08:01 – 12 نوامبر 1403
مهدی میرزایی کارشناس حمل و نقل زمینی با بیان اینکه بر اساس برنامه هفتم باید حجم نوسازی و نگهداری راه های کشور رشد چشمگیری داشته باشد، گفت: یکی از برنامه های اصلی برای تحقق این هدف استفاده از قیر مرغوب است ، که تاکنون تحقیقات گسترده ای انجام شده است.
وی با بیان اینکه استفاده از قیر و ماشین آلات مرغوب در این بخش نقش موثری ایفا می کند، اظهار داشت: در سال های گذشته یکی از مشکلات اساسی در حوزه قیر بحث عدم قطعیت بود و این بلاتکلیفی در امور مرتبط باعث شده است. باعث شد که قیر و آسفالت در برخی مواقع روند اجرا را کند کند.
میرزایی با بیان اینکه هزینه نگهداری راه های کشور در حال حاضر حدود 10 هزار میلیارد تومان است، گفت: هزینه نگهداری راه های کشور بسیار زیاد است و باید بتوانیم از قیر مرغوب برای کاهش خسارت ها استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: تخصیص قیر به ویژه برای مصارف دولتی باید ادامه یابد. وی بیان کرد: اگر بتوان قوانین و مقررات ثابتی برای این روند وضع کرد، وضعیت بیش از پیش بهتر می شود.
این کارشناس حمل و نقل زمینی با اشاره به اینکه در زمینه صادرات قیر و ضرورت صادرات بخشی از قیر تولیدی در کشور باید قوانین خاصی وجود داشته باشد تا آسیبی به آن وارد نشود، گفت: ایجاد مقررات ثابت در این زمینه. صادرات و تجارت از دیگر نیازهای جاری کشور در بخش قیر است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف قیر برای ارتقای کیفیت آسفالت باید به نوسازی تجهیزات در بخش آسفالت توجه ویژه شود و اولویت با آموزش نیروهای اجرایی باشد.