سایر موضوعات

آیا چین برای تکمیل راه آهن ایران کمک خواهد کرد؟

انتهای پیام

وی یکی دیگر از کریدورهای ترانزیتی ایران و در راستای طرح یک کمربند و یک جاده را ایجاد مسیر جدید بین ایران و چین از طریق افغانستان ذکر کرد و گفت: این کریدور دارای مطالعه پنج کشور در مسیر جاده (خاف در ایران-افغانستان-) است. تاجیکستان – قرقیزستان – کاشغر در چین) اما هنوز عملیاتی نشده است. به گفته ناصریان، ایران در ازای استفاده از منابع معدنی، ساخت بخش هرات – مزارشریف را به افغانستان پیشنهاد داده است و با ساخت این پروژه امکان گسترش تا چین از طریق آل -مسیر آشاره یا از طریق ازبکستان.

ناصریان تاکید کرد: ساخت راه آهن کرمانشاه – خانقین – بغداد در این کریدور بسیار مهم است. در این راستا ایجاد کریدور تجاری زیارتی چین، پاکستان، ایران، عراق و سوریه نیز می تواند در دستور کار قرار گیرد.

ناصریان در ادامه به مهمترین محورهای ترانزیتی بار شرق به غرب ایران اشاره کرد و گفت: معمولا در کریدور شرق به غرب مسیر جنوب خزر از ترکمنستان به ترکیه که در حال حاضر باز است ذکر می شود. بنابراین پروژه های بهسازی راه آهن در ایران شامل بهسازی راه آهن اینچه برون گرمسار و همچنین احداث محور مرکزی میانبر راه آهن تبریز است. علاوه بر این، مسیر جدیدی که می تواند تحت طرح کمربند و جاده و کریدورهای شرق به غرب ایجاد شود، کریدور ریلی ایران- مدیترانه (ایران، عراق و سوریه) است.

سید مرتضی ناصریان مشاور تامین مالی و سرمایه گذاری پروژه های ریلی شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور با اشاره به کریدورهای ترانزیتی در ایران و مطابق با “کمربند و جاده” بر توانایی چین برای مشارکت و همکاری در تکمیل راهروهای ریلی وی گفت: کریدور ریلی شرق کشور (چابهار- سرخس) یکی از پروژه های مهمی است که با توان چین قابل انجام است.

این کارشناس راه آهن در ادامه کریدورهای شمال – جنوب را برجسته کرد و افزود: رونق این کریدورها اتصال آبهای آزاد جنوب با کشورهای شمال ایران (ترکمنستان، دریای خزر، قزاقستان/روسیه و جمهوری آذربایجان) و بالاخره در اروپا

ابتکار «کمربند و جاده» باعث ارتقای ارتباط قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا و دریاهای مجاور آن، ایجاد و تقویت همکاری بین کشورها در چارچوب ابرپروژه یک کمربند، یک جاده و ایجاد کامل، چند لایه و پروژه های هیبریدی شبکه های ارتباطی ایران نیز در این ابرپروژه دارای کریدورهای ترانزیتی است که تکمیل آن به کشورمان کمک می کند تا هر چه بیشتر از طرح کمربند و جاده استفاده کند.

مشاور تامین مالی و سرمایه گذاری پروژه های ریلی شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور با اشاره به کریدورهای ترانزیتی در ایران و بر اساس “ابتکار کمربند و جاده” بر توانایی چین برای مشارکت و همکاری تاکید کرد. در تکمیل راهروهای ریلی

وی افزود: این کریدور برای توسعه استان های شرقی، ایجاد انشعاب جدید در کریدور شمال به جنوب با اتصال ریلی چابهار به آسیای میانه (جذب کالا از افغانستان و ازبکستان)، تا انتقال سنگ آهن در نظر گرفته شده است. از منطقه سنگان ایران و هرات افغانستان به چابهار و تسهیل سفر زائران از پاکستان و استان های جنوب شرقی به مشهد مقدس در لیست مصوبات پروژه های کشور است که قطعه چابهار – زاهدان به سرعت در حال ساخت است. و ساخت قطعه زاهدان – یونسی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر خطوط ابتکار یک کمربند و جاده در نهایت از ترکیه عبور می کند. کریدور ایران – عراق – سوریه – مدیترانه به منظور تنوع بخشیدن به کریدورها و پوشش کشورهای مختلف که ایران را به مدیترانه و سپس اروپا و آفریقا وصل می‌کنند، مورد توجه قرار گرفته است.

مشاور امور تامین مالی و سرمایه گذاری شرکت توسعه و ساخت زیرساخت های حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: در مورد خط ریلی چین و پاکستان (این ارتباط ریلی به دلیل منطقه هیمالیا بعید است و در این صورت حمل و نقل ترکیبی می تواند گسترش آن به شبکه ریلی ایران و سواحل مکران و بندر جاسک که باعث تنوع در کریدورهای ترانزیتی و رونق حمل و نقل ریلی بین ایران و پاکستان در کوتاه مدت و شکل گیری کریدور ترانزیتی شرق – غرب (چین – پاکستان – ایران) و پیوند این کریدور به کریدور شمال – جنوب و همچنین ترکیه و کشورهای عربی در دراز مدت تبدیل می شود.

مشاور امور مالی و سرمایه گذاری شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور کریدورهای شرق به غرب از جمله شاخه جنوبی کریدور تراسیکا برای اتصال آسیای مرکزی – ایران – قفقاز و اروپا (از جلفا یا رازی) یا مرز آستارا) و شاخه جنوبی کریدور ریلی آسیا (پاکستان-ایران-ترکیه) دانست و گفت: در اجرای جاده کمربندی این پروژه ها می توانند رونق داشته باشند و کشورهای مسیر با زیرساخت ها و فعالیت های حمل و نقل بین المللی علاوه بر آن برای تسهیل صادرات و واردات و بهره مندی از درآمد ترانزیتی می توان صنایع تبدیلی ایجاد کرد و ارزش افزوده محصولات را ایجاد کرد.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: خط ریلی پاکستان و ایران در مرز میرجاوه نیاز به بهبود دارد و در چابهار می توان به بندر گوادر متصل شد. به خصوص اگر ارتباط ریلی چین و ایران در این مسیر با عرض استاندارد 1435 میلی متر برقرار شود.

به گزارش ای بی اس نیوز، طرح کمربند و جاده (BRI) یک برنامه سرمایه گذاری و سیاست بلندمدت بین قاره ای است که هدف آن توسعه زیرساخت ها و تسریع یکپارچگی اقتصادی کشورهای حاشیه جاده تاریخی ابریشم است. این ابتکار در سال 2013 توسط رئیس جمهور چین شی جین پینگ رونمایی شد و تا سال 2016 با نام “یک کمربند، یک جاده” شناخته می شد.

ناصریان پیوستن ایران به کریدور اقتصادی چین-پاکستان (CEPEC) از طریق ریلی، جاده ای و دریایی را از دیگر پروژه های مهم دانست و گفت: از آنجایی که پاکستان همسایه مستقیم چین است و با آن ارتباط طولانی دارد، می تواند دسترسی کوتاهی بین ایران و ایران ایجاد کند. ایران و چین را تامین می کند و از این نظر مشابه افغانستان است با این تفاوت که اکنون چین با افغانستان روابط قوی ندارد. البته ارتباط با چین از طریق افغانستان نیز در برنامه های بلندمدت قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا