نظر سازمان هواپیمایی درباره علت کاهش قیمت بلیط هواپیما
در اطلاعیه سازمان هواپیمایی آمده است: ناوگان هواپیمایی به دلیل تحریمهای اعمالشده با محدودیتهایی مواجه است که منجر به عدم تطابق عرضه و تقاضا در این بخش شده است.
سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به گزارش یکی از روزنامه ها مبنی بر اینکه نرخ بلیت در مسیرهای پرتقاضا تا 100 درصد افزایش یافته و بلیت نایاب شده است، گفت: نبود بلیت هواپیما که ذکر شده است. توسط برخی رسانه ها در سال های اخیر همواره مطرح بوده و به امروز و نه دیروز مرتبط است، یکی از دلایل آن تقاضای زیاد برای سفر و افزایش تمایل به سفر هوایی است.
محرومیت از نمره برخی معلمان به اتهام شرکت در تظاهرات
این اطلاعیه می افزاید: از سوی دیگر دلیل این افزایش تقاضا و تمایل به سفر هوایی به دلیل عدم افزایش قیمت بلیت در پی اقدامات کنترلی سازمان هواپیمایی کشوری است، به همین دلیل سفر با هواپیما نه تنها به دلیل صرفه جویی در زمان، ایمنی و مسافت بسیار بالا به دلیل مقرون به صرفه بودن این مدل در مقایسه با سایر مدل های حمل و نقل که همیشه مورد پسند عموم هستند.
در این بیانیه آمده است: این در حالی است که ناوگان هوایی به دلیل تحریم با محدودیت هایی مواجه می شود و این امر منجر به عدم تطابق بین عرضه و تقاضا در این بخش شده است، به گونه ای که به گفته کارشناسان برای پاسخگویی به نیاز این بخش به 550 فروند هواپیما ضروری است در حالی که در حال حاضر تنها 170 هواپیما فعال است.
سازمان هواپیمایی کشوری در این اطلاعیه افزود: همچنین در پاسخ به اظهارات مبنی بر مسافران سرگردان در فرودگاه، لازم به ذکر است که بخش هوایی یکی از بخش هایی است که هر فرد باید برای بهره مندی از آن برنامه ریزی و بلیت تهیه کند. سفر در مراحل پایانی به فرودگاه می رسد. در نتیجه بیان این مطالب جز تشویش اذهان عمومی اثر دیگری نخواهد داشت.
در این اطلاعیه تاکید شده است: همچنین در خصوص کمبود پرواز در آمار پروازهای نوروزی می توان به این نکته اشاره کرد که با وجود اظهارات مشابه، بلیت در دسترس نبوده و در برخی مسیرها امکان یافتن پرواز وجود ندارد، اما در ایام نوروز امسال جابجایی حدود سه میلیون را دیدیم ما مسافر هواپیما بودیم.
این اطلاعیه می افزاید: همچنین در پاسخ به مطلبی مبنی بر گرانی 100 درصدی بلیت ها و یا گرانی 30 درصدی ایرلاین های غیرمجاز، لازم به ذکر است برای شفاف سازی اطلاعیه عمومی به این نکته اشاره می شود. قیمت بلیت هواپیما همچنان بر اساس کرایه مصوب 1400 فروخته می شود و بدون تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد تنظیم بازار، شرکت های هواپیمایی مجاز به فروش با قیمت بالاتر نیستند و قیمت ها تابع قوانین و مقررات است.
حال نباید فراموش کرد که درخواست شرکت های هواپیمایی مبنی بر افزایش قیمت منوط به شاخص های اقتصادی، نرخ تورم و نرخ ارز است به گونه ای که با وجود عدم تغییر قیمت بلیت در 22 ماه گذشته، قیمت بلیت ثابت مانده است، اما حقوق و دستمزد کارمندان این وزارتخانه چه خصوصی و چه دولتی بیش از 50 درصد افزایش یافته است.
همچنین در بخش هزینه های ایرلاین ها که به صورت دلاری تامین می شود، گفتنی است که با توجه به افزایش نرخ دلار، سکه هزار دلاری در سال گذشته 25 میلیون تومان خریداری شد که اکنون این رقم به 55 میلیون تومان رسیده است.
این اطلاعیه می افزاید: بنابراین نمی توان این فشار ناشی از شاخص های تورمی و قیمت قطعات و دستمزد را نادیده گرفت. اگرچه سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت نسبت به انجام وظایف خود اقدام کرده و کنترل خود را تا تعرفه های تعیین شده در ستاد تنظیم بازار تشدید کرده و ملاک محاسبه را کرایه های ابلاغی می داند. بر اساس فهرست بهای 1400 و با نظارت تشدید شده در حدود اختیارات قانونی خود انجام خواهد شد و از حداکثر ظرفیت ناوگان برای خدمت رسانی به عزیزان و مسافران هوایی استفاده خواهد کرد.