علیرضا مناقبی وی در گفت وگو با خبرنگار بازرگانی ایلنا، در واکنش به خبر انحصار واردات چای توسط شرکتی خاص و به هم خوردن تعادل قیمت این محصول در بازار، گفت: اگر انحصار واردات کالایی به فلان کشور داده شود. شرکت، این مشکل عوارض جانبی در بازار خواهد داشت. مسئولان همیشه می گویند رانت و انحصار در کشور نیست، اما متاسفانه اگر چیزی نباشد مردم چیزی نمی گویند. و اگر این خبر کذب بود، وزارت کشاورزی باید آن را تکذیب می کرد و اسامی شرکت های واردکننده را منتشر می کرد. عدم شفافیت در ارائه اسامی واردکنندگان این ذهنیت را تقویت می کند که ابهاماتی در موضوع وجود دارد.
وی حذف فضای رقابتی از یک بازار را به ضرر مصرف کنندگان دانست و افزود: زمانی که انحصار در یک بازار شکل می گیرد، بازار بر اساس منافع آن افراد هدایت و کنترل می شود. و مصرف کننده نهایی متضرر می شود. ایجاد انحصار فقط یک موضوع اقتصادی نیست و بدون شک منافع سیاسی پشت آن است، به این معنا که عواملی که قدرت اجرایی دارند و تصمیم گیرنده هستند پشت این مسائل هستند زیرا مردم عادی نمی توانند این مسائل را پیش ببرند. . واگذاری انحصار به یک نفر نیازمند بخشنامه های دولتی است زیرا طبق قانون نمی توان چنین کارهایی را انجام داد.
رئیس شورای عالی واردات خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی و اجتماعی گریبانگیر همه شده است و بیش از 85 درصد جامعه مشکل معیشتی دارند و حتی شاغلانی که درآمد ماهیانه آنها بین 20 تا 25 میلیون تومان است نیز درگیر هستند. زیرا سطح زندگی این افراد متفاوت است و هزینه های آنها نیز بر همین اساس افزایش یافته است. امروز حداقل 50-60 درصد درآمد مردم خرج اجاره خانه و غذا می شود.
مناقبی در پاسخ به این سوال که پس از اعتراضات به اعطای انحصار واردات چای به فلان شرکت و به هم خوردن تعادل این بازار، آیا اقداماتی برای نظم بخشیدن به این بازار صورت گرفت؟ وی گفت: این مشکل جدیدی نیست، امروز چای است و فردای آن روز برای سایر کالاها مانند شکر، برنج، گندم، لوازم خانگی، خودرو و… همین مشکل وجود دارد. در مورد آن صحبت می شود، بنابراین باید زیرساخت ها تغییر کند و به نظر می رسد تمایلی برای تنظیم این مسائل وجود ندارد. بیش از 40 سال از انقلاب می گذرد و هر روز که می گذرد این مشکلات بیشتر می شود.
وی ادامه داد: کوچک شدن جیب مردم باعث شده در شرایطی که همه مستحق دریافت روزانه مقدار مشخصی پروتئین، نشاسته و … هستند، حداقل غذا بخورند، اما امروزه برای طیف وسیعی از مردم امکان پذیر نیست. .
این فعال اقتصادی با انتقاد از امیدواری مردم به آینده بهتر خاطرنشان کرد: مردم به شعار اعتقادی ندارند و باید امید را در زندگی لمس کنند و اگر روزانه اعلام شود تورم در کشور به صفر رسیده است مردم آن را باور نمی کنند. زیرا آنها آن را درک نکردند. ; وقتی هزینه خرید ماست در 2 ماه گذشته با امروز متفاوت است، هر چقدر هم که مردم در غرفه ها بگویند تورم نداریم، کسی باور نمی کند. سفره مردم پر از شعار نیست و باید از افرادی که تصویر روشنی از زندگی مردم ترسیم می کنند خواسته شود از سر سفره خود بلند شوند و سر سفره مردم بنشینند. قیمت ها در بالا شهر و پایین شهر فرقی نمی کند زیرا قیمت ها را شرکت ها تعیین می کنند و زمانی که هزینه تولید بالا باشد فرقی نمی کند در کدام منطقه و کجا فروش انجام شود. ; متأسفانه فضا را به سمتی هدایت کردند که انتخاب و رقابت را از مردم گرفت.
خبر از رکنا