اجاره خودروسازان را کاهش خواهیم داد/میتوانیم به قطب فناوری منطقه تبدیل شویم
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه میتوانیم به قطب فناوری منطقه تبدیل شویم، گفت: دیگر رانتی برای خودروسازان وجود ندارد، شرکتها باید روی پای خود بایستند و ما فقط تعرفهها را برای جبران جهانی در نظر میگیریم. وضعیت. .
به گزارش ای بی اس نیوز، عباس علی آبادی در نخستین رویداد ملی صنعت دانش گفت: مجمع جهانی اقتصاد هر ساله ریسک هایی را ارائه می کند که عمدتاً زیست محیطی و اجتماعی است و معمولاً توسط شرکت های بزرگ ایجاد می شود. زیرا بزرگترین مصرف کنندگان منابع زیست محیطی هستند و بیشترین تاثیر را بر رفتار اجتماعی دارند.
وی با بیان اینکه اقتصاد بزرگ و قوی در گرو بنگاه های بزرگ است، تصریح کرد: مدتی شعار «کوچک زیباست» سر زبان ها افتاد، اما کسب و کارهای کوچک باید در کنار بنگاه های بزرگ باشد. زیرا شرکت های بزرگ قدرت تحقیق و توسعه، بازاریابی، بهبود کیفیت و توسعه بازار را دارند.
علی آبادی تعداد کل شرکت های دانش بنیان کشور را نزدیک به 9 هزار شرکت دانست که از این تعداد کمتر از 70 شرکت بیش از پنج میلیارد یورو گردش مالی دارند و یا بیش از 100 نفر را استخدام کرده اند و تصریح کرد: اما رتبه بندی جهانی نشان می دهد که کارایی از شرکت ها خوب بوده است. با این حال رشد کسب و کارهای دانش بنیان در کشور تاکنون در قالب کسب و کارهای کوچک بوده است، اما شرکت های بزرگی مانند صنعت فولاد عمدتاً در بخش تولیدی فعال هستند.
وزیر صمت با بیان اینکه رشد 8.5 درصدی رقم بالایی نیست و با توجه به توانمندی های کشور می توان به بیش از این رقم دست یافت، گفت: بی ثباتی مدیریت در سطوح مختلف این وزارتخانه، عدم کفایت فرآیندها و ساختارها با جهش تولید مشکلات تخصیص ارز یا نامه های متعدد، نبود رهبری واحد تولیدی، عدم تمرکز سیاست ها و مدیریت ارز، فشارهای سیاسی، قیمت های اجباری، عدم توجه به بخش خصوصی را بازتولید می کند. ، و غیره. از چالش های فوق العاده بخش تولیدی هستند.
علی آبادی قطع برق صنایع در دوره محدودیت تامین برق را مغایر با قانون دانست و گفت: تولید صادرات محور، ارتقای بهره وری و رقابت پذیری با طبقه بندی بنگاه ها، کاهش نرخ ارز و عدم فروش مواد اولیه، اصلاح نظام قیمت گذاری اجباری، ایجاد ثبات در فضای کسب و کار، بازنگری در مدیریت و بازرسی و تهدید محیط زیست نیز بخشی از سیاست های این وزارتخانه است.
وزیر صامت با طرح این سوال که چرا باید به خودروسازان رانت اعطا شود و سپس قیمت آنها کنترل شود، تصریح کرد: دیگر رانتی وجود ندارد، باید روی پای خود بایستند. ما فقط برای جبران شرایط جهانی تعرفه ها را در نظر می گیریم.
این مقام مسئول با اشاره به وجود 9 هزار واحد راکد در کشور که در این میان تعداد زیادی موسسات دانش بنیان وجود دارد، گفت: پروژه های پیشبرد شده توسط وزارت حراست نیز شامل توسعه پلت فرم نواحی صنعتی از طریق ایجاد است. خوشهها و غیره، آبرسانی به صنایع، جایگزینی خودروهای برقی، توسعه استفاده از سوختهای پاک و تجدیدپذیر، توسعه اکتشاف و هوشمندسازی معادن و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و غیره.
علی آبادی با تاکید بر اینکه بنگاه های دانش بنیان باید به نیازهای کشور پاسخ دهند و برای رفع مشکلات برنامه ریزی کنند، گفت: در این بخش به این نکته توجه کنیم که خودروهای برقی، خودروهای امروزی هستند نه خودروهای فردا. خودروهای آینده خودروهای خودران هستند و به زودی خودروهای الکتریکی به گذشته تبدیل خواهند شد.
وی افزود: از سوی دیگر راه حل دیگری برای حل مشکل بنزین وجود ندارد زیرا سالانه دو میلیون خودرو اضافه می شود که روزانه حدود 10 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنند. در حال حاضر روزانه 230 تا 240 میلیون لیتر گازوئیل و بنزین معادل 230 تا 240 میلیون دلار سوزانده می شود که با استفاده از برق می توان این میزان را کاهش داد.
وزیر صامت در نهایت گفت: با تغییر تمرکز در فناوری میتوان به قطب فناوری منطقه تبدیل شد و شاهد مهاجرت معکوس سرمایههای انسانی بود.
انتهای پیام