وزارت صمت دارای دو بخش «واردات» و «رشد تولید» است.
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، دیرهنگام بودن بازگشت این صنعت، سیاستگذاران کشورهای پیشرفته را به تدوین برنامه های بلندمدت و ارائه تصویری از این حوزه در افق دور سوق داده است، موضوعی که موضوع بخشنامه ها و چندین نوسان را در پی داشته است. اظهار نظر در کشور ما، حفظ و افزایش سرمایه تولیدی با تردیدهای جدی مواجه شده است.
ماهیت صنعت در هر کشوری به گونه ای است که برای استقرار و پیگیری فعالیت در اکوسیستم تولید و رفع نیاز بازارها نیازمند چشم انداز بلندمدت و برنامه توسعه صنعتی مدون است. اساساً میزان سرمایه تزریق شده توسط سرمایه گذاران به حوزه های صنعتی با سایر بخش ها از جمله خدمات و کشاورزی قابل مقایسه نیست و گستردگی پیش نیازهای صنعت ایجاب می کند که هر برنامه ای از نظام تصمیم گیری کشور این ظرفیت را داشته باشد. “پایدار”. .
از سوی دیگر، نوع نیروی کار فعال در صنعت از نوع متخصصان و در رده های موثر طبقه نخبگان است که در مواجهه با تصمیمات پراکنده بزرگ با احساس ناامنی رشد و بقا مواجه است و به عنوان یک نتیجه تصویر حاصل، خروجی بیشتر از ورودی صنعت است: از موسسات آموزشی می آید.
در حوزه تجهیزات و فناوری، از آنجایی که صنایع باید تجهیزات و فناوری را از طریق مبادلات رسمی وارد کنند که این امر مستلزم صرف هزینه های هنگفت و بیش از هر چیز بیش از زمان است، تصمیمات ناگهانی و نوسانات دستورالعمل ها قدرت را از عمل می گیرد. و ابتکار تولیدکنندگان باعث برداشت و خروج سرمایه از حوزه صنعتی می شود، موضوعی که مستقیماً با شاخص های رشد سرمایه گذاری در حوزه ماشین آلات و ساختمان ارتباط دارد و انباشت سرمایه در این حوزه با چالش مواجه است.
شرایط صنعت در کشور ما به دلیل وابستگی به ارز و از سوی دیگر کمبود منابع ارزی در آشفتگی ذاتی است و اگر به این وضعیت انگیزههای جدی مانند بیثباتی سیاسی اضافه شود، امنیت سرمایهگذاری در صنعت نیز افزایش مییابد. تشدید شود. برخی از بخشهای صنعتی مانند لوازم خانگی که در ده سال گذشته رشد نسبی را تجربه کردهاند، در آستانه تصمیمگیری داغ قرار گرفتهاند و هر لحظه خطر جدی از دست دادن سرمایه در این حوزه وجود دارد.
ادامه روند صعودی تولید و تامین نیاز بازار تولیدکنندگان لوازم خانگی نیازمند افق روشنی است اما در شرایطی که متولی حمایت سرمایه از حوزه تولید به جای رفع گره های صنعت، به ساده ترین راه حل ها می پردازد. راه حلی برای عرضه بازار، صنعتگران نیز آینده قابل پیش بینی خواهند داشت: آنها برای پروژه های توسعه ای خود نخواهند داشت. در این شرایط چگونه می توان امیدوار بود که تولید در این فضا با کشورهای دارای برنامه توسعه صنعتی مستقر و افق بلندمدت رقابت کند؟
در کشور ما بخش عمده و مستقیم سیاست صنعتی را وزارت امنیت تعیین می کند و در سطوح دیگر نهادهایی مانند وزارت اقتصاد و دارایی، مجلس و گاه قوه قضاییه تأثیرات بزرگ و چشمگیری در پیشرفت صنعت دارند. برنامه ریزی می کند، اما در شرایطی که برنامه بلندمدت صنعت کشور در هاله ای از بلاتکلیفی به سر می برد و به جای برنامه توسعه، صنعت با بخشنامه ها به این سو و آن سو می رود، اظهارات مدیران ارشد می تواند دیدگاه کشور را نشان دهد. بخش صنعت پررنگ ترین رنگ و بوی را دارد و متاسفانه یا خوشبختانه عملکرد برنامه ها در کشور ما همیشه نظر محور بوده و تصمیمات یک مسئول می تواند حرف آخر را در این مورد بزند.
در حوزه سیاست صنعتی، وزیر وقت که قول حمایت از تولید و رفع مشکلات ارزی تولیدکنندگان را داده بود، او را به ساختمان خیابان سمیه آورد، چند ماه است که هر از چند گاهی در برترین اخبار اقتصادی کشور با وعده واردات. اگرچه به گفته عباس علی آبادی با واردات به دنبال حمایت از تولیدکننده است تا با ایجاد فضای رقابتی زمینه رشد کیفی را فراهم کند، اما تجربه واردات لوازم خانگی و صنایع مشابه ثابت کرده است که ورود محصول نهایی به بازار است. نه تنها هیچ کاری برای ارتقای فناوری انجام نمی دهد: تولید داخلی نمی کند، بلکه با بلعیدن منابع ارزی، مشکلات صنعتگر برای واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید را چند برابر می کند.
انتهای پیام