وی تاکید کرد: سوال مهم دیگر این است که چگونه می توان قدرت مردمی را به نظام برنامه ریزی و اجرایی کشور اضافه کرد؟ تنها یک راه وجود دارد که افراد می توانند نقش معناداری در اجرای سند الگو داشته باشند و آن زمانی است که آنها سازماندهی شوند. این سازمان می تواند هم سیاسی و هم مدنی باشد. در بعد سیاسی مردم باید بتوانند با احساس امنیت در قالب تشکل های سیاسی مانند احزاب و گروه های سیاسی فعال سازماندهی کنند تا هم اجرای الگو را مطالبه کنند و هم خود را در اجرای سند الگو یاری کنند. . به خصوص در بعد سیاسی.
به گزارش ای بی اس نیوز، محمدحسین پناهی گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و اقدامات مرتبط با آن در فضایی با ارزش علمی تدوین شده و زمانی که برای اجرای آن وارد فرآیند سیاسی و اجرایی کشور شود، موضوع آن خواهد بود. به روندها و نیروهای ساختاری و سیاسی.
پناهی افزود: در نتیجه اگر الگو با روال عادی برنامه های توسعه کشور و با دستگاه های اجرایی موجود اجرا شود، می توان پیش بینی کرد که اجرای آن با موفقیت همراه نخواهد بود. حال سوال این است که چه باید کرد؟ نکته اینجاست که دولت محوری و با جایگاه جمهوری اسلامی مانند پرواز با بال فرسوده و ناتوانی است که از رسیدن به هدف توسعه و پیشرفت عاجز است. اما اگر دولت مرکزی را با اصلاحات ساختاری لازم کنار بگذاریم و جامعه (مردم) را به طور جدی در این جریان وارد کنیم، تا حدودی می توان به موفقیت الگوی پیشرفت امیدوار بود. البته افزودن قدرت مردمی به ماشین توسعه و پیشرفت کشور مستلزم تغییرات عینی و ذهنی در جامعه به ویژه در دولت است: تغییرات عینی شامل اصلاحات ساختاری لازم و واگذاری مالکیت از دولت است.دولت به مردم.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تحولات ذهنی عبارت است از تغییر دیدگاه، نگرش و روابط رهبران و مسئولان با مردم، تبدیل از ارباب مردم به خدمتگزار واقعی مردم (نه در گفتار، بلکه در عمل). اعتماد به افراد و توانایی های آنها و توجه به خواسته ها و رضایت مردم.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در بعد عمرانی، مردم باید بتوانند خود را در قالب اتحادیه های صنفی و تشکل های مدنی در سطوح مختلف ملی، منطقه ای و محلی سازماندهی کنند و نقش اساسی در وکالت و اجرای قانون داشته باشند. سند مدل “این تغییرات مهم عینی و ذهنی مستلزم تغییر در نوع حکومت حاکم بر جامعه و رابطه دولت و ملت است که به سادگی اتفاق نمی افتد. زیرا رهبران عموما مشارکت را به راحتی نمی پذیرند. افراد واقعی و موثر و به راحتی تمایل ندارند. به اشتراک گذاشتن افراد در قدرت و مدیریت شرکت، اما این تغییر مهمی است که برای توسعه شرکت ضروری است و اگر توسعه بلندمدت می خواهیم پذیرفته شود.
مدیر مؤسسه امور اجتماعی، جمعیت و نیروی کار مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: آنها به گونه ای دیگر مقاومت می کنند و این وضعیت تنها از حاد بودن برنامه، ناتمام یا اجرا نشدن آن و تکرار آن کاسته است. از نتایج نامطلوب گذشته همچنین عدم نظارت و ارزیابی مستقل علمی از موفقیت برنامه ها و در نهایت عدم پاسخگویی مجریان و یا ادعاهای مسلم آنها به دلیل عدم شفافیت، نتایج نامطلوب گذشته را تکرار خواهد کرد.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: در این نظام بوروکراسی، دولتی ضعیف و ناکارآمد، با کارشناسان محافظه کار و عادت به شرایط کنونی و همچنین ویژگی های ساختاری مانند وابستگی نظام به گذشته و مقاومت در برابر تغییر و نوآوری، وجود دارد. در هر صورت برانگیختن ویژگی های بدیع الگو، آیین نامه اجرایی بوروکراتیک و یکسان برای کل کشور بدون در نظر گرفتن شرایط بسیار متنوع و متفاوت و بدون مشارکت مردم در این فرآیند تدوین شود.
رییس پژوهشکده امور اجتماعی، جمعیت و منابع انسانی مرکز ارتقای الگوی اسلامی ایرانی گفت: مردم تنها از یک طریق می توانند نقش مهمی در اجرای سند الگو داشته باشند و آن هم زمانی که آنها سازماندهی می شوند. ”
انتهای پیام/