سایر موضوعات

هزینه های بودجه باید بر اساس درآمد/نیاز به توافق بین دولت و مجلس برای صرفه جویی در بودجه باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه ابتدا باید درآمدها در بودجه پیش بینی شود و سپس هزینه ها تصویب شود، گفت: اگر در بودجه شاهد درآمدهای موهوم و غیرواقعی باشیم که محقق نمی شود، نتیجه آن کسری بودجه و تورم خواهد بود که بر مردم تحمیل خواهد شد.

وحید شقاقی شهری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، در خصوص اضافه شدن بندهای اصلاحی به لایحه بودجه از سوی شورای اسلامی، اظهار کرد: مسیر درست شروع کاری است که دولت مد نظر دارد. یعنی با همکاری مجلس باید سمت درآمدی بودجه بسته شود و سقف درآمدی بودجه مشخص شود. نه اینکه اول به هزینه ها بپردازند، بعد درآمد. در عوض، ابتدا به درآمد نگاه کنید و درآمد را بر اساس یک سناریوی واقع بینانه تنظیم کنید.

وی ادامه می دهد: امسال در بحث فروش املاک و یا واگذاری مشاغل، درآمد ثبت شده محقق نشد. حتی آمارها حاکی از آن است که 70 درصد خرید و فروش ملک انجام نشده است که تنها منجر به کسری بودجه و در نتیجه تعدی دولت به منابع بانک ها و تورم در اقتصاد می شود. از این منظر روش اساسی این است که دولت و مجلس ابتدا درآمدها را بر اساس سناریوی واقع بینانه و تجربه ای که در سال های اخیر داشته ایم تعدیل کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به درآمدهای مالیاتی دولت گفت: مالیات، نفت، فروش دارایی های عمومی مازاد، اوراق بدهی و واگذاری بنگاه های دولتی داریم. این فصل های درآمد بودجه است. در بخش مالیات، درآمدهای مالیاتی به طور کلی تحقق می یابد. اما آنچه مورد بحث است فروش املاک مازاد و درآمد حاصل از نقل و انتقالات تجاری است.

یک سناریوی واقعی برای درآمد عمومی باید ایجاد شود

شقاقی ادامه داد: وضعیت نفت برای سال آینده هنوز مشخص نیست، ممکن است تحریم ها تقویت شود و شرایط تحریم در حوزه صادرات درآمدهای نفتی ما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین با توجه به تجربیاتی که در سال جاری و سال‌های اخیر در خصوص بحث درآمد در فصول مختلف داشته‌ایم، بخش درآمد باید در یک سناریوی واقع بینانه بسته شود و سقف تعیین شود با اجماع و توافق دولت. و دولت مجلس. همچنین کارشناسان مجلس را ملزم می کند که با نمایندگان دولت گفتگوهای تخصصی داشته باشند.

وی تاکید کرد: دیدن درآمدهای واهی و غیرواقعی در بودجه که محقق نمی شود فایده ای ندارد و نتیجه آن کسری بودجه و تورم تحمیل شده به مردم است. بنابراین لازم است ضمن در نظر گرفتن واقعیت های اقتصاد ایران، درآمدها را کنار بگذاریم. از منظر نفتی نیز باید دیدگاه شکاکانه و سناریوی بدبینانه در مورد شدت تحریم ها را در نظر گرفت. در حوزه فروش املاک و واگذاری شرکت های سهامی عام نیز به این موضوع اشاره کردیم که امسال 70 درصد پیش بینی ها محقق نشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: بنابراین با توجه به سقفی که در سمت درآمد تعیین شده باید به سمت هزینه ها بروند. در غیر این صورت همانند سال های گذشته مسیر کسری بودجه را خواهیم داشت. البته در برنامه هفتم مقرر شده است که دولت از سال 1404 بودجه را به صورت برنامه ای و عملیاتی ببندد که در صورت تعهد دولت نسبت به اجرای این ماده قانونی مشکلات کسری بودجه تا حد زیادی حل می شود زیرا بخشی از این کسری بودجه به دلیل بودجه بندی سنتی ما است.

دولت و مجلس باید در مورد پس انداز به توافق برسند

شقاقی با بیان اینکه دولت و مجلس باید در زمینه پس انداز به توافق برسند، افزود: می توانیم بخشی از منابع را از طریق کانال پس انداز در اختیار دولت قرار دهیم. به عنوان مثال، دولت یارانه های مختلفی به بخش انرژی خانگی و صنعتی می دهد. شاید دولت و مجلس بتوانند بخشی از منابع مالی اختصاص یافته به یارانه ها را آزاد کنند و این امر در اختیار دولت قرار گیرد.

وی سیاست های اصلاح الگوی مصرف را محدود به سیاست های قیمتی دانست و افزود: وقتی صحبت از اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی می شود، تنها به اصلاح قیمت ها نمی پردازیم. به عنوان مثال، الزام خانوارها به استفاده از طیفی از دستگاه های کم مصرف و مصرف بهینه در بحث آب و انرژی. زیرا در حال حاضر برخی از تجهیزاتی که در خانه و صنعت استفاده می کنیم پرمصرف هستند و باعث هدر رفتن انرژی می شوند.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: بنابراین شاید با تغییر الگوی مصرف و ارتقای فناوری به ویژه در صنایع خاص بتوانیم شدت مصرف انرژی را تا حدودی کنترل کنیم. با کاهش مصرف انرژی، بخشی از یارانه های پرداختی دولت برای یارانه انرژی کاهش می یابد و این منابع آزاد و در اختیار دولت قرار می گیرد. البته برای اصلاح مدل مصرف می توان سیاست های قیمتی و سیاست های غیر قیمتی را پیشنهاد داد.

دولت سالانه 127 میلیارد دلار یارانه پنهان به خانوارها و مشاغل می دهد.

شقاقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت 127 میلیارد دلار یارانه پنهان به خانوارها و بنگاه ها می دهد. در حالی که یارانه نقدی نسبت به یارانه پنهان عدد کمی است. اگر شرکت‌های تولیدی مجبور به تغییر الگوی مصرف با سیاست‌های خارج از قیمت شوند، بخشی از این منابع آزاد شده و برای پروژه‌های عمرانی و سایر نیازها در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

باید بگویم؛ روز گذشته سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه ای از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد.

در این اطلاعیه آمده است که چندین مصوبه الحاقی از سوی مجلس ارائه شده است که بار مالی آن تامین و پیش بینی نشده است. این مصوبات در عین حال در مرحله تصویب نهایی در مجلس یا در مرحله تصویب شورای نگهبان است و ممکن است با چالش مغایرت با اصل 75 قانون اساسی مواجه شود و از تصویب قطعی آن جلوگیری شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا