سایر موضوعات

وزارت حراست حق دارد تصمیم افزایش قیمت خودرو را اجرا نکند


واکنش Conseil de la concurrence به نامه خبرچین؛

سخنگوی شورای رقابت گفت: اگر دولت بخواهد قیمت ها تغییر نکند، موظف است مابه التفاوت قیمت تعلق گرفته و هزینه اعتبارات و منابع دولتی را پرداخت کند.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، اسماعیل شجاعی در پاسخ به نامه معاون اول رئیس جمهور مبنی بر بررسی مصوبه افزایش قیمت خودرو از سوی هیئت مدیره با تاکید بر اینکه هیئت رقابت یک نهاد فراملی است و به وظیفه خود عمل کرده است، گفت: دخالت اجباری. در قیمت خودرو نتیجه مثبتی ندارد.

معاون اول رئیس جمهور در نامه ای به رئیس هیئت مدیره و مرکز ملی رقابت خواستار بازنگری در قیمت گذاری خودرو در شرایط فعلی شد.

محمد مخبر در این نامه قیمت های پایه (کارخانه ای) ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت را افزایشی غیرمتعارف با اثرات تورمی دانست.

در نامه معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «تعدیل یک‌باره قیمت در شرایط فعلی مناسب نیست» از شورای رقابت خواسته شده است در تعامل با وزارت امنیت، قیمت‌های مذکور را سریعاً مورد بازنگری قرار دهد.

سخنگوی شورای رقابت در پاسخ به این درخواست افزود: شورای رقابت یک نهاد مستقل و مافوق است و مصوبات آن لازم الاجرا است و در تعیین دستورالعمل قیمت خودرو به وظیفه خود عمل کرده است و حالا ممکن است دولت نکته دیگری داشته باشد. باید دید استدلال آنها چیست.” البته هیچ نهاد دولتی نمی تواند مصوبات هیات مدیره را رد کند.

شجاعی در ادامه درباره روند قیمت گذاری در شورا توضیح داد: کارگروهی از وزارت امنیت و سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بر اساس فرمولی قیمت ها را تعیین می کنند، قیمت نهایی بر اساس قیمت های داخلی استخراج می شود. نرخ تورم و کارشناسانی از دانشگاه ها، خودروسازان و کارشناسان خودرو در این کارگروه حضور داشتند که مصوبات آن در شورا به رای گذاشته شد و نتیجه به وزارت امنیت ابلاغ شد.

سخنگوی شورای رقابت گفت: وزارت امنیت به عنوان قوه مجریه نمی تواند این مجوزها را اجرا کند، اما آنچه شورای رقابت تشخیص می دهد این است که مهار تورم به معنای زیان ده نگه داشتن کارخانه ها نیست. دو سال است که با وجود تورم قیمت داشته، تعدیل نشده و با زیان انباشته مواجه شده است که در صورت کاهش تولید تورم بیشتری را بر شرکت تحمیل می کند.

شجاعی مبارزه با تورم را به معنای افزایش عرضه و رشد تولید دانست و افزود: اگر دولت بخواهد قیمت ها تغییر نکند زیان را به خودروسازان تحمیل می کند که طبق قانون باید ردیف بودجه ای برای جبران این زیان پیش بینی کند، نمی تواند. تحمیل ضرر به صاحب کارخانه.. کندی بدترین راه برای کنترل تورم است.

وی گفت: بر اساس بند 90 قانون سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، چنانچه دولت به هر دلیلی قیمت فروش کالاها و خدمات شرکت های مشمول واگذاری و سایر شرکت های دولتی را به قیمت کمتری تعیین کند. طبق اعلام معاون اول رئیس جمهور، دولت موظف است مابه التفاوت قیمت تعیین شده و تمام شده را تعیین و از اعتبارات و منابع دولتی سال اجرا پرداخت کند و یا از بدهی این افراد اخذ نماید. شرکت ها به سازمان هایی مانند سازمان امور مالی.

شجاعی با اشاره به عرضه بخشی از سهام خودروسازان در بورس، افزود: اگر سهامداران متوجه زیان دهی بنگاه های خودروسازان شوند، سهام خود را می فروشند و در بازارهای غیرمولد سرمایه گذاری می کنند که تورم را چندین برابر می کند. بدتر

وی ادامه داد: بهترین راه برای مهار تورم سرسام آور در حوزه خودرو، تعدیل قیمت خودرو است تا با افزایش عرضه، جهش تولید رخ دهد و تقاضا افزایش یابد.

سخنگوی شورای رقابت گفت: ما قیمت گذاری نمی کنیم، ما سیاست گذار هستیم.

وی با بیان اینکه وزارت حریم مجری است و این دستگاه باید واکنش لازم را برای اجرای مصوبه شورای رقابت داشته باشد، افزود: شورای رقابت سقف قیمت را روی دستورالعمل اعلام کرده است اما اجرای آن بر اساس چارچوب ها است. و سیاست های وزارت حریم خصوصی

شجاعی با اشاره به اینکه مداخله اجباری قیمت نتیجه مثبتی نداشته است، ادامه داد: شورای رقابت حامی بخش تولید است و برای افزایش تولید و رونق بازار باید منافع تولیدکنندگان در نظر گرفته شود، زیرا کاهش عرضه به خودی خود باعث می شود. یک عامل تورمی

به گفته آقای شجاعی باید به بهره وری و کاهش هزینه های سربار در واحدهای تولیدی توجه شود، اما نکته مهم اینجاست که بخشی از سهام خودروسازان در بورس است و نباید متحمل ضرر و زیان شوند و سهامداران متحمل شوند. روی آوردن به بازارهای دیگر که اثرات نامناسبی خواهد داشت.

absnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا