مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی متن قرارداد با طرف هندی در بندر چابهار را نهایی شده است، گفت: سرمایه گذاری ها در حال انجام است اما نمی توان از سرمایه گذاران خارجی نام برد.
به گزارش ای بی اس نیوز، علی اکبر صفایی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، با اشاره به سیاست های توسعه دریامحور، اظهار کرد: این سیاست ها اخیراً از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده و دولت نیز این موارد را پیگیری می کند. سیاست های. سازوکار اجرای این سیاست ها تا بحث های مربوط به اقتصاد دریایی و توسعه دریامحور یکی از محرک های مهم اقتصاد کشور محسوب می شود.
وی با اشاره به لایروبی خلیج گرگان گفت: تا پایان سال 1401 خلیج گرگان در حال از بین رفتن بود. بندر ترکمن 15 سال خشک شده بود. اخیرا با حضور رئیس جمهور در این منطقه یک میلیون و 460 هزار مترمکعب لایروبی انجام شد، کانال آشوراده افتتاح شد و هم اکنون عمق مناسبی در خلیج گرگان داریم و هم اکنون مردم می توانند از این منطقه و شبه جزیره میانکالا دیدن کنند.
مدیرعامل سازمان بندر و دریانوردی ادامه داد: همکارانم در حوزه معاونت بندری زحمات زیادی کشیده اند. همایش حمل و نقل دریایی و توسعه دریامحور فردا با حضور تمامی بخش های خصوصی برگزار می شود و در این همایش 45 میلیارد تومان در قالب 30 قرارداد برای بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در دریا منعقد می شود. و حوزه بندری و می توانیم در راستای سیاست های توسعه ای معطوف به دریا گام جدیدی برداریم.
صفایی با اشاره به آمار حمل و نقل دریایی گفت: تا 9 آبان 1402 تجارت دریایی کشور 153 میلیون و 646 هزار تن بوده است. از نظر عملکرد غیرنفتی نیز در هشت ماهه امسال نسبت به هشت ماهه سال گذشته 8.5 درصد رشد ثبت کردیم. در بخش فرآورده های نفتی نیز در این مدت 4 درصد رشد داشته ایم. این رشد 8.5 درصدی به معنای حرکت به سمت تولید و افزایش تولید ناخالص داخلی است.
قرارداد با طرف هندی در بندر چابهار نهایی شد
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مذاکرات با هندی ها در بندر چابهار گفت: در هشت ماه گذشته که دور جدید مذاکرات با هندی ها انجام شد، مذاکرات فشرده ای انجام شد و با جدیت طرف هندی برای قرارداد چابهار، متن قرارداد با طرف هندی نهایی شده و در حال اجراست.
صفایی درباره علت تاخیر در اجرای قرارداد با هند در بندر چابهار توضیح داد: یک سری مشکلات فنی در قرارداد از سوی طرف هندی و یک سری مشکلات فنی از سوی سازمان بندر مطرح شد، اما هماهنگی های انجام شده برای حضور مسئولان ارشد از نظر زمانی سخت است، امیدواریم این مشکلات برطرف شود و امیدواریم پس از تسهیلات، قرارداد اجرایی شود. البته در زمینه سرمایه گذاری های دریایی نیز سرمایه گذاری های خارجی وجود دارد و قراردادها در حال انجام است. اخبار مربوط به چابهار اعلام شده و تمامی اطلاعات لازم پس از عقد قرارداد اطلاع رسانی خواهد شد.
وی با اشاره به نوسازی ناوگان دریایی گفت: دولت نهم تصمیم ملی نوسازی ناوگان را گرفت اما اکنون عمر آنها به پایان رسیده است. در طول سال 12 میلیون مسافر دریایی داریم، به همین دلیل توسعه ناوگان را در دستور کار قرار داده ایم، طرح توسعه بنادر نخل نخدا را داریم که تا پایان سال آماده بهره برداری می شود. ما توسعه اسکله شهید حقانی، اسکله جزیره هرمز را داریم.
اضافه شدن 50 کشتی مسافربری با ظرفیت کشتی سازی داخلی
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین 50 فروند کشتی مسافربری را برای تردد در بنادر جنوب کشور به ویژه استان هرمزگان که بیشترین مسافر دریایی را دارد، اختصاص داده ایم. به همین منظور از ظرفیت کشتی سازی های داخلی نهایت استفاده را می کنیم و انتخاب کشتی سازی ها به وزارتخانه محول شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال ای بی اس نیوز مبنی بر سرمایه گذاری کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات و عمان در بندر چابهار گفت: سرمایه گذاری ها در حال انجام است اما نمی توان از سرمایه گذاران خارجی نام برد. اگر آمریکایی ها کر و کور شوند، می توانیم سرمایه گذاران را نام ببریم.
صفایی خاطرنشان کرد: بندر مکران دومین بندر بزرگ بعد از بندر چابهار است که مطالعات امکان سنجی در این حوزه انجام شده است و پس از آن در نظر داریم تا پایان سال آینده عملیات اجرایی در این بندر انجام شود.
وی همچنین گفت: در حوزه دریانوردی در حالی که پیش از این تنها 12 شرکت کارگزاری کشتی داشتیم، با تلاش های انجام شده در دو سال گذشته تعداد شرکت های کارگزاری کشتی به 31 شرکت رسیده است که این فضای کسب و کار می تواند رونق اشتغالزایی خوبی ایجاد کند. .
انتهای پیام