اخبار اقتصادی روز

موفقیت ایران در مهندسی معکوس موتور جت هواپیمای مسافربری

مانی رضوانی; یکی از مدیران «شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات و موتورهای هوانوردی ایران» در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ای بی اس نیوز گفت: جامعه دانش بنیان ایران یکی از زیرمجموعه های هلدینگ گروه مپنا و ماموریت اصلی آن است. این شرکت ارائه خدمات طراحی، ساخت و تعمیر در زمینه صنعت هوانوردی می باشد.

رضوانی گفت: تشکیل هسته اولیه این شرکت دانش بنیان از حدود سال 1394 در یکی از زیرمجموعه های گروه مپنا که سازنده تجهیزات دوار بود آغاز شد. در آن زمان هدف کسب دانش فنی در طراحی و ساخت موتورهای هواپیما بود. به همین منظور تیمی متشکل از نخبگان دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو به سرپرستی جناب آقای دکتر پورفرزانه تشکیل و با حدود 40 نفر کار آغاز شد.

این مدیر کسب و کار دانش بنیان خاطرنشان کرد: موتور توربوفن CFM56 به عنوان پروژه اصلی این تیم انتخاب شد که اولین گام در فرآیند کامل مهندسی معکوس موتور بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این موتور پرکاربردترین موتور توربوفن ساخته شده در جهان است و امروز رکورد ساعت پرواز را در کل ناوگان مسافربری ایرلاین ها در سراسر جهان دارد و عمدتاً در خانواده ایرباس A319 نصب می شود. ، A320 و A340 با 4 موتور و بوئینگ 737 کلاسیک در خطوط هوایی دنیا حضور داشته و دارد.

رضوانی خاطرنشان کرد: پس از 7 سال تلاش مستمر، شناخت کاملی از طراحی این موتور به دست آورده ایم. تمامی مراحل پره های کمپرسور این موتور مهندسی معکوس و ساخته شده است. بیشتر اجزای محفظه احتراق موتور و قسمت توربین آن (Hot Section) نیز ساخته شده است. ساخت سایر قطعات جانبی این موتور شامل واحد کنترل موتور (FADEC)، سنسورها، انواع تجهیزات اندازه گیری و کنترل دقیق، شیرها و پمپ های هیدرولیک و پنوماتیک، گیربکس، سیستم انتقال داده و کابل کشی و … . . نیز تکمیل می شود.

وی گفت: طراحی و ساخت پره های فن نیز به پایان رسیده است و اکنون در حال اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی از سازمان هواپیمایی کشوری برای تمامی قطعات ساخته شده هستیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان گفت: مهندسی معکوس این موتور به طور کامل از نظر دانش طراحی انجام شد اما برای نمونه اولیه از نظر ساخت تا حدود 33 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در سوال برای تولید انبوه این موتور باید مشتریانی وجود داشته باشد. در سرتاسر جهان و در صنعت هوانوردی، شرکت‌های بزرگی مانند بوئینگ و ایرباس تولیدکنندگان AIR FRAME یا بدنه هواپیما هستند و هیچ‌کدام از آنها موتور تولید نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از شرکت های پیشرو در صنعت موتورهای هوانوردی می توان به رولزرویس در انگلستان، جنرال الکتریک و پرت اند ویتنی در آمریکا و سافران در فرانسه اشاره کرد. موتور مورد بحث محصول CFM International است که یک سرمایه گذاری مشترک 50/50 بین Safran (فرانسه) و GE Aviation (ایالات متحده آمریکا) است.

رضوانی خاطرنشان کرد: قسمت مرکزی این موتور توسط شرکت آمریکایی جنرال الکتریک ساخته شده است. مابقی قطعات مانند توربین فشار ضعیف (LPT) توسط شرکت Safran در فرانسه طراحی و ساخته شده است. مالکیت معنوی و امتیاز نهایی این موتور متعلق به CFM International، یک شرکت دو ملیتی فرانسوی-آمریکایی است.

وی گفت: در نهایت شرکت دانشبانیان ایرانیان به جایی رسید که باید از مپنا جدا می شد. به این ترتیب محل شرکت تغییر کرد و تحت عنوان یک شرکت مستقل به فعالیت خود ادامه دادیم. همزمان با شروع مهندسی معکوس و ساخت این موتور، موضوع تعمیر خانواده موتورهای CFM نیز آغاز شد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: در حال حاضر شرکت ایرانی در سه حوزه تخصصی شامل تعمیرات موتور و لوازم جانبی موتور (MRO)، طراحی و مهندسی موتور (DOA) و ساخت قطعات موتور (POA) فعالیت می کند خدمات به خطوط هوایی داخلی ; ساختار سازمانی این شرکت کاملاً مطابق با استانداردهای صنعت هوانوردی بین المللی طراحی شده و اساسنامه شرکت نیز به تایید سازمان هواپیمایی کشوری رسیده است.

رضوانی با اشاره به اهمیت راهبردی کسب دانش طراحی در زمینه موتورهای هوایی گفت: امروز در خط مقدم فناوری و دانش در طراحی و ساخت موتورهای توربین سقفی قرار داریم.

وی بیان کرد: اگر گروه مپنا بخواهد در زمینه ساخت موتور هواپیما سرمایه گذاری کند، این سرمایه گذاری بسیار چشمگیر خواهد بود و مشتریان واقعی را می طلبد که در حال حاضر این امکان در کشور وجود ندارد و شرکت های هواپیمایی ملی نمی توانند برای موتور سفارش دهند. این اندازه ندارد

رضوانی تاکید کرد: در بازار بین المللی نیز باید به دنبال اخذ گواهینامه های بین المللی از صنعت هوانوردی برای موتور باشیم که در حال حاضر برای شروع این روند به زمان نیاز داریم اما انشاالله از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: در حال حاضر در حال بررسی ارتباطات و فرآیندهای اخذ گواهی ساخت و تعمیر خانواده موتورهای CFM از آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اتحادیه اروپا (EASA) هستیم. مراحل اخذ گواهینامه قطعات تولیدی این موتور به دلیل پیچیدگی های فنی و الزامات ایمنی هوانوردی طولانی تر از مراحل اخذ گواهینامه تعمیرات موتور مذکور می باشد.

وی گفت: در این فرآیند باید عملکرد قطعات ساخته شده در شرایط واقعی کارکرد موتور به طور کامل مورد ارزیابی قرار گیرد تا نشان داده شود که قطعه ساخته شده تمامی انتظارات طراحی را برآورده کرده و دارای صلاحیت و ایمنی لازم برای نصب بر روی هواپیما است. موتور آن را دارد

absnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا