12 درصد از قیمت تمام شده کالا در کشور مربوط به حمل و نقل است
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، محمود نجفی عرب در همایش حمل و نقل و توسعه اقتصادی اظهار داشت: ایران تنها کشوری در جهان است که امکان اتصال مستقیم اقیانوس هند به قفقاز و اوراسیا را دارد.
وی بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد کشور ما این است که در مساحتی به وسعت یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع، ترکیبی زیبا از اقوام مختلف ایرانی در کنار هم زندگی می کنند. کشاورزی منطقه ساحلی خلیج فارس و سواحل اقیانوسی دریای عرب ایران تا دریای مازندران، شبکه حملونقل وسیع و اقتصادی و ترکیبهای کارآمد آن از اتصال سیستمهای جادهای، ریلی، فرودگاهی و دریایی، تسهیل و مقرون به صرفه میشود. جابجایی و به ویژه انتقال کالا.
وی با بیان اینکه نقش حمل و نقل در اقتصاد کشور موضوع بسیار مهمی است که باید توجه سیاست گذاران را به خود جلب کند، افزود: با توجه به ظرفیت های اقتصادی موجود و مشارکت کشور در حلقه های تولیدی مواد اولیه و کالاهای اولیه ارزشی دارد. زنجیره، باید اقداماتی برای امکان حمل و نقل اقتصادی کالاهای حجیم، سنگین اما کم ارزش برای مصارف صنعتی داخلی و حفظ مزیت رقابتی در صادرات انجام شود.
سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا در کشور ما 2 برابر جهان است
وی با تاکید بر اینکه صرفا بر اساس این سوالات نمی توان ارزیابی دقیقی از حوزه حمل و نقل انجام داد، افزود: به عنوان مثال سهم حمل و نقل از قیمت تمام شده محصولات ملی 12 درصد برآورد شده است در حالی که میانگین قیمت جهانی آن است. 6 درصد برآورد شده است. نکته قابل تامل این است که علیرغم مصرف تقریباً رایگان انرژی، حملونقل ایران بهویژه در بخش راه همچنان فاقد بهرهوری است و ادامه این رویه میتواند از تمام مزیتهای ایران در بهرهوری انرژی از منابع خام و مواد اولیه استفاده کند.
وی سپس به اهمیت حمل و نقل از منظر موقعیت جغرافیایی ایران پرداخت و گفت: این جغرافیا در ارتباط مستقیم با سواحل اقیانوس هند جایگاهی بی بدیل دارد که تجارت بیشتر 70 درصد تجارت کالا و 90 درصد نفت جهان است. از طریق دریا حمل می شود. این ویژگی می تواند نقش حیاتی در احیای اقتصاد ملی چه در شرایط عادی و چه در زمان بحران های ژئوپلیتیکی مانند جنگ در اوکراین داشته باشد.
هشدار به سیاستگذاران در خصوص آمار تلفات جاده ای
رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با تاکید بر اینکه وحدت و امنیت سرزمینی ایران در گرو تسهیل ارتباطات داخلی و توسعه حمل و نقل ایمن و اقتصادی مسافر است، گفت: وام توجه به میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای که منجر به فوت شد. رکورد 10 هزار نفر در 6 ماه گذشته. به دست آمده، هشداری است که باید توجه سیاستمداران و آحاد ملت را به خود جلب کند، بنابراین استفاده از ظرفیت و مدیریت سرزمینی در قالب مقررات با هدف بهبود شرایط تردد ایمن و اقتصادی کالا و مسافر بسیار حائز اهمیت است. اتاق تهران نیز باید این چالش ها را حل کند که می تواند به حاکمیت کمک کند.
نجفی عرب با اشاره به سهم بالای حمل و نقل در قیمت تمام شده، گفت: در شبکه حمل و نقل ما به طور متوسط 329 میلیون بشکه نفت خام شامل سوخت مایع، برق و گاز طبیعی مصرف می شود. اما مقایسه با کشور همسایه یعنی ترکیه که میزان مصرف آن در این حوزه 180 میلیون بشکه نفت خام برآورد می شود قابل توجه است. نکته بعدی مربوط به آمار بالای تصادفات جاده ای است. این حوزه علاوه بر حذف فرصت های انسانی، هزینه های هنگفتی را نیز برای نظام اقتصاد سلامت کشور به همراه دارد و از سوی دیگر عدم امکان نگهداری صحیح زیرساخت های اقتصادی و دارایی های فیزیکی مانند شبکه راه ها و راه آهن، نگهداری و تجهیزات و لایروبی بنادر. ، نوسازی ناوگان ریلی، جاده ای و هوایی کشور عملا حمل و نقل کشور را ناکارآمد کرده است.
پنج پیشنهاد برای سیاستگذاران
وی سپس پنج پیشنهاد را با حضور رئیس شورای اسلامی ارائه کرد.
نجفی عرب با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگ حمل و نقل با توسعه اقتصادی کشور غیرقابل انکار است، افزود: تحلیل ابعاد این موضوع نیازمند استفاده از تجربه 140 ساله فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی تهران است. نقش و جایگاه مشورتی اتاق های بازرگانی به ویژه در قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، موضوعی حیاتی تلقی می شود و امید است غبار فراموشی از این قانون زدوده شود و ناامید کننده ها تعبیر «آنچه که در هیچ جا اتفاق نمیافتد، فریاد است» به لطف خداوند و با تلاش حذف خواهد شد. بخش خصوصی مشترک و اجزای حاکمیتی باید از ذهن ناپدید شوند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال بخش خصوصی در مورد لایحه بودجه نظراتی دارد و درخواست ما این است که در اجرای قانون بهبود مستمر بودجه، فضای کسب و کار که در مجلس تصویب شد، به این نظرات توجه شود. فعالان بخش خصوصی معتقد به بهبود فضای کسب و کار، افزایش اشتغال، کاهش تورم و گسترش جدول برای مردم هستند و می توانند سیاست گذاران را در تحقق این اهداف یاری کنند.
سپس نجفی عرب به عنوان پیشنهاد دوم، هدفگذاری کمی دقیق همراه با نظام بودجهای مبتنی بر کاهش شکاف با رویکرد شارژ هزینههای حمل و نقل را ارائه کرد و اعلام کرد: پیشنهاد ما این است که این اقدامات با هدف بهبود وضعیت نگهداری شبکه و همچنین کاهش آن انجام شود. هزینه های مالی ناشی از مداخلات دولت مانند اعمال موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای – اسقاط خودروهای فرسوده – اعمال استانداردهای غیرضروری و غیرقابل دسترس مانند سطح آلایندگی یورو 6 و موارد دیگر که ضمن افزایش فرسودگی و فرسودگی، هیچ تاثیری بر ایمنی و بهبود کیفیت محیط زیست باقی نگذاشته است. بدیهی است که این اقدامات می تواند منجر به افزایش بهره وری و کاهش قیمت کل ارائه خدمات حمل و نقل شود.
سومین پیشنهاد رئیس اتاق تهران، قرار دادن دولت در جایگاه رگولاتور و کاهش رفتار مداخله جویانه در حوزه های مختلف حمل و نقل از جمله تاسیس شرکت، تامین ناوگان و پرهیز از رقابت ناعادلانه با بخش خصوصی بود. . .
توجه به حمل و نقل و ترانزیت دریایی چهارمین پیشنهادی بود که نجفی عرب بر آن تاکید کرد. به گفته وی، دستیابی به اهداف صادراتی در چارچوب حفظ تراز ارزی مثبت کشور مستلزم توجه ویژه به صادرات در حوزه حمل و نقل و ترانزیت دریایی و نیز تمامی ظرفیت های ملی چه در ساختارهای دولتی و چه در ساختارهای دولتی است. در نهادهای دولتی تمرکز بر بهبود فرصت های رقابتی در تجارت خارجی و حفظ بازارهای هدف.
وی در تشریح پنجمین پیشنهاد خود گفت: اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص سپردن وظایف قابل انجام به این نهاد از سوی بخش خصوصی امری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. کاهش حجم قوه مجریه، کاهش هزینههای جاری و واگذاری امور کلیه بخشها به بخش خصوصی ذیصلاح و توانمند، امری است که اتاق بازرگانی تهران میتواند محل رایزنی و نظرخواهی در این زمینه باشد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری این رویداد تحولی اساسی در نگاه سیاستمداران و مراجع تصمیم گیر و مسئولان اجرایی دولت ایجاد کند و در عین حال اهداف برنامه هفتم توسعه محقق شود. بیرون در رشد سالانه 10 درصدی حمل و نقل.
absnews+