وی با بیان اینکه «اتفاقی که در تبصره 14 رخ می دهد و متأسفانه هر سال بدتر می شود، اصلاً اتفاق خوبی نیست»، خاطرنشان کرد: تبصره 14 قانون دارایی به ویژه در حوزه هزینه به نظر می رسد یکی از اهداف قانونگذار در قانون باشد، هدفمندی یارانه ها از بین رفته و به بودجه ای حاشیه ای تبدیل شده است.
محسن زنگنه در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به اینکه تبصره 14 قانون مالی (منابع هدفمندی یارانه ها) از اهداف اصلی خود فاصله گرفته و در سال های اخیر به قانون اصلاحی مالی یعنی کلیه منابع و مصارف تبدیل شده است، اظهار کرد:
انتهای پیام
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: انشالله در بحث تغییر ساختار بودجه موضوع تبصره 14 بودجه مورد توجه قرار می گیرد. یکی از بندهایی که در طرح جدید لحاظ کرده ایم این است که همه منابع اعم از تبصره 14، منابع هدفمندی کمک های بلاعوض، کمک ها، درآمدهای ویژه و غیره باید در سقف بودجه لحاظ شود و در اختیار مجلس و دولت نیز قرار گیرد. در آنجا صرف شود.
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی با اشاره به اینکه تبصره 14 قانون دارایی از اهداف خود عدول کرده است، گفت: انشالله موضوع تبصره 14 بودجه مورد توجه قرار خواهد گرفت. در بحث اصلاح ساختار بودجه
این نماینده مجلس در پایان با اشاره به انحراف تبصره 14 قانون دارایی از اهداف خود، اعلام کرد: قانونگذار در موادی از قانون هدفمندی اختیار داد تا بخشی از منابع هدفمندی را که دولت و مجلس تعیین کرده اند، اختصاص دهد. برخی موارد ضروری اما متاسفانه امروزه این موارد ضروری بخش عمده ای از هزینه های تبصره 14 قانون دارایی را شامل می شود و می توان گفت که هزینه های این تبصره از اهداف اصلی خود دور شده است.
وی افزود: زمانی که قیمت سوخت افزایش می یابد باید از تولیدکننده حمایت شود تا یک بار هزینه های آن افزایش پیدا نکند; همچنین وزارت نیرو یا نفت باید زیرساخت های خود را به روز کند و در نهایت مبلغی به صورت یارانه نقدی به جمعیت ها پرداخت شود. اگر این سه اتفاق نیفتد، عملا با چالش های جدی مواجه هستیم. این سه اقلام مصرفی برای منابع در تبصره 14 تعیین شد.
زنگنه خاطرنشان کرد: هدف قانونگذار از تصریح تبصره 14 قانون بودجه این است که منابع حاصل از هدفمندی یعنی مابه التفاوت مبلغی که برای محصولات از مردم دریافت می شود یا منابع حاصل از صادرات محصولات هزینه شود. ، در سه مکان؛ بخشی از آن باید به عنوان کمک نقدی به مردم پرداخت شود، بخشی دیگر به حوزه تولید و حمایت بخش خصوصی و بخشی دیگر در اختیار خود مدیران قرار گیرد تا زیرساخت های خود را بهبود و توسعه دهند.