انتهای پیام/
این وکیل دادگستری ادامه داد: هدف دوم من ایجاد پژوهشکده با پژوهشکده کانون وکلای دادگستری مرکز بود که به مرحله ایجاد آن رفته ایم، اما مدیریت زمان کانون گفته است که ما از پژوهشکده چه می خواهیم. ? و متأسفانه این کار متوقف شد. اما امروز متوجه شدیم که اگر مرکز تحقیقاتی داشتیم، امروز در بسیاری از زمینه ها به ما کمک می کرد، به ویژه در زمینه طرح ها و لوایح مربوط به وکالت.
المالکی خاطرنشان کرد: در حوزه تخصصی شعار اصلی ما این بود که تا 100 دوره تخصصی در این مرکز برگزار شود، اما به دلیل تغییر روسای کانون ها و متأسفانه اهداف اولیه ما این امر به تاخیر افتاد. باید منحرف می شد لیسانس حقوق که یکی از اهداف ما بود رها شده و به فراموشی سپرده شده است.
نشست دوره های علمی تخصصی وکلا برگزار شد.
این وکیل دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: باید تخصص ها را از نظر کاربردی آموزش دهیم نه صرفاً علمی و تئوری و در نظر داشته باشند که موضوعات آموزشی باید جهت و سابقه عملی داشته باشد.
وی افزود: ما به عنوان کانون های وکلا وظیفه داریم در حوزه آموزش تخصصی وکلا اقدام کنیم، زیرا مردم تنها با مراجعه به وکیل به شخص مراجعه می کنند و متاسفانه برخی از همکاران ما نمی گویند که در حال انجام آن هستند. بدون کارشناسی «در قوه قضائیه هم این سوال وجود دارد که قاضی خانواده دیروز پرونده کیفری را امروز بررسی می کند، بنابراین باید به سمت تخصص برویم.
وی با بیان اینکه دو راه برای تخصص در رشته حقوق وجود دارد، گفت: یکی این که کانون وکلا دوره برگزار کند و دیگری دوره تخصصی با مجوز وزارت علوم برگزار شود و ما راه دوم را انتخاب کرده ایم. ما از دانشگاه جامع درخواست کرده ایم که مالکیت معنوی دروس مرکز را تامین کند و در حال حاضر قرار است این مالکیت فکری حداکثر تا 3 سال در مرکز باشد. در این دانشگاه محدودیتی برای تعداد رشته ها و تعداد همکاران وجود ندارد و وظیفه ما فقط نوشتن موضوعات است.
جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری وکلای دادگستری ایران (اشکودا) گفت: بحث بر سر حق مراجعه موکل به وکیل مدافع و نداشتن تخصص وکیل، نقض تعهد موکل نیست. حقوق از نظر فلسفی مرتبط است و می گوید وکیل باید صلاحیت داشته باشد. در مقوله وکالت این بحث را داریم که وکیل با اخذ پروانه وکالت می تواند وکیل شود، اما اگر تخصص نداشته و به موکل اعلام نکرده و وکالت او را پذیرفته و محکوم به شکست بوده است، موکل مجبور به وکالت است. به عدم تخصص او توجه کنید.
جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز نیز در این نشست گفت: در سال 87 تا 86 به عنوان عضوی جوان به عضویت هیئت مدیره کانون درآمدم و با سایر دغدغه های صنفی دو سوال را در دستور کار خود قرار دادم. : ارتقای حوزه پژوهش و مبحث دوم «ارتقای حوزه آموزشی و تخصصی وکالت در کشور و در نهایت برای رسیدن به مشکل دوم به این نتیجه رسیدیم که مرکز آموزش های تخصصی ارائه دهد. برای کارآموزان و وکلای محترم و متخصص در وکالت این موضوع را دانشکده حقوق یا دانشکده حقوق نامیدند و در نهایت با توجه به موقعیت محلی کشور به مرکز علمی رسیدیم و با مشاوره ای که دریافت کردیم اقدام کردیم و مجوز گرفتیم. این مرکز از سوی وزیر علوم وقت البته به این سادگی هم نبود و مدام در تلاش بودند که از ایجاد این مرکز جلوگیری کنند و در نهایت تلاش ما تاج موفقیت آمیز بود و این مرکز را تأسیس کردیم.
وی افزود: هدف از تأسیس این مرکز، ایجاد یک دانشکده متعارف نبود. هدف اصلی این بود که پیشرفتهای علمی و عملی برای وکلا و کارآموزان فراهم شود، اما آییننامه جامع دانشگاه این اجازه را نمیداد و میگفتند برای رسیدن به روال تخصصی باید چندین دوره کاردانی و مجوز را بگذرانید. هدف اصلی ما این بود که این کالج را به بستری برای تخصص در رشته حقوق تبدیل کنیم و مانند سایر کالج های مرسوم، دانشجو را تربیت نکنیم. اگرچه این هدف به دلیل تغییرات پی در پی رهبری در مرکز به تاخیر افتاده است، اما خوشحالم که امروز در آغاز دوره های تخصصی در این مرکز حضور داریم.
به گزارش ای بی اس نیوز، هوشنگ پوربابایی، رئیس مرکز علمی کاربردی کانون وکلا در گردهمایی دوره های تخصصی وکلا گفت: هدف از تاسیس این دانشگاه راه اندازی دوره های تخصصی وکلا و روسای کانون وکلا بوده است. انجمن ها همواره دغدغه برگزاری دوره های تخصصی را داشته اند. و در واقع همه ما می دانیم که دوره های تخصصی حقوق ضروری است.