وی ابراز امیدواری کرد اطلاعات پرداختی شرکت های دولتی، شهرداری ها و سایر نهادهای عمومی غیردولتی تحت حساب واحد خزانه داری کنترل شود.
جمال کاکایی در ابتدای این نشست علمی به چالش های بودجه سالانه کشور و نقش دولت اشاره کرد و دو نکته اساسی خزانه کشور را برشمرد.
absnews
به گزارش ای بی اس نیوز، شصت و چهارمین نشست تخصصی علمی با عنوان گنجینه منحصر به فرد، پیش نیازها و الزامات با رهبری علمی محمدجواد محسنی نیا – رئیس گروه پژوهشی نظام های نوین بودجه ریزی، برنامه ریزی و مدل سازی، توسعه و آینده پژوهی نگری و همچنین با سخنرانی دکتر سید علی روحانی – معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و جمال کاکایی – پژوهشگر اقتصادی مرکز با حضور فعال نمایندگان دستگاه های اجرایی، اندیشمندان، فعالان و تصمیم گیران در قالب ویدئو کنفرانس (وبینار) برگزار شد.
در ادامه این نشست علمی، علی روحانی، معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: حساب واحد خزانه داری یک ضرورت برای اصلاح بخش دولتی کل کشور است. به گفته روحانی، مهمترین دلیل این امر اطلاع رسانی دقیق از وضعیت نقدینگی بخش عمومی کشور است.
نشست علمی تخصصی با موضوع خزانه واحد، پیش نیازها و الزامات برگزار شد.
روحانی ارزیابی سالانه عملکرد حساب واحد خزانه در ایران را یکی از ضروریات اساسی دانست و گفت: با انجام مطالعات میدانی و رفع نقاط ضعف با همکاری و بهره گیری از تجربیات بین المللی می توان به این اصل اساسی دست یافت.
کاکایی صندوق (وصول درآمد و پرداخت هزینه های عمومی) و بانک (هماهنگی در زمان و مکان جریان های دریافتی و پرداختی) را دو نقش اصلی خزانه دانست و ادامه داد: مهمترین وظیفه خزانه، مدیریت است. نقدینگی در زمان های مختلف و ایجاد تعادل و هماهنگی بین مناطق مختلف.
کاکایی افزود: پیشنهاد میکنم ترتیبات قانونی واریز سهم شرکت نفت از بودجه (چهارده و نیم (5.14) درصد) و بودجه صندوق توسعه ملی به خزانهداری و تخصیص براساس ضوابط باشد. آموزش فنی استفاده کنندگان نهایی مدیران باید کل فرآیند را به صورت مستمر ادامه دهند و گزارش های پیگیری در خصوص تحقق و تشکیل حساب واحد خزانه به ترتیب روز باشد.
کاکایی در بخش پایانی این نشست با تاکید بر اصل عملیات مالی خارج از بودجه، بر آن در چارچوب خزانه واحد تاکید کرد و گفت: در صورت افزایش دامنه پرداخت به ذینفع انحصاری توسط خزانه. به عبارت دیگر به جای پرداخت در دستگاه، امکان پرداخت به ذینفعان وجود دارد. در این صورت شفافیت بهتر و عملکرد بهتری در این زمینه خواهیم داشت.
گفتنی است این مرکز به دنبال فراهم آوردن زمینه لازم برای ظرفیت متخصصان داخلی و خارجی، برقراری ارتباط علمی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی و دریافت نقطه نظرات مختلف از کارشناسان در سازماندهی مجموعه ای تخصصی است. جلسات همچنین این نشست علمی – تخصصی روز چهارشنبه 20 بهمن ماه سال جاری برگزار شد.
وی اصلاح نظارت بر قوانین مربوط به صندوق خزانه به منظور بهره مندی هر نهاد و سازمانی از بودجه عمومی و همچنین ایجاد ضوابط حساب خزانه به عنوان یک قاعده بر کل آن را راهکارهای اصلی دانست. (اصل 53 قانون اساسی) به عبارت دیگر برای پرهیز از مستثنی نشدن دستگاه ها و سازمان ها ضمانت اجرایی قوانین لازم الاجرا افزایش می یابد.
وی مهمترین اهداف و وظایف خزانه داری در ایران را اجرای اخطاریه ها قبل از صرف هزینه های عمومی دولت با تعیین ذیحساب و همچنین جمع آوری منابع عمومی و واریز آن به دستگاه ها و سازمان ها بر اساس قانون برشمرد و افزود: وجوه حاصل از درآمد و سایر منابع تخصیصی موجود در حسابهای خزانه نزد بانک عبارتند از: مدیریت حسابهای بانکی دولت، پرداخت اعتبارات مصوب به بودجه سنواتی، انتشار اوراق قرضه، تضمین وام و اعتبارات اعطایی به دولت و غیره.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز