گروه کشتیرانی دانمارکی AP Muller-Maersk به مشتریان خود توصیه کرده است که خود را برای یک بحران طولانی مدت در دریای سرخ آماده کنند که ممکن است تا نیمه دوم سال جاری ادامه داشته باشد.
به گزارش ای بی اس نیوز، دومین شرکت بزرگ لاینر جهان حدود 6 درصد از ظرفیت اضافی کشتی را به برنامه خود اضافه کرده و این اقدام هزینه های عملیاتی این حمل و نقل را افزایش داده است.
پس از حملات حوثی ها در دریای سرخ، شرکت های بزرگ کشتیرانی صدها کشتی خود را به سفرهای طولانی تر و گران تر به اطراف دماغه امید خوب آفریقای جنوبی فرستاده اند. مرسک ماه گذشته پس از اینکه دو کشتی آن را هدف قرار دادند، عملیات خود را در این منطقه به حالت تعلیق درآورد.
در همین حال، شبهنظامیان متعهد شدهاند که پس از آغاز بمباران اهداف مرتبط با حوثیها در یمن، حملات خود را گسترش دهند.
چارلز ون در استین، مدیر مرسک آمریکای شمالی، گفت: متأسفانه، ما در آینده نزدیک انتظار هیچ تغییری در دریای سرخ نداریم. مسیرهای ترانزیتی طولانی تری در سه ماهه دوم و سوم سال جاری ایجاد می شود و مشتریان باید اطمینان حاصل کنند که زمان حمل و نقل طولانی تری در زنجیره تامین خود دارند.
ترافیک از طریق کانال سوئز، سریع ترین مسیر بین آسیا و اروپا، حدود 15 درصد از ترافیک دریایی تجاری جهانی را تشکیل می دهد. شرکت های بزرگ کشتیرانی در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه ها و افزایش سرسام آور حق بیمه مجبور به تغییر مسیر کشتی های خود هستند.
به گفته ون در استین، علاوه بر تحویل، فرستنده ها اکنون باید هزینه های زنجیره تامین خود را با هزینه های واقعی محاسبه کنند.
او گفت: «بسیاری از مشتریان ما برای هزینه واحد زنجیره تامین بودجه میکنند، که اساساً چیزی است که آنها برای دستیابی به نتایج خود به آن نیاز دارند. اگر این تغییر کند، می تواند تأثیر بسیار مهمی بر هزینه های کلی آنها داشته باشد. »
بر اساس آخرین گزارش موسسه کیل، تجارت جهانی بین نوامبر تا دسامبر 2023 به دلیل حملات به کشتی های تجاری در دریای سرخ 1.3 درصد کاهش یافته است.
انتهای پیام