اخبار سیاسی روز

نصراللهی: مسئولان و رسانه ها هیچ اقدامی برای ترغیب و همراهی تظاهرکنندگان انجام ندادند


به گزارش ABSNEWS، اکبر نصراللهی در آیین اختتامیه دومین جشنواره روابط عمومی واحدهای دانشگاهی در تهران به تشریح تحرکات و راهبردهای رسانه های غربی در اعتراضات سال گذشته به ویژه در دانشگاه ها پرداخت و گفت: بیشترین بیشترین استراتژی مهم دشمنان در قبال ایران همچنان مانند ناآرامی های سال گذشته، تداوم خشونت ها، توسعه ناآرامی ها است. در دانشگاه ها و مراکز آموزشی، شدت و افزایش شعارهای تخریبی و خشم مسئولان و نیروهای انتظامی و امنیتی، به این ترتیب با ایجاد موضوعات جدید، به چرخه خشونت دامن می زند و روح تازه ای به ناآرامی های بد می دمد. مناطق مختلف کشور برای جلوگیری از تحقق راهبردهای خود، راهبردهای صبر و مقاومت، آرام سازی و عادی سازی را اتخاذ و اجرا کرده اند.

نویسنده کتاب «مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه‌های حرفه‌ای» در عین حال با اشاره به نزدیک شدن سالگرد اعتراضات سال گذشته هشدار داد: انگیزه دشمنان برای ایجاد بی‌ثباتی در کشور بیشتر از گذشته است اما مسئولان و رسانه ها پس از چند ماه آرامش و عادی بودن.» شرایط کشور همچنان از اجرای راهکارهای اقناع و همراهی غفلت می کند و اقدامات محدود انجام شده در این زمینه ناکافی است.

عضو شورای اطلاع رسانی دولت، ضعف ارتباط و تعامل مسئولان با جوانان، کم بودن نقاط اشتراک دو طرف و عدم درک متقابل، عدم تعلق اجتماعی کافی جوانان، ضعف تعامل مسئولان و نخبگان، عدم درک مسئولان و رسانه‌ها درباره دستگاه‌های جدید رسانه‌ای، جدی نگرفتن ریسک و بحران، عدم پیش‌بینی مخاطرات و بحران‌ها، فرصت‌طلبی دشمن و ربودن اعتراضات، بحران ناکافی اعتماد عمومی به مسئولان و رسانه‌های رسمی در مواجهه با عملکرد گذشته، ناتوانی اصلاح مشکلات سرویس تطبیق و عدم حضور نسبی مسئولان و رسانه های رسمی در 72 ساعت اول حادثه و میدان دری یکی از مهم ترین عوامل ایجاد و تشدید اعتراضات را رسانه های غیررسمی و معاند دانست. خشونت و تاکید کرد که مسئولان باید اعتراضات و اغتشاشات را از گفتگو جدا کنند و به جای شعار، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض و بازگرداندن اعتماد مردم عمل کنند. راه حلی برای بحران کنونی پیدا کنید و آن را به یک فرصت تبدیل کنید.

نویسنده راهنمای انعکاس خبری همچنین به تشریح نقش دانشگاهیان و روابط عمومی در تبیین و اقناع مردم پرداخت و گفت: ارتش رسانه ای غرب با استفاده از تمام ظرفیت ابزار، مناسبت ها و موضوعات و دروغ، نادرست در حال احتکار اکاذیب است. و روایات تحریف شده در مورد کشور. و نظام کارآمدی نظام، امنیت و امید مردم و نخبگان، روابط عمومی و سایر توانمندی های علمی و رسانه ای کشور را با روش های تخصصی، به موقع و مناسب، دست سرویس های جاسوسی در حوادث سال گذشته هدف قرار داده است. همچنین با تبیین و تحلیل اقدامات گسترده و متنوع کشور در شرایط تحریم در زمینه های مختلف علمی، امید مردم زنده شده، کارآمدی نظام به اثبات رسیده و دشمنان شکست خواهند خورد.

نصراللهی در ادامه یا آسیب شناسی عملکرد روابط عمومی و رسانه های داخلی، گفت: نگاه و تصویر ضعیف روابط عمومی نسبت به خود و بخش های بیرونی و ضعف های تخصصی مانند پژوهش های کلیشه ای و ضعیف از موضوع، عدم شناخت کافی از مراحل مختلف است. از اخبار، تعامل نادرست با رسانه ها. غلبه رویکردهای کمی، رویداد محور و سنتی و اتخاذ راهبردهای انکار، سکوت و انفعال، بازی در میدان منابع اطلاعاتی غیرمسئولانه و متناقض و نادیده گرفتن اصل تعادل در تولید و انعکاس اخبار قابل توجه است. و ضعف مزمن روابط عمومی.

علیرغم ظهور پدیده ارتباطات جمعی شخصی و بیرون آمدن کنشگری از انحصار، هنوز بسیاری از رسانه ها و روابط عمومی ها دارای دانش سنتی و درک اولیه از اطلاعات هستند و تحت تأثیر این دانش سنتی مردم و رسانه ها، مد نظر قرار می گیرد. عموم مردم منفعل و از دسترسی و امکانات آن غفلت می کنند، علاوه بر اینکه محیط کار رقابتی را درک نمی کنند، فقط موضوعات خاصی را پوشش می دهند و قادر به تحقیق، شناسایی و مدیریت بسیاری از موضوعات ناب مورد نیاز مردم نیستند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه همچنین کمبود تولید و پرداخت اختصاصی یا ناکافی بودن آن، ورود آسان افراد غیرحرفه ای به سازمان های رسانه ای، نگاه سطحی، حاشیه ای، اداری و سیاست گذاری حرفه ای و ملی را بیان کرد. جهان بینی، نبود روند و دید تحلیلی، استفاده ناکافی یا بسیار ضعیف از ظرفیت نخبگان، ضعف سواد رسانه ای رسانه ها و مسئولان و عدم دلبستگی رسانه ها به توسعه از دیگر موارد مهمی است که در کنار آن با تجدید ساختار سریع سازمان رسانه، تدوین و اجرای پیوست رسانه ای مرتبط با هر موضوع، آموزش مستمر و هدفمند روابط عمومی ها و رسانه ها و استفاده از توانایی های آنها قابل حل است.

نویسنده راهنمای انعکاس اخبار با بیان اینکه سیر تحول رسانه ها و پدیده ارتباطات جمعی شخصی را نباید تهدیدی برای سازمان ها و کشورهایی که در این زمینه حضور هوشمند و به موقع دارند تلقی کرد، هشدار داد: کندی و تاخیر. در «شناسایی» و «تطبیق و تطبیق» با «شرایط و تمهیدات جدید رسانه» برای کشور و رسانه هزینه گزافی خواهد داشت تا شاید نتواند جبران کند.

نصراللهی گفت: تحقیقات و تجربه نشان می دهد که علیرغم تلاش رسانه ها; قدرت بازدارندگی رسانه‌های ایرانی از جمله روابط عمومی ضعیف است، رسانه‌های پرمخاطب از روابط عمومی و رسانه‌های رسمی به سمت منابع غیررسمی و غیرموثق سوق پیدا می‌کنند، رویکردشان سنتی و راهبردشان ارتجاعی است و اقدامات روابط عمومی در موضوعات راهبردی و … مورد توجه یا مشاهده افکار عمومی قرار نگرفته و با تاخیر مواجه می شود.

دکتر اکبر نصراللهی در پایان تاکید کرد: نقش روابط عمومی به ویژه روابط عمومی دانشگاه در اطلاع رسانی صحیح، ارائه مشکلات و همچنین ارائه راه حل، امید آفرینی و دستیابی به راهکارهای داستان اول و بازدارندگی رسانه ای حائز اهمیت است. وقایع را درست و به موقع و در بسته های جذاب بیان کنید و اجازه دهید بازگو شود، رسانه های اپوزیسیون تقویت می شوند و کشور آسیب نمی بیند.

absnews




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا