ای بی اس نیوز/ مرکز مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: حلقه مفقوده ما در صادرات سنگ نبود پایانه صادراتی است.
علی جودکی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: ایجاد پایانه صادراتی سنگ های تزئینی از ضروریات صنعت سنگ کشور است چرا که سنگ های تزئینی یکی از قابلیت های بسیار خوب صادراتی کشور است.
وی ادامه داد: برای افزایش صادرات سنگ تزیینی باید با برنامه ریزی مناسب نمایشگاه یا نمایشگاه دائمی برای خریداران سنگ طراحی کنیم. در صورت ورود تجار به کشور، تمام توانمندی های این صنعت در اختیار آنها قرار نمی گیرد و تنها می توانند از چند معدن یا معدن در یک استان بازدید کنند.
وی افزود: با راه اندازی پایانه صادرات سنگ تزئینی، این امکان فراهم می شود تا تمامی معادن سنگ تزئینی کشور که محصولات آنها در بازارهای جهانی عرضه می شود، سنگ خود را به صورت دائمی در این نمایشگاه به نمایش بگذارند. به این ترتیب هیئت های خارجی که به کشور سفر می کنند و یا تجار که برای خرید سنگ به کشور می آیند از این مکان دیدن کرده و نمونه سنگی از تمامی معادن کشور را در این نمایشگاه مشاهده می کنند و پس از انجام خرید، با توجه به استقرار سامانه گمرکی پایانه صادرات، تشریفات گمرکی و ترخیص کالا در این مرحله انجام و محموله ارسال خواهد شد.
جودکی با بیان اینکه با توجه به وعده استاندار مرکزی موضوع واگذاری گواهینامه نمایشگاه تا پایان سال جاری حل می شود، گفت: در صورت انجام صحیح این اقدام و فراهم شدن زیرساخت ها، انتظار می رود کشور … تعداد صادرات سنگ های تزئینی در کوتاه مدت افزایش قابل توجهی را نسبت به 200 میلیون دلار فعلی خواهد داشت.
وی گفت: مقدمات راه اندازی پایانه به پایان رسیده و مجوز اولیه آن از سوی سازمان توسعه تجارت صادر شده است. در صورت انجام سایر اقدامات درون استانی از جمله واگذاری زمین به منظور مسکن و شهرسازی، پیش بینی می شود پایانه صادراتی در بهار سال آینده راه اندازی شود.
مدیرکل صامت استان مرکزی افزود: حضور چشمگیر تجار و هیئت های خارجی از کشورهای ازبکستان، پاکستان، قزاقستان و ترکیه، حضور مشاوران بازرگانی از کشور، درخواست 25 نفر از کشورهای خارجی برای حضور در نمایشگاه و بیش از 250 بازدیدکننده خارجی در اولین روز از پانزدهمین نمایشگاه که اخیرا برگزار شد، نشان می دهد که این نمایشگاه طی 14 دوره گذشته تکامل یافته و به نقطه فعلی نمایشگاه پانزدهم رسیده است.
وی افزود: مطمئنا شرایط فعلی نقطه برجسته نمایشگاه نخواهد بود، اما هدف اصلی ما کسب مقام اول جهان در زمینه برگزاری نمایشگاه های سنگ است که امیدواریم در سال های آینده به این جایگاه برسیم. “
رئیس میز سنگ کشور با اشاره به مشکلات گردشگری در زمینه برگزاری نمایشگاه در شهرها گفت: یکی از مشکلات رایج بحث هتلداری است که امیدواریم تا نمایشگاه شانزدهم این مشکل برطرف شود. . با انجام اقداماتی از جمله افزایش امکانات رفاهی در داخل نمایشگاه می توان به استقبال بیشتر بازدیدکنندگان امیدوار بود.
وی ادامه داد: با توجه به استقرار حدود 35 هزار تن سنگ کوپ در نمایشگاه، افزایش این حجم مستلزم افزایش زیرساخت ها است. اگرچه برخی از این ایرادات مانند جرثقیل دروازه ای مورد استفاده برای بارگیری اصلاح شده است، اما پیش بینی می شود در صورت راه اندازی پایانه صادراتی، تعداد این جرثقیل ها در سال آینده افزایش یابد.
وی با تاکید بر لزوم حضور غرفه میراث فرهنگی در نمایشگاه افزود: ظرفیت گردشگری شهرستان های محلات و نیم ور بسیار زیاد است. انتظار می رود این سازمان با حضور در نمایشگاه، برپایی غرفه و تبلیغات، شرکت کنندگان نمایشگاه را که عملاً به عنوان گردشگران صنعتی و معدنی وارد کشور شده اند، به سمت طبیعت گردشگری و گردشگری سوق دهد.
جودکی در خصوص دلیل ایجاد بورس سنگ در محل نمایشگاه گفت: از آنجایی که راه اندازی بورس کالا رقابت ایجاد می کند و نظام عرضه و تقاضا را تنظیم می کند، اگر تشکیل آن تضاد منافع ایجاد نکند با آن موافقیم اما در حال حاضر با توجه به تنوع سنگ های تزئینی، نیازی به آن وجود ندارد، اما در صورت لزوم، قطعا به سمت ایجاد آن حرکت خواهیم کرد.
وی در خصوص راهکارهای کاهش عوارض فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی صنعت سنگ و معدن گفت: معدن از نظر فرهنگی و روانی به درستی وارد جامعه نشده است. در همه جای دنیا مین ها با محیط قاطی می شوند که نشان می دهد در حوزه روانشناسی درست عمل نکرده ایم. اگرچه محیط زیست و منابع طبیعی اولویت های ما هستند، اما این بدان معنا نیست که ما به معدن اهمیتی نمی دهیم. با تعامل صحیح علاوه بر استفاده از فرصت معدنکاری، ایجاد پوشش گیاهی با کاشت نهال یا بذر، می توان منابع طبیعی را نیز حفظ یا احیا کرد.
انتهای پیام