واکنش وزارت حراست به حمایت برخی رسانه ها از گران فروشی خودروهای مونتاژی

وزارت امنیت سیاست این وزارتخانه را کاهش هزینه ها، افزایش تولید و جلوگیری از گران فروشی خودروهای مونتاژی اعلام کرد.

سایت های یاد شده با انتقاد از حمایت وزارت حراست از مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت گذاری خودروهای مونتاژ شده، مدعی شدند که این امر منجر به کاهش دستوری قیمت خودروهای مونتاژی می شود.
در پاسخ باید تصریح کرد که سیاست اولیه وزارت حراست دولت سیزدهم در قبال خودروسازان بخش خصوصی نجات این شرکت ها از تعطیلی و بحران تولید بوده است. در مرحله اول این برنامه، وزارت حراست دولت سیزدهم بر تثبیت جریان تولید متمرکز شد تا با افزایش مقیاس تولید، علاوه بر تامین نیازهای انباشته بازار طی سالهای گذشته، بازارهای معلق ظرفیت های تولید می تواند دوباره راه اندازی شود.
در نتیجه سیاست های وزارت درستکاری در رسیدگی به مسائل تامین قطعات، مالی و ارزی، در سال 1401 تولید خودروسازان غیردولتی نسبت به سال 1400 دو برابر شد و 103 درصد افزایش را به ثبت رساند. بنابراین چنین ادعایی مبنی بر بی تفاوتی وزارت صمت دولت سیزدهم به خودروسازان خصوصی کذب است و اگر همین سیاست های دولت قبل ادامه پیدا می کرد، معلوم نبود خودروسازی خصوصی در دنیا فعال می شد یا خیر. نه اینکه رسانه ها در مورد قیمت محصولات خود موضع مثبت یا منفی داشته باشند.
وزارت امنیت همچنین در سال 1402 خاطرنشان می کند که با تکیه بر هم افزایی منابع ملی و افزایش عمق ساخت داخل، نرخ ارز خودروهای مونتاژی را برای کاهش قیمت تمام شده این محصولات کاهش می دهد.
پس از آن بود که یک عارضه مهم برای صنعت خودرو کشور که ناشی از سیگنال های اشتباه در سیاست گذاری و قیمت گذاری دولت قبل بود، خروج خودروهای اقتصادی از خط تولید خودروسازان و روی آوردن به مونتاژ خودروهای خارجی بود. با عمق کم اهلی شدن و حاشیه سود بالا.
این در حالی است که تمامی بررسی های بین المللی نشان می دهد که قدرت صنعت خودرو کشور در بهره برداری از بازار در توسعه و فروش خودروهای اقتصادی با داخلی سازی بالا نهفته است.
از نظر قیمت، سیاست وزارت حراست این است که قیمت خودروسازان را رقابتی کند به گونه ای که تعصبات قبلی در قیمت گذاری برطرف شود و رابطه برد-برد بین خودروساز و مصرف کننده خودرو برقرار شود.
عدم داخلی سازی بالا در محصولات بسیاری از خودروسازان بخش خصوصی، عارضه مهمی است که هم از قوانین و هم از اجرای دستورالعمل های مربوطه ناشی می شود. همین مشکل در آموزش OEM ها که عملا مونتاژ کننده هستند و رسمی سازی داخلی سازی در سطح OEM نیز به وجود می آید.بنابراین تلاش شده است تا با بازنگری دستورالعمل های داخلی سازی و با به کارگیری دقیق قوانین جاری (به ویژه فصل) وضعیت داخلی سازی بهبود یابد. 98).
اگرچه این شیوه اجرا شروعی سنگلاخ داشت، اما بدون شک در سال 1402 شاهد افزایش سطح داخلی سازی خودروسازان بخش خصوصی و به تبع آن کاهش ارز خواهیم بود.
وزارت حراست ضمن حمایت از خط تولید خودرو با هرگونه سوء استفاده و گران فروشی مبارزه می کند و سال گذشته با پیگیری های سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پرونده تخلف یکی از همین مونتاژکنندگان به تعزیرات ارجاع شد. که منجر به جریمه 14 هزار میلیارد تومانی گران فروشی شد.و مبارزه با گرانی هیچ گاه با ساز و کارهای رسانه ای منتقدان حکومت متوقف نخواهد شد.