سایر موضوعات

نیاز به تشویق شرکت های بزرگ به استفاده از نوآوری

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با آنا خاطرنشان کرد:

استاد دانشگاه تهران گفت: بسیاری از صنایع بزرگ کشور به دلیل اتکا به رانت، اقتصاد بدون رقابت و عدم وجود اقتصاد، نیازی به نوآوری ندارند و از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده نمی کنند. رقبای قوی

مهدی محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، گفت: شاید این سوال پیش بیاید که آیا صنایع بزرگی مانند فولاد یا معدن کمتر دچار چرخش می شوند. به کسب و کارهای دانش بنیان » پاسخ این سوال قطعا به ساختار اقتصاد ایران بستگی دارد. ساختاری غیر رقابتی و بسته با حداقل تعاملات بین المللی که نیازی به نوآوری احساس نمی کند.

محمدی تصریح کرد: در ساختار بسته و محدود اقتصاد ایران، شرکت های بزرگ که اکثرا دولتی هستند نیازی به نوآوری نمی بینند و طبیعی است که اگر به سمت دانش بنیان حرکت نکنند. کسب و کارها، این اقدام باید از طریق مشوق ها اجرا شود.

نوآوری قطعاً نتیجه یک اقتصاد باز است

وی افزود: بدون شک در چنین ساختاری خودروسازی به نام ایران خودرو حتی تا 10 سال آینده نیز نیازی به نوآوری احساس نخواهد کرد چرا که یک سال پیش محصولات خود را فروخته است. نوآوری بدون شک نتیجه اقتصاد باز و تعامل با بازارهای جهانی است.

نوآوری در اقتصاد ایران به یک پدیده لوکس تبدیل شده است

وی افزود: در شرایط کنونی اقتصاد ایران، نوآوری یک پدیده لوکس و دانش نیز یک امر تجملی است، به همین دلیل شرکتی مانند ایران خودرو دلیلی برای جهت گیری به سمت دانش، فعالیت های دانش بنیان یا استفاده از توانایی کسب و کارهای دانش بنیان اگر این کار موفق شد به دلیل فشار سیاستمداران بالادستی یا حمایت هایی است که از این مجموعه صورت گرفته است.

نوآوری

محمدی گفت: شرکت های بزرگ نمایشی از نوآوری ارائه می دهند. بسیاری از صنایع بزرگ کشور به دلیل اتکا به رانت های بالا، فضای بسته و غیررقابتی اقتصادی ایران و نبود رقبای قوی بین المللی و در عین حال تا زمانی که احساس نیاز نمی کنند، نیازی به نوآوری ندارند. برای نوآوری از توان بنگاه های دانش بنیان نیز بهره مند می شوند اما به آن نمی رسند، این شرط نیز چالش مهمی برای توسعه بنگاه های دانش بنیان در کشور ایجاد می کند. البته از این نظر باید شرکت های بزرگ را به استفاده از این قابلیت ها تشویق کرد.

تمایل به مهاجرت پرچمداران شرکت های دانش

وی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل عدم استفاده از کسب و کارهای دانش بنیان در اقتصاد و تبدیل نقطه قوت به نقطه ضعف این است که به دلیل شرایط مختلف به ویژه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و بسیاری از نخبگانی که می توانند با چالش هایی مواجه بوده ایم. شرکت هایی که مایل به تکیه بر دانش و ایجاد استارت آپ هستند تمایل به مهاجرت دارند و این شرایط باعث کاهش ورودی های لازم برای ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان قدرتمند شده است.

نخبگان سرمایه شرکت های دانش بنیان هستند

یک استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از نقاط قوت شرکت های دانش بنیان را دارایی های فنی و مشارکت نخبگان تشکیل می دهد و در صورت کاهش این سهم، سطح قدرت، دانش فنی و عملکرد این شرکت ها به صورت خودکار افزایش می یابد. کاهش می یابد. نزول کردن.

ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان جدید کاهش یافته است

محمدی بیان کرد: کاهش تعداد شرکت های دانش بنیان به معنای کاهش تمایل به سرمایه گذاری در این شرکت ها است و به همین نسبت در سال های اخیر ایجاد شرکت های دانش بنیان جدید کاهش یافته و برخی کسب و کارها متضرر شده اند. یک امتناع برخی نیز مهاجرت کرده اند و اگر مهاجرت نکرده باشند دچار افت فروش یا توسعه نوآوری خود شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا