این کارشناس مسائل حقوقی ادامه داد: با توجه به گستردگی افسران و کادرهای نظامی ، سپاه ، بسیج ، نیروی انتظامی و … تعیین تکلیف برای هر دسته و گروه با شرح وظایف هر گروه برای عدم مداخله وظایف هر گروه با سایر افسران و قرارهای تعیین شده بسیار مهم است. گویی در برخی از جنایات خاص فقط افسران خاصی دخیل بوده اند و اینکه برخی افسران در امور دیگران دخالت می کنند و برخلاف آموزه ها و وظایف آنها عمل می کنند درست نیست.
یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: با توجه به اهمیت کار افسران در روند رسیدگی به پرونده های قضایی ، وجود یک قانون جامع که به جزئیات وظایف آنها می پردازد بسیار مثر است.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد پلیس ویژه یا پلیس جنایی و پلیس قضایی مانند کشورهایی مانند اتریش و آلمان و بسیاری از کشورهای اروپایی که از ابتدا در دانشگاه هایی با رشته های مرتبط و تخصصی و به عنوان نیروی حرفه ای تحصیل می کنند. و فقط در قوه قضاییه آموزش دیده است انجام کارهای تخصصی در این زمینه مفید خواهد بود. در ایران ، در 26 ژوئیه 1980 ، لایحه ایجاد پلیس قضایی به تصویب مجلس وقت رسید. مقامات صالح شامل اجرای احکام کیفری و مدنی و نگهداری سوابق کیفری بودند. ارتباط با دادگستری ، وزارتخانه ها ، سازمان ها ، نهادها و نهادهای مختلف در حال کار هستند که منجر به برکناری پلیس قضایی و ضمنی این نهاد نوپا شد و متأسفانه بحث تخصص افسران در این زمینه حذف شد.
وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت کار افسران در روند قضایی ، وجود قانون جامع در رسیدگی به جزئیات وظایف آنها بسیار مثر است ، گفت: بنابراین ، به منظور جلوگیری از نقض حقوق طرفین در موارد و اجتناب از رویارویی شخصی و اعمال منافع توسط عوامل ، داشتن دستورالعمل های عملی و در چارچوب قانون ضروری است.
صمامی گفت که نکته مهم در مورد افسران ، بحث آموزش و نظارت است و مواد 30 و 33 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1992 نیز بر این نکته مهم تأکید دارد. / 6/1 با تأیید رئیس وقت قوه قضائیه. ، یک دستورالعمل جدید به دلیل کلیات و درج جزئیات ، به ویژه در مورد تعامل افسران با قضات محترم ، در حال تصویب و اجرا است ، که امیدواریم به موضوعاتی مانند شهروندی رسیدگی شود. عدم مداخله آنها در مراحل قانونی و تصمیمات قضایی ، تخصص افسران در گروههای کوچکتر با وظایف محدودتر و خاص که مانع از مشارکت عمومی افسران در مناطق غیر مرتبط می شود. انجام وظایف افسری نقش مهمی در نظم و انضباط این حساس ندارد و گروه تأثیرگذار
انتهای پیام
این وکیل دادگستری در پایان گفت: “افسران را آموزش دهید تا از کرامت انسانی افراد بدون زیر سوال بردن اقتدار افسر و عدم رسیدگی شخصی به امور و روند رسیدگی و اجرای دقیق درخواست ها و دستورات قضات و مقامات دادگاه در مورد یک پرونده محافظت کنند. به صورت موردی و بدون دخالت مستقیم در تصمیمات قضایی. دستورالعملهای اخیر باید توسط نهادهای نظارتی مورد توجه قرار گیرد تا ماموریت افسران به درستی انجام شود و آنها بتوانند وظایف خود را در حضور سایر دستگاههای قضایی به طور م performثر انجام دهند. مسئولین.
عبدالله صمامی در گفت وگو با ای بی اس نیوز ، در مورد مأموریت دادستان کل کشور در تهیه دستورالعمل سازماندهی ارتباط و همکاری افسران با قضات ، اظهار داشت: در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1992 ، افسران به سه گروه تقسیم می شوند ؛ افسران عمومی ، افسران ویژه و افسران نظامی. در هر بخش ، تعریف جداگانه ای از عامل به همراه لیستی از توابع ارائه شده است. در هر مورد ، دسته هایی وجود دارند که شامل زیرمجموعه هایی در این تعاریف می شوند ، که گاهی مشاهده می شوند. در برخی موارد ، تناقضاتی بین این موارد وجود دارد. به عنوان مثال ، ماده 4 قانون اجرای قانون 1964 وظایفی را برای افسر عمومی در نظر گرفته است که شامل مبارزه با فساد ، پیشگیری از وقوع جرم ، کشف جرم ، مبارزه با قاچاق و مواد مخدر ، تحقیق و بررسی جنایات ، و این گستردگی و تعدد قوانین موجود نوعی ناسازگاری در اجرای مفاد آن ایجاد می کند و از ضرورت وضع مقررات یکنواخت و جامع هشدار می دهد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز