اخبار اقتصادی روز

ناوگان نفتکش‌های ارواح روسیه در حال جوان‌تر شدن است



گروه نفتکش هایی که نفت تحریم شده روسیه را در سراسر جهان حمل می کنند، روند چند ماهه استفاده از قدیمی ترین و خطرناک ترین کشتی های جهان را معکوس کرده و جوان تر می شوند.

به گزارش ای بی اس نیوز، اندکی پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در اوایل سال گذشته، صدها نفتکش فرسوده توسط گروهی از بازرگانان، واسطه ها و سرمایه گذاران ناشناس خریداری شد تا جریان صادرات نفت روسیه حفظ شود. بر اساس برخی برآوردها، این نفتکش ها به کشتی هایی اضافه شدند که قبلا نفت ونزوئلا و ایران را حمل می کردند.

طبق آمار شرکت VesselsValue Ltd که به مطالعه قراردادهای دریایی می پردازد، میانگین سنی شناورهای خریداری شده کاهش یافته است. دو مدیر این صنعت گفتند که پس از سیل توقیف در ماه‌های اخیر به دلیل نگرانی‌های ایمنی، رسیدگی به نفت‌کش‌های فرسوده در آسیا احتمالاً تعیین‌کننده است.

چین، یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت روسیه و ایران، اخیراً بازرسی‌های نفتکش‌های قدیمی در بندر چینگدائو را تشدید کرده و برخی از آنها را مجبور کرده بیش از یک ماه برای تخلیه محموله‌های خود منتظر بمانند. نگرانی ها در مورد پیر شدن کشتی ها پس از انفجار یک کشتی 26 ساله در آب های مالزی در ماه مه تشدید شد.

سنگاپور همچنین در ماه های اخیر تعداد زیادی نفتکش را به دلیل سهل انگاری در بازرسی های ایمنی توقیف کرده است. اگر کشتی های جدید به خوبی نگهداری شوند، به رفع نگرانی برخی واردکنندگان در مورد قابلیت دریایی آنها کمک خواهند کرد. با این حال، ناوگان نفتکش های روسیه همچنان مملو از کشتی های قدیمی است.

ربکا گالانوپولوس جونز، تحلیلگر ارشد در VesselsValue، می گوید: «مسائل ایمنی در مورد کشتی های قدیمی یکی از دلایلی است که خریداران کشتی های جدیدتر را انتخاب می کنند.

به گفته این شرکت، میانگین سنی نفتکش های فروخته شده به خریداران ناشناس در این ماه از 19 در ماه اکتبر به 15 سال کاهش یافته است.

مشخصات تانکر Ghost Fleet متفاوت است. با این حال، اکثر آنها کشتی های قدیمی بدون بیمه استاندارد یا سایر خدمات غربی هستند و ردیابی صاحبان آنها دشوار است. این کشتی ها تقریباً یا بیش از 20 سال عمر دارند. در این سن معمولا کشتی ها اسقاط می شوند.

برخی کشورها رویکرد سختگیرانه ای نسبت به کشتی های قدیمی دارند. علاوه بر بازرسی چینی ها، هند در اوایل سال جاری ورود کشتی های بالای 25 سال به بنادر خود را ممنوع کرد.

در روزهای اولیه تجارت نفت روسیه، خرید کشتی های قدیمی منطقی به نظر می رسید. این کشتی‌ها ارزان‌ترین کشتی‌ها بودند که بدون خدمات غربی کار می‌کردند و به آن‌ها اجازه می‌داد بسیاری از تحریم‌ها علیه صادرات نفت روسیه، از جمله سقف ۶۰ دلاری در هر بشکه نفت روسیه را که توسط گروه هفت تحمیل شده بود، دور بزنند.

به گفته خدمات تحقیقاتی کلارکسون، تقاضای فزاینده برای این کشتی ها، فعالیت آنها را فراتر از عمر مفیدشان افزایش داده است.

تانکرها نیز زمان بیشتری را در ترانزیت می گذرانند. خریداران نفت روسیه از زمان شروع جنگ در اوکراین کاهش یافته اند، بنابراین محموله هایی که قبلاً ظرف چند روز از بالتیک ارسال می شد، اکنون هفته ها طول می کشد تا به چین و هند برسد.

ترانزیت طولانی نفتکش ها درآمد نفتکش ها را دو بار از زمان شروع جنگ در اوکراین به حدود 100,000 دلار در روز افزایش داده است، در مقایسه با میانگین 23,000 دلار در روز از سال 2017. خرید کشتی های جوانتر احتمال افزایش نرخ کرایه نفتکش ها را افزایش می دهد زیرا این کاهش می یابد. در دسترس بودن کشتی ها برای تجارت متعارف.

طبق گزارش بلومبرگ، یک منطق ایمنی قوی برای حرکت به سمت استفاده از کشتی‌های جوان‌تر وجود دارد. طی بازرسی ماه مه در چین، یک نفتکش قدیمی بیش از 20 نقص داشت. بسیاری از نفتکش های قدیمی که هنوز هم می توانند کار کنند، قبلا خریداری شده اند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *