سایر موضوعات

واردات 700 میلیون دلاری مواد اولیه لوازم خانگی

یکی از اعضای هیئت مدیره مرکز لوازم خانگی ایران گفت: سالانه یک میلیارد و دویست میلیون دلار صرف واردات قطعات، قطعات و انواع لوازم خانگی می شود که حدود 700 میلیون دلار سهم آن است. از واردات 300 میلیون دلار برای واردات کالا اعم از سرمایش و گرمایش است.

آقای محمد فرهادکیایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما وی گفت: طبق اعلام آمار رسمی، عمق یخچال فریزر 60 درصد، عمق تلویزیون 30 درصد، عمق ماشین لباسشویی 58 درصد و عمق آبسردکن 100 درصد است. .

وی افزود: با حمایت و در نظر گرفتن مشوق ها می توان به عمق ساخت برخی از لوازم خانگی کوچک مانند بسته بندی و ماشین لباسشویی تا 65 درصد دست یافت.

یکی از اعضای هیئت مدیره مرکز لوازم خانگی ایران گفت: تولید لوازم خانگی در سال 1395 حدود 7 میلیون دستگاه بوده که در سال 1401 از مرز 16 میلیون دستگاه گذشت.

وی با اشاره به موضوع تحریم و خروج شرکت های خارجی از کشور و ممنوعیت واردات از سال 2019، افزود: بر اساس آمارهای رسمی، بازار لوازم خانگی کشور سالانه به حدود 6 میلیارد دلار نیاز دارد و واردات … قطعات یا اقلام مربوط به این صنعت هم اکنون به یک میلیارد دلار رسیده است.

کیایی ادامه می دهد: سال گذشته بیش از 2 میلیون و هفتصد دستگاه یخچال فریزر توسط 30 تولیدکننده بزرگ کشور تولید شد و بخش زیادی از نیاز بازار از این طریق تامین شد.

یکی از اعضای هیئت مدیره مرکز لوازم خانگی ایران با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی صادرات محور در سال های اخیر مطرح شده است، گفت: با توجه به موانع صادرات لوازم خانگی؛ می توانیم در صادرات قطعات لوازم خانگی موفق تر باشیم.

کیایی ادامه می دهد: در حال حاضر تولیدکنندگان قطعات یدکی در کشور هستند که مازاد تولید خود را حتی به کشورهای اروپایی صادر می کنند، اما هنوز سیاست های مشخصی برای تولید قطعات یدکی در این صنعت وجود ندارد، ضمن اینکه لازم است استانداردسازی مناسب ایجاد شود. برای این صنعت مانند سایر صنایع. از جمله خودروسازی.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مزیت های رقابتی در کشور به ویژه در برخی مواد اولیه وجود دارد، اگر به صنعت لوازم خانگی دقت کنیم قطعه سازان می توانند در حوزه صادرات نیز موفق باشند.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی ایران گفت: تلاش انجمن لوازم خانگی در سال های اخیر تدوین راهبردهایی برای این صنعت بوده است، اما با تغییر دولت، عملکرد و رویکرد شرکت های مختلف لوازم خانگی و راهبردهای این صنعت نبوده است. به پایان رسید.

کیایی ادامه می دهد: سیاست جدی برای بیمه برخی لوازم خانگی وجود ندارد، زیرا برخی از آنها نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی هستند که دولت یا باید در این زمینه اقدام کند یا مشوق هایی برای بخش خصوصی در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: برخی از مواد اولیه و قطعات کشور دارای مزیت هایی هستند که سایر کشورها از آن بی بهره هستند مانند ایزوبوتان و سیکلوپنتان که در صنعت یخچال سازی ضروری است. در حال حاضر تولیدات داخلی ده برابر نیاز است و کشورهای منطقه نیز در صنعت لوازم خانگی به این گازها نیاز دارند و از کشورهایی مانند چین و چین و کره تامین می کنند.

کیایی به قیمت گذاری اجباری در این صنعت نیز اشاره کرد و افزود: زمانی که قیمت گذاری اجباری حاکم باشد نباید انتظار نوآوری خاصی در صنعت داشت چرا که گاهی برخی نوآوری ها و فناوری ها هزینه هایی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در زمینه کاهش مصرف انرژی برخی از محصولات سرمایشی و گرمایشی باید اقدامات مناسبی انجام شود که ممکن است هزینه های تولید را افزایش دهد اما زمانی که فشار بر قیمت ها وارد می شود تولیدکننده تمایلی به تولید ندارد.

وی افزود: راهکارهای تدوین شده لوازم خانگی و صنایع وابسته بیشتر کلیاتی است که معنای دقیقی ندارد و نمی توان برای رسیدن به هدف و نکته خاصی و واحدی از آن استفاده کرد.

کیایی بیان کرد: به عنوان مثال استفاده از کمپرسور اینورتر برای کاهش مصرف انرژی در یخچال یک محصول کالایی است که همیشه کار می کند، اما تولیدکننده به دلیل افزایش قیمت نمی خواهد از این مزیت استفاده کند.

وی افزود: در صورت استفاده از کمپرسور اینورتر در یخچال بین 20 تا 25 درصد کاهش مصرف انرژی رخ می دهد اما از طرفی با کاهش قدرت خرید مردم، خریدار حاضر به پرداخت هزینه برای آن نیست. از طرفی نه تنها نمی توان مشوق هایی برای تولیدکننده گرفت، بلکه موانعی نیز ایجاد می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا