اخبار اقتصادی روز

نشت دلار دلیل گرانی بلیط هواپیما شد

این چیزی است که ما می گوییم، زمانی که ایرلاین ها با هواپیمای خود پرواز می کنند، باید بتوانند موتور هواپیما را تعمیر کنند و قطعات موتور هواپیما را تعویض کنند و بالای 60 درصد هزینه شرکت های هواپیمایی ارزی است و اگر نرخ ارز کاهش یابد، ما با شما صمیمانه هستیم و قیمت را به نصف کاهش می دهیم.
مترجم: نظر شما نسبت به کاربرانی که بلیط هواپیما می خرند، 1 درصد است، هر چقدر هم که افزایش قیمت داشته باشد، تاثیری ندارد؟
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:

مترجم: آیا دولت افزایش نرخ دیگری را انجام داده است که تصمیم گرفته شد 30 درصد گران شود؟

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: اگر دولت خدمات ارائه شده به ایرلاین ها را ریالی محاسبه کند، قیمت بلیت هواپیما کاهش می یابد.

آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی: خطوط هوایی یک سری خطوط هوایی دولتی و یک سری خطوط هوایی خصوصی هستند. یک درصد از کسانی که در کشور سفر می کنند با هواپیما سفر می کنند. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت هواپیمایی دولتی در سال 1378 حدود 3400 میلیارد تومان زیان دید و این به دلیل یارانه ای است که دولت به 1 درصد استفاده کنندگان هواپیما و بخش خصوصی داده است. در این صنعت فعالیت می کند، بالاخره یک بنگاه اقتصادی است و درآمد آن باید برابر با مخارج آن باشد و با توجه به افزایش دستمزد و تعرفه بر اساس تعرفه گمرکی ترخیص قطعات و از تورم بالای 40 درصد. که در کشور بوده است و افزایش قیمت جهانی قطعات، تجهیزات و موتور هواپیما و هزینه های حمل و نقل و سایر مواردی که در کشور وجود داشت باعث افزایش شدید هزینه های شرکت هواپیمایی شد.
مترجم: از تورم 40 و 45 درصدی برای افزایش هزینه ها صحبت کردید، اما آیا حقوق خریدار بیش از 40 درصد افزایش پیدا کرده است تا بتواند با این قیمت ها بلیت بخرد؟
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:

اکثر کارمندان دولت و کارمندان شرکت های خصوصی و کسانی که تجارت می کنند از خدمات هوایی استفاده می کنند.
مترجم: چون قیمت بلیط خیلی زیاد شده مردم عادی کمتر میتونن ازش استفاده کنن؟
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی: دولت باید به شرکت یارانه بدهد و یک درصدی که از هواپیما استفاده می کند هزینه استفاده از هواپیما را بپردازد. روستایی که هواپیما را ندیده باید از این یارانه 1 درصد بهره مند شود. دور از انصاف و عادلانه است و شرایط عادی کسب و کار به گونه ای است که سال آینده مشخص نیست که آیا هواپیمای عملیاتی وجود خواهد داشت و آیا پرواز خواهد کرد یا خیر. ما باید به صنعت هوانوردی کمک کنیم تا بایستد و به کار خود ادامه دهد.
مترجم:
شایعه ای وجود دارد که شرکت های هواپیمایی برخی از هواپیماهای خود را بی حرکت کرده اند تا آنها را مجبور به افزایش قیمت بلیت کنند، آیا این موضوع را تایید می کنید؟
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:
ایرلاین ها یک سری هزینه های ثابت دارند که می تواند هزینه های ثابت را پوشش دهد، تاکنون این اتفاق نیفتاده است و مشوقی برای شرکت های هواپیمایی است و از رسانه ملی خواهش می کنم به عنوان یک بنگاه اقتصادی و در رابطه با افزایش قیمت، به شرکت های هواپیمایی کمک کنند. هزینه ها شرکت ها و سال گذشته 15 درصد طبق حکم وزیر تعرفه ها را کاهش دادیم. به عنوان یک مصرف کننده از هر جنس که از بازار خریداری می کنید، نسبت به سال گذشته شاهد افزایش هستید. امسال هیچ افزایشی نداشته ایم و این مصوبه شورای عالی هوانوردی است و امیدواریم دوستان کمک کنند تا صنعت به فعالیت خود ادامه دهد.
مترجم:
البته قیمت مصوب شورای عالی هوانوردی معتبر است، چه کسانی می توانند شرکت کنند؟
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:
بله و آنچه در تیرماه امسال در شورای عالی هوانوردی در زمان مرحوم قاسمی تصویب شد، اضافه شدن 30 درصد به قیمت بلیت است. به عنوان مثال تهران-مشهد یک میلیون و 19 هزار تومان است و با 30 درصد تقریباً یک میلیون و 300 تومان می شود، در حالی که باید در نظر داشته باشید که یازده درصد از این مبلغ مالیات بر ارزش افزوده و بلیت است. هزینه هایی که بر روی بلیط هواپیما اخذ و به نهادهای مربوطه پرداخت می شود. 11 درصد به سازمان امور مالی و سایر نهادها پرداخت می شود.
مترجم:
یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت بلیط و هواپیما و هزینه های انجام شده توسط ایرلاین ها قیمت سوخت است و در حال حاضر سفارش سوخت چگونه است؟ آیا این نرخ دولتی است؟
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:
بله، سوخت اکنون 600 تومان و سهم 2 درصدی قیمت تمام شده به خود تعلق می گیرد.
در مورد سوخت هم به دولت گفته ایم که اگر بخواهند قیمت سوخت را به ما برگردانند مشکلی ندارد و قطعا روی قیمت بلیت تاثیر می گذارد و اگر دولت آماده است این قسمت را انجام دهیم. می خواهد آن را انجام دهد.
در نظر داشته باشید که این امر قطعا بر قیمت بلیط و افزایش کرایه تاثیر خواهد گذاشت.
مترجم:
آیا به دولت تذکر می دهید که در صورت افزایش قیمت بنزین، بلیت را افزایش می دهید و آخرین بار در چه سالی و چند وقت پیش افزایش قیمت داشتید؟
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:
دولت در سال 92 یا 93 قیمت سوخت را افزایش داد.
مترجم:
حدود 10 سال است که از یارانه قیمت سوخت دولتی استفاده می کند؟
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:
قیمت با توجه به قیمت سوخت تعیین می شود.
مترجم:
10 سال از تغییر قیمت سوخت هواپیما می گذرد، اما قیمت بلیت چند برابر شده است؟
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:
هزینه ها قطعا به دلار تهیه شده است. تصمیم بگیرید قیمت دلار در سال 92 چقدر بوده و الان چقدر می ارزد.
با توجه به افزایش نرخ دلار، موتور هواپیما باید به دلار و خود هواپیما به دلار و قطعات هواپیما و حتی اقلام مختلف و حتی هواپیماهای کنترلی و نرم افزارهای تعمیر و نگهداری و فرودگاه ها را باید خریداری کرد. به دلار هزینه آموزش خلبانی به دلار محاسبه می شود. همه اینها اثر خودش را دارد و اگر سال گذشته دلار 28 هزار تومان بود الان 45 تومان داریم.
مترجم:
چرا مصرف کنندگان و مردم باید هزینه های این همه را متقبل شوند؟
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:
در نهایت، چرا شرکت های هواپیمایی باید هزینه را بپردازند؟
مترجم:
چون یک تجارت اقتصادی هستند و درصد سود برایشان در نظر گرفته می شود. چون کار آنهاست و خدمات را ایرلاین ها ارائه می دهند.
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:
خطوط هوایی یک سری سرمایه گذاری و خرید خدمات انجام می دهند که باید خدماتی را که خریداری می کنند پوشش دهد.
الان ایرلاین ها نمی توانند و شرکت هواپیمایی هما در سال 1378 3400 میلیارد تومان زیان دید و این ضرر ناشی از تفاوت هزینه های هواپیمایی و درآمد آن است. بلیت را کمتر از هزینه خودش فروخت و ضرر کرد و آن ضرر به بیت المال واریز شد و ما هزینه کسانی را که از بیت المال پرواز می کنند پرداخت کردیم.
مترجم:
این هواپیما باید در دسترس همه باشد نه یک درصد پولدارها؟
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:
خوب، دولت باید قیمت چیزهایی را که به ما می دهند پایین بیاورد. دولت از هزینه های خدمات فرودگاهی که از شرکت های هواپیمایی دریافت می کند دلار دریافت می کند و این هزینه ها باید به ریال تبدیل شود.
مترجم:
آیا نباید بگوییم شورای عالی هوا مطالبه کند؟
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:
شما به عنوان رسانه ملی باید مطالبه گر باشید.
مترجم:
همان خاطره کرونا که قیمت ها گران شده است. بعداً به او غرامت پرداخت شد، اما خطوط هوایی جایزه را پس ندادند.
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:
در دوران کرونا، افزایش نرخ ها به دلیل افزایش دلار بود. 60 درصد ایرلاین ها به دلیل اجرایی شدن کرایه را افزایش نداده اند و این ادعا به دروغ مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای مقصود اسعدی سلمان در برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو سیما افزود: بیش از 60 درصد هزینه شرکت های هواپیمایی به صورت ارزی است و در صورت کاهش نرخ ارز نیز کاهش می یابد. قیمت خطوط هوایی را نصف کنید
ارائه کننده: شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌ها را بالا می‌برند، بعد سازمان هواپیمایی می‌آید و می‌گوید قیمت‌ها غیرقانونی است، قیمت‌ها را به کرایه اول می‌آورد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، تحریم‌ها وسط می‌آیند و برخی شرکت‌ها را جریمه می‌کنند، سپس دادستان دستور می‌دهد که دولتی نیست. در این زمینه مصوب شود تا قیمت ها به نرخ قبلی بازگردد. انجمن شرکت های هواپیمایی می گوید ما قبلا جلسه گذاشته بودیم و تصویب کرده بودیم و قرار است دوباره قیمت را افزایش دهیم و البته قیمت گران است، قیمت بلیت هواپیما را 30 درصد افزایش می دهیم. می شود یک بام و دو هوا بلیط هواپیما که همیشه روند گرانی، رد و تایید بعدی بوده و همیشه این مشتری است که باید بلیط هواپیما را با همان قیمت بخرد. آهسته. تدریجی
این روند و راه رسیدن به قیمت هواپیما، گفتم؟
آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:
ما به هر حال گران نمی‌شویم. شرایط اقتصادی کشور به گونه ای شد که قیمت های بالایی را به خطوط هوایی تحمیل کرد. برخی از ایرلاین های ما در حال زیان دهی هستند و به نوعی قیمت ثابت دارند، در حالی که طبق قانون برنامه پنجم و ششم، تحول قیمت بلیت هواپیما آزاد و مشروط به عرضه و الزام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *