هزینه راه اندازی ریل رشت – آستارا سه برابر شد
با این حال خادمی می گوید با وجود هزینه 800 میلیون یورویی برای تکمیل راه آهن، ما منتظر روسیه نخواهیم بود و در عین حال به دنبال تامین اعتبار از منابع دیگر هستیم. با وجود این تاخیر دو سال اخیر این پروژه اعتبار لازم برای تحقق آن را از 6 هزار میلیارد به 22 هزار میلیارد کاهش داده است و باید دید روسیه پس از دو ماه آمادگی خود را برای همکاری اعلام خواهد کرد یا اینکه وزارت راه و شهرسازی تصمیم دیگری برای این پروژه خواهد گرفت.
همچنین عباس خطیبی – معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – اخیراً در خصوص امکان تکمیل پروژه راه آهن رشت – آستارا با تامین مالی از روسیه وی به ای بی اس نیوز گفت: برآورد ما این است که برای ساخت این پروژه حدود 800 میلیون یورو نیاز است و حداکثر سه تا چهار سال برای تکمیل آن در نظر گرفته ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در عین حال اعلام کرد که سالانه حدود 1200 میلیارد تومان برای تحقق این پروژه بدون احتساب تورم و افزایش قیمت ها در سال های آینده مصوب شده است. اما نمی توان انتظار داشت که به طور کامل از منابع ملی تامین شود و بخشی از این منابع باید به صورت فاینانس و سرمایه گذاری تامین شود و به همین دلیل بحث امکان سرمایه گذاری روس ها مطرح شده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، راه آهن رشت – آستارا یک پروژه کلیدی و راهبردی است که مکمل شبکه ریلی کشور است و می تواند درآمدهای زیادی را از طریق ترانزیت برای آینده ایران به ارمغان بیاورد. این خط ریلی 164 کیلومتر است که حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب است و در صورت تکمیل، ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می کند و تحول بزرگی در حمل و نقل خواهد بود. کالا در سراسر جهان، به ویژه ارتباط بین خلیج فارس و روسیه، آسیای مرکزی و اروپا.
اکنون پس از گذشت دو سال، خادمی با اشاره به سرمایه گذاری سنگین در این حوزه می گوید: یکی از گره های این پروژه تملک اراضی جاده ای است چرا که در تمام طول این پروژه زمین های کشاورزی با ارزشی وجود دارد. اعتبار 2 هزار میلیارد تومان تملک این زمین ها ضروری است. همچنین برای ساخت پروژه 20 هزار میلیارد تومان نیاز است که باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم و کل هزینه این پروژه 22 هزار میلیارد تومان است.
البته رستم قاسمی – وزیر راه و شهرسازی – در مورد منابع سرمایه گذاری این پروژه با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال – جنوب و راه آهن رشت – آستارا وی گفت: حتی اگر ساختمان وزارت راه و شهرسازی را بفروشیم باید برای تکمیل این 160 کیلومتر هزینه کنیم اما بودجه وزارت راه و شهرسازی حتی کفاف تحقق این پروژه را نمی دهد. .
در حالی که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حملونقل کشور در سال ۱۳۹۸ اعلام کرده بود که تکمیل پروژه راهآهن رشت – آستارا به ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، اکنون پس از دو سال این رقم به ۲۲ تریلیون تومان رسیده و منتظر پاسخ روسیه است: سرمایهگذاری. در این منطقه.
انتهای پیام
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حملونقل کشور در مردادماه 1398 درباره پروژه تکمیل کریدور ریلی شمال – جنوب و حلقه مفقوده آن گفت: محدوده بندر آستارا به رشت حدود 165 کیلومتر است. که نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان برای این کار در سال گذشته برآورد اعتباری انجام شد که حدود 2 هزار میلیارد تومان برای تملک زمین و حدود 4 هزار میلیارد تومان برای تحقق پروژه ها اختصاص دارد.