتی اگر با هدفی مثبت دنبال شود تا زمانی که مشکلات اساسی حل نشود راه به جایی نمی برد. . چشم انداز عالی در این منطقه
یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران، اعطای امتیاز به جیب بران و قاچاقچیان سوخت را نوعی معامله با عوارض اقتصادی دانست و تصریح کرد: زمانی که شرایط را برای توسعه اقتصادی و فعالیت های تولیدی ایجاد نکرده ایم، عملا پذیرفته ایم که ساکنان این مناطق. مناطق برای کسب درآمد به فعالیت های حاشیه ای می پردازند. راه درست مقابله با این مشکل، حل مشکلات زیرساختی است، اما گاهی دیده ایم که به دلیل نبود برنامه ای در این زمینه، به این فعالیت ها امتیاز داده اند که حتی اگر جنبه مثبتی هم داشته باشد در کوتاه مدت در نهایت مضر است اقتصاد ایران منافع ملی و شفافیت خواهد بود.