رفیعی افزود: با توجه به یارانه ها و تسهیلاتی که ایرلاین ها در ایران دریافت می کنند، قیمت بلیت هواپیماهای داخلی هم اکنون در مقایسه با نرخ بلیت هواپیماهای خارجی در سایر کشورها گرانتر است.
رئیس هیئت مدیره سندیکای دفاتر حمل و نقل هوایی و جهانگردی ایران در ادامه با اشاره به توجیه اتحادیه شرکت های هواپیمایی و هواپیمایی در خصوص مبادله ارز بر قیمت بلیت شرکت های هواپیماسازی خارجی، اظهار داشت: «غیر ملیت های ایرانی با قیمت های موجود یارانه گرفته اند» و گفت: یارانه؟ وقتی همین شرکت ها یارانه سوخت می گیرند و ارزان تر از آب می خرند، تسهیلات بانکی می گیرند، خدمات فرودگاهی دارند و از تسهیلات دیگر استفاده می کنند، چرا از یارانه صحبت نمی کنند. آیا این خدمات و تسهیلات را حساب نمی کنند، امکان یارانه دادن به شرکت های هواپیمایی برای دولت وجود ندارد، بنابراین خدمات خود را با قیمت بالاتری به مردم می فروشند و درآمد حاصله را به جیب می زنند.
رئیس هیئت مدیره سندیکای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: شرکت های هواپیمایی نیز بخشنامه ای صادر کردند در صورتی که آژانس برای مسافر کد گذرنامه قید نکند نه تنها آنها جریمه می شوند بلکه مسافر نیز جریمه می شوند. در فرودگاه قابل پذیرش نیست و بلیط صادر شده غیر قابل استرداد خواهد بود. یا فروش از طریق شرکت هواپیمایی را ممنوع کرده باشند، مسافران خارجی موظفند مستقیماً از شرکت هواپیمایی یا سیستم فروش آن خرید کنند. اگر این رفتارها بد و زیاده روی نیست پس چیست؟!
حدود یک هفته از اجرای طرح فروش بلیط هواپیما به نرخ دلار به مسافران غیرایرانی می گذرد. واکنشهای اعتراضی و مخالفت با این طرح «تبعیضآمیز» همچنان ادامه دارد. رئیس انجمن تخصصی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز از برخی تخلفات شرکت های هواپیمایی در جریان اجرای این طرح خبر می دهد.
وی همچنین گفت: طبق اظهارات قبلی دبیر انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی، سهم سفرهای هوایی در سفر تنها یک درصد است که از این میزان 65 درصد به کارکنان و ماموریتهای دولتی اختصاص دارد و مابقی توسط بالادستیها استفاده میشود. کلاس، بنابراین بلیط هواپیما یک نگرانی است.” البته من این آمار را قبول ندارم و معتقدم 50 درصد از سفرهای هوایی توسط دهک های پایین جامعه در مسیرهایی مانند مشهد انجام می شود و اتفاقاً مقصد قشر متمول جای دیگری است اما با فرض این اعداد. درست است، آیا این بدان معناست که شرکتهای هواپیمایی از جیب مردم پول میگیرند تا به 65 درصد کارمندان دولت پول بدهند تا در حین انجام وظیفه پرواز کنند؟
رفیعی گفت: انتظار داریم وزیر راه قبل از تشدید شرایط اقدام کند. متاسفانه وزارت راه و شهرسازی برای حل این مشکل اهتمام جدی نشان نداده است در حالی که اگر آژانس مسافرتی بلیط هواپیما را هزار تومان بفروشد دوربین ها را روشن می کند و به آژانس مراجعه می کند و تعلیق یا حتی تعطیل می کند. این. اما چند روزی از اجرای این تصمیم می گذرد و منافع کل کشور در خطر است، اما این وزارتخانه نه تنها واکنشی نشان نمی دهد، بلکه سازمان هواپیمایی این سازمان اعلام کرده است که این تصمیم با آگاهی و هماهنگی آنها اجرایی شده است. !
بلیط هواپیما مسافران غیرایرانی در مسیرهای داخلی از 14 تیرماه با نرخ دلار محاسبه می شود. بر اساس تصمیم انجمن شرکت های هواپیمایی، قیمت بلیت هواپیما برای سفرهای کمتر از یک ساعت ۱۰۰ دلار و برای سفرهای بیش از یک ساعت ۱۵۰ دلار است. این طرح از همان ابتدا با مخالفت فعالان گردشگری مواجه شد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه ای به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن مخالفت با طرح بلیت دلاری مسافران غیرایرانی، درخواست کرد: تا زمانی که ابعاد مختلف این موضوع در کارگروهی بررسی شود. باید از اجرای این تصمیم خودداری شود. وزارت امور خارجه نیز به این طرح واکنش نشان داد و به سازمان هوایی نسبت به اثرات پرهزینه آن بر کشورهای همسایه و عقب نشینی عراقی ها از پرواز به ایران هشدار داد. معاون گردشگری رئیس جمهور قرار است در این هفته با رئیس سازمان هواپیمایی درباره این موضوع جلسه ای داشته باشد. رئیس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز معتقد است که این رفتار ایرلاین ها نه تنها تبعیض آمیز نیست، بلکه برای کشور خطرناک است و تخلف بین المللی تلقی می شود.
رئیس انجمن حرفه ای دفاتر حمل و نقل هوایی و خدمات گردشگری ایران تصمیم شرکت های هواپیمایی مبنی بر دو برابر شدن قیمت بلیت هواپیماهای داخلی را بدون فکر و بدون فکر که زیر نظر سازمان نظارت بر شرکت هواپیمایی رخ داده است، مورد بررسی قرار داد. طبق قوانین سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) و شرکت های هواپیمایی انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) در مسیرهای داخلی باید حقوق همه ملیت ها را برابر بدانند. آنها مجاز به تعیین قیمت بر اساس ملیت و خارجی بودن افراد نیستند. این مقررات بسیار واضح است و شرکت های هواپیمایی با افزایش دو برابری قیمت ها بر اساس ملیت مسافر، مرتکب تخلف بین المللی شده اند.
حرمت الله رفیعی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با بیان اینکه تاثیر منفی این طرح در کشورهای همسایه از هم اکنون در برخی کشورهای همسایه از جمله عراق آغاز شده است، گفت: افزایش قیمت برای ایرانیان در ایام اربعین آغاز شده است. این چه نوع سیاست آزادیخواهانه است که کل کشور هزینه آن را خواهد داد.
رفیعی گفت: قطعاً 50 درصد ظرفیت یک پرواز در همه مسیرها مشتری غیرایرانی ندارد و فکر میکنم این طرح به گونهای پیش برود که تا چند روز این صندلی در اختیار بازرگانان قرار گیرد. قیمت، و زمانی که مشتری دیگر وجود نداشته باشد، همان ظرفیت با همان قیمت ارائه می شود.» انجام تجارت با مسافران ایرانی. این دقیقاً همان چیزی است که هفته گذشته پس از اجرای این طرح اتفاق افتاد. بلیط هواپیما تهران مشهد به مسافر ایرانی با نرخ اتباع خارجی فروخته شد، اسنادی داریم که قیمت بلیط کلاس اکونومی برای مسافر ایرانی شش میلیون تومان بوده است.
وی ادامه داد: بسیاری از ایرلاین ها مدام می گویند که ضرر می کنند، اگر چنین است، سالانه چند شرکت هواپیمایی اضافه می شود، صاحبان آنها چگونه صاحب تیم می شوند؟فوتبال و کارخانه؟ وقتی دفترشان را راه اندازی کردند چه داشتند و امروز چه دارند؟ اگر ضرر کردند، آمار واضح بدهید و از کلی گویی بپرهیزید.
انتهای پیام
رئیس هیئت مدیره سندیکای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به توجیهات بیشتر انجمن شرکت های هواپیمایی برای دوبرابر شدن قیمت بلیت هواپیما با بیان اینکه «افزایش تعداد اتباع خارجی در مسیر» وی با تاکید بر اینکه به مشهد و شمال کشور دسترسی متقاضیان کشوری به این پروازها را کاهش داده است، افزود: اگر تقاضا افزایش یافته و بلیت ها خارج از محدوده شهروندان ایرانی است، چرا ندارند و آمار ارائه می کنند. در مورد درصد شهروندان غیرایرانی که از سفر هوایی استفاده می کنند معتقدم کمتر از 5 درصد از صندلی های ناوگان هوایی برای اتباع غیرایرانی -ایرانی در دسترس است، اما انجمن شرکت های هواپیمایی بخشنامه ای را به همه شرکت های هواپیمایی صادر کرده است که 50 درصد را اختصاص دهند. از ظرفیت صندلی تمامی پروازهای غیرایرانی و تعیین کرایه تجاری برای این ظرفیت. این سوال، آیا خارجی ها در تمام مسیرهایی که 50 درصد از کل ظرفیت پرواز به آنها اختصاص داده شده، پرواز دارند؟ نکته دیگر تعیین کرایه بیزینس برای صندلی های کلاس اکونومی است. کرایه بازرگانی تعریف دقیقی دارد، خدمات، صندلی و پذیرایی خاصی باید به مسافر اختصاص داده شود، آیا این خدمات ارائه می شود؟
وی همچنین با انتقاد از نحوه قیمت گذاری برای غیر ایرانی ها گفت: سوال اینجاست که این قیمت ها بر چه مبنای و استانداردی تعیین شده است؟ یک پرواز یک طرفه کمتر از یک ساعت 100 دلار هزینه دارد، با بلیط رفت و برگشت به یک کشور خارجی. این رقم را از کجا پیدا کردند و با مجوز از کجا چنین نرخی تعیین کردند؟ ! مگر اینکه شرکت هواپیمایی مسئول کرایه باشد، آژانس حمایت از مصرف کننده باید کرایه را تایید کند. من معتقدم این رفتارها فقط نشانه خودخواهی و منفعت طلبی است و قطعا پیامدهای منفی برای کل کشور خواهد داشت و آسیب های سیاسی زیادی را به همراه خواهد داشت. از زمان انتشار این خبر، حملات گسترده ای در برخی از کشورهای همسایه که به ایران سفر کرده اند صورت گرفته است.