هزینه مدیریت سوخت را از خودروسازان بگیرید نه مردم!

این در گفتگو با آنا اعلام شد؛

یک کارشناس صنعت نفت گفت: دولت باید هزینه مدیریت گاز را از خودروسازان بگیرد نه مردم. در صورت افزایش قیمت بنزین، قیمت تمام اجناس نیز افزایش می یابد.
هدایت الله خادمی کارشناس صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، با بیان اینکه قبل از دولت سیزدهم در بنزین خودکفا بودیم و حتی در مقاطعی بنزین صادر می کردیم، از خام فروشی پرهیز کردیم و به سمتی رفتیم. طراحی و ساخت پالایشگاه ها، مینی پالایشگاه ها و یا افزایش ظرفیت پالایشگاه های کشور با انجام اصلاحات. این در حالی است که به یقین می توان گفت از ابتدای کار این دولت تاکنون برنامه ای در حوزه های ذکر شده ارائه نشده است.
او ادامه داد: مردم نباید تاوان عملکرد ضعیف مسئولان را بدهند. وقتی مسئولان آمار مصرف بنزین در ایران را با اروپا مقایسه می کنند، باید چند نکته را در نظر بگیرند. اول اینکه سبد مصرف سوخت در ایران تقریباً یک محصول منحصر به فرد است و حول محور بنزین می چرخد. زیرا سهم گاز CNG به عنوان سوخت بسیار کم است و سوخت های دیگری مانند Al. P تقریباً در سبد سوخت رسمی کشور برق وجود ندارد. این در حالی است که در اروپا سبد مصرف سوخت خودرو یک محصول واحد نیست.
مقایسه مصرف بنزین ایران و اروپا اشتباه است
این کارشناس صنعت نفت با اشاره به اینکه نقش خودرو در اروپا با ایران متفاوت است، گفت: سیستم حمل و نقل عمومی در اروپا گسترده است و خودروهای شخصی برای حمل و نقل درون شهری چندان استفاده نمی شوند و خودروهای شخصی هستند. عمدتا برای سفرهای بین شهری استفاده می شود، آنها در شهر تهیه می شوند. این در حالی است که در ایران و حتی در تهران، در برخی مناطق شهری تردد بدون خودروی شخصی تقریبا غیرممکن است.
موضوع مهم دیگر به گفته خادمی کیفیت خودروها و بنزین مصرفی ایران و اروپا است. در ایران تعداد محدودی خودروهای باکیفیت وجود دارد و اکثر خودروهای مورد استفاده در داخل کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند به طوری که مصرف سوخت آنها بالاست و یا به طور کامل قادر به سوختن نیستند. از سوی دیگر جز در برخی استان ها، اکتان بنزین در ایران 87 است که عدد بالایی نیست. لازم به ذکر است که عدد اکتان بنزین تنها یکی از مولفه های سنجش کیفیت آن است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا موافق افزایش قیمت بنزین به بهانه کنترل مصرف هستید، توضیح داد: خودروهای ما بی کیفیت هستند و مردم نقشی در این بی کیفیتی ندارند. بنابراین قیمت بنزین تاثیر قابل توجهی بر مدیریت مصرف بلند مدت نداردگواه این امر آمار موجود در سال هایی است که قیمت بنزین افزایش یافته است. از سوی دیگر هزینه مدیریت مصرف سوخت را باید از خودروسازان مطالبه کرد نه از شهروندان.
این کارشناس صنعت نفت خاطرنشان کرد: در صورت افزایش قیمت بنزین، قیمت تمام اجناس نیز افزایش می یابدگفت: راه حل مدیریت مسافت پیموده شده تنها ابزار قیمت گذاری نیست، باید کیفیت خودروها افزایش یابد، در ساخت پالایشگاه و ظرفیت سازی بیشتر تحول ایجاد شود و برای بهینه سازی مصرف سوخت اقداماتی انجام شود. “
absnews