واکنش وزارت امنیت به حمایت برخی رسانه ها از گران فروشی خودروهای مونتاژی

وزارت امنیت سیاست این وزارتخانه را کاهش هزینه ها، افزایش تولید و جلوگیری از گران فروشی خودروهای مونتاژی اعلام کرد.
به گزارش ای بی اس نیوز، وزارت امنیت اعلام کرد: برخی رسانه های منتقد دولت اظهارات کذبی کرده اند که باید پاسخ داده شود.
سایت های یاد شده با انتقاد از حمایت وزارت حراست از مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت گذاری خودروهای مونتاژ شده، مدعی شدند که این امر منجر به کاهش دستوری قیمت خودروهای مونتاژی می شود.
در پاسخ باید تصریح کرد که سیاست اولیه وزارت حراست دولت سیزدهم در قبال خودروسازان بخش خصوصی نجات این شرکت ها از تعطیلی و بحران تولید بوده است. در مرحله اول برنامه، وزارت حراست دولت سیزدهم بر تثبیت جریان تولید متمرکز شد تا با افزایش مقیاس تولید، علاوه بر تامین نیازهای انباشته بازار طی سالهای گذشته ظرفیتهای تولیدی تعلیق شده قبلی تامین شود. دوباره راه اندازی شود.
با توجه به سیاستهای وزارت بهداشت در رفع مشکلات تامین قطعات یدکی و تامین مالی و ارزی، در سال 1401 تولید خودروسازان غیردولتی نسبت به سال 1400 دو برابر شد و 103 درصد افزایش را به ثبت رساند. بنابراین چنین ادعایی مبنی بر بی توجهی وزارت صمت دولت سیزدهم به خودروسازان خصوصی کذب است و اگر همین سیاست های دولت قبل ادامه پیدا می کرد، معلوم نبود خودروسازی خصوصی در کشورها فعال می شد یا خیر. رسانه ها می توانند در مورد قیمت محصولات خود موضع مثبت یا منفی اتخاذ کنند.
امسال نیز وزارت امنیت خاطرنشان می کند که با تکیه بر هم افزایی منابع داخلی و افزایش عمق ساخت داخل، نرخ ارز خودروهای مونتاژی را کاهش می دهد تا قیمت تمام شده این محصولات کاهش یابد.
در این میان عارضه قابل توجه صنعت خودرو کشور که ناشی از سیگنال های اشتباه در سیاست گذاری و قیمت گذاری دولت قبل بود، خروج خودروهای اقتصادی از خط تولید خودروسازان و روی آوردن به مونتاژ خودروهای خارجی با قیمت پایین بود. اهلی شدن عمق و حاشیه سود بالا
این در حالی است که تمامی بررسی های بین المللی نشان می دهد که قدرت صنعت خودرو کشور در بهره برداری از بازار در توسعه و فروش خودروهای اقتصادی با داخلی سازی بالا نهفته است.
از نظر قیمت، سیاست وزارت حراست این است که قیمت خودروسازان را رقابتی کند به گونه ای که تعصبات قبلی در قیمت گذاری برطرف شود و رابطه برد-برد بین خودروساز و مصرف کننده خودرو برقرار شود.
عدم داخلی سازی بالا در محصولات بسیاری از خودروسازان بخش خصوصی، عارضه مهمی است که هم از قوانین و هم از اجرای دستورالعمل های مربوطه ناشی می شود. همین مشکل در آموزش OEM ها که عملا مونتاژ کننده هستند و رسمی سازی داخلی سازی در سطح OEM نیز به وجود می آید.بنابراین تلاش شده است تا با بازنگری دستورالعمل های داخلی سازی و با به کارگیری دقیق قوانین جاری (به ویژه فصل) وضعیت داخلی سازی بهبود یابد. 98). اگرچه این شیوه اجرا شروعی سنگلاخ داشت، اما بدون شک در سال 1402 شاهد افزایش سطح داخلی سازی خودروسازان بخش خصوصی و به تبع آن کاهش ارز خواهیم بود.
وزارت حراست ضمن حمایت از خط تولید خودرو با هرگونه سوء استفاده و گران فروشی مبارزه می کند و سال گذشته با پیگیری های سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پرونده تخلف یکی از همین مونتاژکنندگان به تعزیرات ارجاع شد. که منجر به جریمه 14 هزار میلیارد تومانی گران فروشی شد.و مبارزه با گرانی هیچ گاه با ساز و کارهای رسانه ای منتقدان حکومت متوقف نخواهد شد.
انتهای پیام