وزارت امنیت به دنبال کاهش کارایی بازار خودرو در مواجهه با نوسانات نرخ ارز است.

راهبرد دوم «خروج محصولات خودروسازان از فرآیند قرعه کشی» است که با جدیت در حال پیگیری است و از پایان امسال با توجه به افزایش تولید گروه خودروسازی سایپا، تمامی محصولات خودروساز مذکور از قرعه کشی حذف شد. روند. نمونه ای از تاثیر این سیاست کاهش نوسان قیمت خودروهای کوئیک و شاهین از گروه خودروسازی سایپا نسبت به محصولات ایران خودرو است. از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت با پیگیری برنامه های منتهی به رشد تولید، در تلاش است تا محصولات باقی مانده خودروسازان را از مرحله قرعه کشی حذف کند.
به گزارش ای بی اس نیوز، وزارت امنیت در توضیح گزارش ای بی اس نیوز با عنوان افزایش قیمت خودرو از 10 به 60 میلیون در یک ماه که در تاریخ 1/9/1301 منتشر شد، اعلام کرد: در بازه زمانی آبان 1301، … پژو 207 اتوماتیک MC در بازار آزاد از 480 به 515 میلیون تومان افزایش قیمت داشت و نگارنده تغییرات قیمتی یک پژو 207 را 60 میلیون محاسبه کرد که از خط تولید ایران خودرو خارج شده و در آن خودروساز نبوده است. سبد محصولات از سال گذشته در گروه خودروسازی سایپا افزایش قیمت 30 میلیون تومانی به خودرو ساینا نسبت داده شد که از 205 به 223 میلیون تومان (افزایش 18 میلیون تومانی) رسید.
لازم به ذکر است در پایان دوره گزارش، یعنی در 9 آبان، خودروی شاهین به عنوان مجهزترین و گران ترین محصول سایپا به قیمت 375 میلیون تومان در بازار آزاد معامله شد، ضمن اینکه خودروی مذکور در همین قیمت در هفته اول تیرماه سال جاری. بازار مورد مذاکره است. علاوه بر بررسی جزئیات آخرین گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز، تحولات بازار در سالهای اخیر نشان میدهد که نوسانات کوتاهمدت نرخ ارز موجب برهم خوردن وضعیت تعادل و بروز بیثباتی در بازار کالاهای سرمایهای و مصرفی بادوام شده است. از جمله بازار خودرو. تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد (غیررسمی) به عنوان یک عامل موثر در هدایت انتظارات تورمی و تعادل بازار نقش دارد، بنابراین کنترل این متغیر کلیدی اقتصادی برای حفظ ثبات حائز اهمیت است ثبات بازار برای انواع کالاها و خدمات، از جمله بازار خودرو.
انتهای پیام
در پی انتشار مطلبی با عنوان افزایش قیمت خودرو از 10 به 60 میلیون در یک ماه در خبرگزاری ای بی اس نیوز، مرکز ارتباطات وزارت صمت توضیحاتی را ارائه کرد.
علیرغم این ملاحظه، وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم بهعنوان مخزن سیاستگذاری و نظارت بر حسن اجرای برنامهها در حوزه صنعت خودرو، بر دو راهکار کلیدی برای کاهش اثربخشی تمرکز دارد. بازار خودرو به نوسانات نرخ ارز; استراتژی هایی که پیشنهاد را تقویت می کند و دسترسی مصرف کنندگان به محصولات خودروسازان را تسهیل می کند. راهبرد اول برنامه ریزی و نظارت بر «افزایش تولید، بازاریابی و فروش محصولات خودروسازان» است که گزارش موسسه تحقیقات پولی و بانکی از وضعیت صنایع بورس در مهر 1401 به وضوح نشان می دهد که صنعت خودرو و قطعات یدکی با رشد 24 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پیشتاز رشد تولید در بین تمامی صنایع بورسی است. لذا تلاش خواهد شد تا مسیر مذکور در حوزه رشد خودروسازان تقویت و حفظ شود.