اخبار سیاسی روز

نتیجه انحصار خودروها رانت خواری و فساد است

باقری خاطرنشان کرد: انحصار و محصولات نامرغوب صنعت خودرو اعتراض مقام معظم رهبری را برانگیخت و صدها نفر از کارشناسان این صنعت و اقتصاددانان برجسته از انحصار صنعت خودرو انتقاد کردند، اما مافیای خودرو آنقدر قدرتمند است که اجازه اقتصاد را نمی دهد. منطق و منافع ملی و امنیت مردم جای خود را در عرصه این صنعت دارد. آنچه در این زمینه سال ها حاکم بوده، حکومت مطلقه مبتنی بر انحصار و تضمین منافع خودروسازان در انحصار است نه منافع ملی و منافع عمومی.

وی در پایان گفت: تا زمانی که اراده جدی برای شکستن اژدهای انحصار صنعت خودرو در کشور وجود نداشته باشد، این مافیای امر به معروف و نهی از منکر قوی‌تر شده و حقوق ملت بیشتر تضییع می‌شود. ملت در این مخازن مرگ کیسه هوای زنگ زده چقدر باید قربانی کند تا از شر این مافیای اشتها آور خلاص شود؟ امیدوارم روزی شاهد باشیم که با ایجاد بستر رقابت در حوزه خودروسازی، امکان رقابت در این عرصه وجود داشته باشد که دستاورد مثبتی برای ملت خواهد بود.

این کارشناس مسائل حقوقی با اشاره به اینکه نتیجه انحصار تولید خودرو در ایران، ایجاد باندهای رانت خوار و مفسد است، گفت: بدون توجه به ظلم و ظلم و ظلم به مصرف کننده و مردم، برای اعمال نفوذ و ارتباط در انواع پولشویی. جان هایی که به دلیل ایمنی ضعیف وسایل نقلیه نامرغوب و غیراستاندارد در تصادفات قربانی مظلوم می شود. این منافع اقتصادی غنی را حفظ کنید.

یک فقیه گفت: «تا اراده جدی برای شکستن اژدهای انحصار صنعت خودرو در کشور نباشد، این مافیای حرام‌گرا قوی‌تر می‌شود و حقوق ملت بیشتر پایمال می‌شود. قربانی باشید تا از شر آن خلاص شوید. مافیای سیری ناپذیر؟

باقری افزود: اگر دولت واقعاً برای منافع ملی، افکار عمومی، منافع و جان مردم ارزش قائل است، باید اجازه ورود خودروهای باکیفیت به خودروسازی داخلی را بدهد یا به دلیل رقابت با وارداتی یا خارجی مجبور به ارتقای کیفیت شود. ماشین های رقابتی.” و ضمن کاهش قیمت خودرو، شاهد افزایش ضریب ایمنی و البته کاهش مرگ و میر کشور و افزایش رفاه عمومی خواهیم بود. زیرا بسیاری از دلایل افزایش بی رویه قیمت خودرو به دلیل سوء مدیریت و سربارهای بی دلیل است که در نهایت بر هزینه تمام شده تاثیر می گذارد و هزینه های این سوء مدیریت به ملت تحمیل می شود.

سعید باقری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، در خصوص اظهارات دادستان کل کشور مبنی بر اینکه «دست هایی در پشت صحنه خودروسازی کشور وجود دارد که مانع از توسعه خودروسازی کشور می شود»، اظهار کرد: اصولاً انحصار تولید است. در اقتصاد سالم و پویا جایی ندارد». زیرا حذف رقابت در تولید باعث فساد و کاهش کیفیت، افزایش قیمت و ضایع شدن حقوق مصرف کننده می شود و زمانی که تولیدکننده می بیند رقیبی ندارد، از یک سو انگیزه ای برای افزایش کیفیت محصولات و خدمات ندارد. از طرف دیگر محصولات خود را می گیرد و به حقوق مصرف کننده توجه نمی کند.

این وکیل دادگستری با اشاره به ماده ۲ قانون تسهیل رقابت و منع انحصارات و بندهای آن گفت: بر اساس این ماده اقداماتی از قبیل تعیین خرید یا فروش کالا یا خدمات و نحوه تعیین آنها در بازار را به طور مستقیم یا غیرمستقیم، محدود کردن یا کنترل مقدار تولید و خرید یا فروش کالا یا خدمات در بازار، تحمیل شرایط تبعیض آمیز در معاملات یکسان به طرف های تجاری، وادار کردن طرف به انعقاد قرارداد با اشخاص ثالث یا تحمیل شرایط قراردادی بر آنها و محدود کردن دسترسی افراد خارج از قرارداد، توافق یا درک بازار، امتناع فردی یا جمعی از مبادله یا محدود کردن مقدار کالا یا خدمات مورد معامله “ممنوع” است و بسیاری از این ممنوعیت ها و تخلفات توسط خودروسازان است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: این وضعیت تولید صنعت خودرو باعث محدود شدن انتخاب مصرف کننده و سلب انگیزه خلاقیت و تغییر محصول از تولیدکننده می شود. زیرا می بیند که هر محصولی که تولید می کند، حتی بی کیفیت، با مشتریان زیادی مواجه می شود که حاضرند از خرید این محصول دست بکشند و حتی ماه ها یا حتی سال ها در صف بمانند؛ اگرچه این قاعده در تولید باکیفیت ترین خودروهای جهان کاملاً برعکس است، اما به این معناست که این خودروسازان هستند که مبالغ هنگفتی را صرف تبلیغات و بازاریابی می کنند تا بتوانند محصولات خود را حتی در چند نوبت به فروش برسانند!

absnews

باقری افزود: اینجاست که شبکه‌های مافیایی برای حفظ انحصار خودرو اعم از خودروسازان و قطعات خودرو و واردکنندگان مونتاژ و قطعات خودرو شکل می‌گیرد و گناه قربانی منافع آنها می‌شود و علی‌رغم تلاش‌های مسئولان ذی‌صلاح. و قوای سه گانه به ویژه قوه مقننه برای دفاع از حقوق ملت و شکستن این انحصار و فروپاشی این مافیا، تمامی اقدامات مفید و ملی برای نتیجه دادرسی انجام شده است که نهایتا خنثی و بایگانی می شود. توسط دستان آشکار و پنهان این مافیا در دقیقه 90.

این حقوقدان تصریح می کند: این مافیا به قدری قدرتمند است که لابی نفوذی خودروسازان با کمیسیون صنایع و معادن مجلس باعث شده تا طرح ساماندهی واردات خودرو از مسیر اصلی خود منحرف شود. بنابراین آنچه خودروسازان مد نظر دارند، با تغییر تمرکز اصلی طراحان، در این کمیسیون، تصویب و انتشار همان دیکته و مطالبه خودروسازان خواهد بود. موضوع شگفت انگیز رفتار هیئت فرصت است. زیرا برخلاف روال و شرح وظایف خود و قبل از اینکه طرح اساساً توسط شورای نگهبان رد و به مجلس بازگردد، نامه ای به شورای نگهبان می نویسد و آن را مغایر با سیاست های حمایتی تولید می داند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا