وی با بیان اینکه فعالان صنعت خودرو در ازای صادرات پیشنهاد واردات داده اند، تصریح کرد: در این طرح اعلام کردیم که با صادرات خودرو، قطعات و لوازم جانبی امکان واردات فراهم می شود و به این ترتیب منابع ارزی کشور تحت فشار قرار می گیرد. .
محمدرضا نجفی منش در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: در سال های اخیر که واردات خودرو ممنوع شد، فشار بر تولیدکنندگان داخلی افزایش یافت و زمانی که واردات حتی به صورت محدود اجرایی شد، فشار بر خودروسازان و قطعه سازان داخلی وارد شد. آنها می توانند نفس بکشند.
یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: خودروسازان و قطعه سازان داخلی هرگز مخالف واردات خودرو نبوده و حتی برای آزادسازی واردات نیز برنامه ریزی کرده اند.
absnews
نجفی منش اعتبار مورد نیاز برای واردات خودرو را حدود دو تا سه میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: باید دید مجلس و دولت در این زمینه چگونه ارزیابی خواهند کرد و منابع لازم را چگونه تامین خواهند کرد.
وی با اشاره به محدودیت هایی که در سال های گذشته در زمینه واردات خودرو وجود داشت، گفت: در این سال ها با توجه به ممنوعیت واردات، هر اتفاقی افتاد و هر خبر جدیدی که منتشر می شد فشار بیشتری به تولیدکنندگان داخلی وارد می کرد و جو را ایجاد می کرد. آنقدر برای آنها سخت بود که حتی مقامات کشور هم برای کاهش فشار وارد عمل شدند.
یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی هیچگاه مخالف واردات نبوده اند، گفت: معتقدیم در کوتاه مدت از سرگیری واردات حتی ممکن است فشار بر تولیدکنندگان داخلی را کاهش دهد و فضای کار را مساعدتر کند. اما اجرای این طرح های جدید نیازمند منابع اعتباری نیز هست و باید دید دولت و مجلس چگونه پیش قدم خواهند شد.
نجفی منش تاکید کرد: این طرح در شورای فرصت مورد مناقشه قرار گرفته و با وجود بازدیدهای مکرر هنوز از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست. حتی پیشنهاد داده ایم که واردات از صادرات جدا شود و واردکنندگان متخصص در این حوزه وارد شوند اما این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است. بنابراین باید دید در برنامه های جدید کدام برنامه توسط تصمیم گیران نهایی می شود.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز