سایر موضوعات

نگاهی به ظرفیت های همکاری تجاری ایران و آفریقا



حجم تجارت آفریقا در سال گذشته حدود 1.2 تریلیون دلار بود و سهم ایران در این تجارت ناچیز بود، اما با توجه به ویژگی های مشترک آفریقا و جمعیت رو به رشد، می توان برای توسعه همکاری ها گام برداشت.

به گزارش ای بی اس نیوز، رئیس جمهور شب گذشته عازم قاره آفریقا شد و در این سفر سه روزه به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه سفر خواهد کرد. به گفته سخنگوی دولت، هدف اصلی سفر رئیس جمهور به قاره آفریقا، ارتقای روابط با کشورهای دوست، توسعه بازار محصولات دانش بنیان و صادرات خدمات فنی، مهندسی، کشاورزی و پزشکی است.

بر اساس اعلام این مقام مسئول باشگاه بازرگانان ایران و آفریقا، در سال گذشته بیش از 128.5 هزار تن کالا به ارزش 73 میلیون و 781 هزار دلار، مبادلات تجاری ایران با کنیا، اوگاندا و زیمبابوه شامل 124 هزار تن بوده است. و 214 تن کالای ایرانی به ارزش 54 میلیون و 667 هزار دلار، سهم صادرات ایران و 4351 تن کالا به ارزش 19 میلیون و 114 هزار دلار، سهم واردات ما از این سه کشور بوده است.

صادرات ایران به کنیا 53.2 میلیون دلار، به اوگاندا 1.2 میلیون دلار و به زیمبابوه 236 هزار دلار و قیر با 41 میلیون دلار 75 درصد از ارزش صادرات ایران به این سه کشور را به خود اختصاص داده است و پس از آن نفت صنعتی با 3.7 میلیون دلار قرار دارد. سایر فرآورده های نفتی با 2.3 میلیون دلار، فیبر غذایی با 1.9 میلیون دلار و پلی اتیلن با 955 هزار دلار.

عسل، پسته، کشمش، میوه های خشک، زعفران، کنسرو ماهی، شیرینی و شکلات، بیسکویت، کنسانتره گوجه فرنگی، مکمل های غذایی، گچ و سیمان، دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی، اوره، لوازم آرایشی، لاستیک، چمدان، فرش و موکت، کفش و کلاه، ظروف شیشه ای، ماشین آلات صنعتی، سیم و کابل، تراکتور، مبل، سایبان و شیر از دیگر کالاهای صادراتی ایران به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه بوده که 97 درصد صادرات آن به کنیا بوده است.

به طور کلی حجم تجارت آفریقا در سال گذشته حدود 1200 میلیارد دلار بوده اما سهم ایران در این تجارت ناچیز بوده است.

ظرفیت های همکاری ایران و آفریقا بیش از این اعداد است. آفریقا از 54 کشور تشکیل شده است و طبق پیش بینی نهادهای معتبر بین المللی، جمعیت آفریقا تا سال 2050 به 2.5 میلیارد نفر خواهد رسید و تا آن زمان حدود 40 درصد از کل جمعیت زیر 18 سال را آفریقایی ها تشکیل می دهند. در نتیجه آفریقا به بزرگترین بازار کالاها و خدمات مصرفی در جهان تبدیل می شود.

بخش فناوری دیجیتال آفریقا شامل نرم افزار، فناوری ابری و خدمات اینترنتی از سال 2010 رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و ضریب نفوذ اینترنت طی 12 سال گذشته 10 برابر شده است و اقتصاد اینترنت در آفریقا تا سال 2050 به 712 میلیارد دلار خواهد رسید. بیش از 600 هاب دیجیتال در این قاره وجود دارد که همه آنها پیشرفت چشمگیری در پرورش نوآوری داشته اند.

همکاری در ارائه خدمات پزشکی، فنی، آموزشی و اجتماعی و توانمندسازی نسل جدید آفریقا، همکاری بین دانشگاه‌های ایران و آفریقا و تبادل فناوری به ویژه استفاده از شرکت‌های مبتنی بر آن بخشی از راهبردهای توسعه است. همکاری با کشورهای آفریقایی

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا