شهادت وزیر صمت از خودروسازانی که به جای پول قطعه دریافت کردند – اخبار خودرو – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز ای بی اس نیوز خبرگزاری ای بی اس نیوز
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، سید رضا فاطمی امین شب گذشته در گفت و گوی تلویزیونی اظهار داشت: دلیل اینکه رشد تولید در زندگی مردم احساس نمی شود کمبود تولید است و راه حل آن تولید است زیرا در دهه 90 متوسط رشد اقتصادی کشور بود. در نتیجه درآمد سرانه واقعی افزایش نیافته است.
وی افزود: تورم بالاست که باعث کاهش قدرت خرید شده است. در این شرایط باید روی تولید تمرکز کنید. بنابراین درست است که مردم احساس می کنند معیشتشان ضعیف شده و راه حل آن تولید است.
فاطمی امین در پاسخ به دلایل افزایش بی رویه قیمت خودرو در ماه های پایانی سال قبل نیز گفت: در سال های اخیر تولید کمتر از یک میلیون دستگاه بوده و برخی از آنها به طور کامل تولید نشده اند. بنابراین تقاضا برای انباشت وجود داشت. به نظر می رسد با افزایش عرضه و مالیات بر عایدی سرمایه حل شود.
به گفته وزیر صنعت، وقتی شکاف عرضه و تقاضا افزایش می یابد، خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل می شود و تقاضای کاذب ایجاد می کند. البته بحث مافیا هم در بازار مطرح است.
وی تصریح کرد: برخی خودروسازان به ویژه مونتاژ کارها به التهاب بازار دامن می زنند. به عنوان مثال برخی از آنها بخشی از جایزه خود را به صورت سکه دریافت کردند و یا مبلغ بالایی را برای ثبت نام برای فرصت کم درخواست کردند که امکان پذیر نشد. بنابراین عدم شفافیت و کمبود عرضه وجود داشت.
فاطمی امین گفت: امسال برنامه تولید خودروسازان 2 میلیون دستگاه و پیش بینی تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت ها در بازار اشتباه است، تصریح کرد: امروز قیمت کارخانه خودروسازی شاهین کمتر از 400 میلیون و در بازار 700 میلیون تومان است. این در حالی است که با توجه به افزایش تولید این خودرو نسبت به سال گذشته دلیلی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.
وی افزود: تقاضای کاذب به دلیل تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه ای و همچنین به دلیل عدم تمایل مافیایی ها برای کاهش قیمت است که از این وضعیت سوء استفاده می کنند. بنابراین قیمت گذاری صورت می گیرد و راه حل این مشکل افزایش تولید و تمرکز بر واردات است.
فاطمی امین در پاسخ به اینکه چقدر طول می کشد تا قیمت بازار به کارخانه نزدیک شود، گفت: امیدواریم امسال این موضوع حل شود. برآورد ما این است که با افزایش تولید و واردات تا اواسط امسال برای بسیاری از خودروها و تا پایان سال برای همه خودروها دیگر این مشکلات را نخواهیم داشت.
وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر سیستم نوبت دهی با قرعه کشی جایگزین شده است، گفت: اطمینان می دهیم هرکس ثبت نام کند خودرو داشته باشد. پیش از این چندین میلیون نفر خودرو می خریدند، اما تنها 20000 خودرو فروخته شد. اما از سال گذشته قرعه کشی جای نقش بازی را گرفته و از هفته آینده تحویل خودروها آغاز می شود. یک دوره دیگر در اردیبهشت ماه ثبت نام خواهد شد.
وی همچنین از احتمال آغاز فروش اقساطی و اجاره خودرو از اواسط سال جاری خبر داد و گفت: برخی بانک ها با وجود خروج مشتریان، پول خود را پس نداده اند. اما مکاتباتی با بانک مرکزی انجام شده که این بانک ها در دوره های بعدی اجازه حضور ندارند. برای خودروهای وارداتی مردم هنوز نتوانسته اند پول خود را پس بگیرند که از بانک مرکزی پیگیری می کنیم و امیدواریم بانک ها مشتری مدار باشند.
وی افزود: همچنین هفته آینده دعوتنامه برای ثبت نام کنندگان خودروهای داخلی ارسال می شود. کسانی که نوبتشان تا پایان تابستان است قرارداد می بندند و کسانی که نوبتشان بعد از مهرماه است می توانند پول خود را از بلوک برداشت کنند اما نوبت آنها محفوظ است.
فاطمی امین با بیان اینکه صنعت خودرو یک صنعت بیمار در حال درمان است، گفت: من به عنوان وزیر منتقد شماره یک خودروسازان هستم اما این صنعت رو به بهبود است. امسال حساسیت های ویژه ای در زمینه کیفیت، خدمات پس از فروش و رضایت مشتری اعمال خواهد شد. .
وزیر صامت همچنین از تولید 9 خودروی جدید در سال جاری خبر داد و افزود: تاکنون 30 شرکت برای واردات اقدام کرده و 100 هزار خودرو نیز سفارش داده شده است. برخی از این شرکت ها شبکه ای از خدمات پس از فروش ندارند که ملزم به عقد قرارداد با شرکت های دارای خدمات هستند. طبق آیین نامه واردات خودرو یکی از شرایط واردات آیین نامه این است که خودرو باید دارای شبکه خدمات پس از فروش باشد.
absnews