علیرضا حیدری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی رکنا به نقل از ایلنابا، نتایج اقدامات دولت برای کنترل تورم محصولات غذایی و جبران این نرخ تورم بالا را از طریق اقداماتی مانند طرح کالاهای اساسی و پرداخت یارانه ها برجسته کرد. و واسطه ها مواد غذایی وارد کشور می شود یا به عبارتی بخشی از این اقلام وارد چرخه غذایی می شود و تبدیل به کالای نهایی می شود و به دست مردم می رسد، یعنی کالاهای نهایی وارداتی با ارز ترجیحی نیستند، بلکه کالاهای واسطه ای مانند واردات هستند. سم، کود و علوفه است که با ارز ترجیحی وارد می شود و به محصول نهایی کشور تبدیل می شود.
وی ادامه داد: شاید دولت این محصولات را با ارز ترجیحی وارد کند اما وقتی در چرخه تولید قرار می گیرد مصرف کننده این کالا را با قیمت درج شده در نرخ ترجیحی دریافت نمی کند.
این کارشناس اقتصادی گفت: نکته دیگر این است که دولت برخی محصولات نهایی را از طریق واردات کالاهای واسطه ای تامین می کند. به عنوان مثال، وقتی محصولاتی مانند سم و کود یا سایر نهاده های کشاورزی وارد می شود، این محصولات در تولید محصول نهایی شرکت می کنند، اما این سهم 100 درصد نیست، بنابراین دولت نمی تواند تضمین کند که سایر محصولات و محصولات مورد نیاز را تامین کند. در فرآیند تولید محصول نهایی با ارز ترجیحی. و قیمت این کالاها در مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار نیز با نرخ دلار آزاد تعیین می شود. سایر عناصر تولید محصول نهایی از ریتم های دیگری پیروی می کنند و در نهایت محاسبات برنامه ریزی شده انجام نمی شود.
حیدری تاثیر ارز ترجیحی بر قیمت نهایی را بستگی به سهم کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی در تولید محصول نهایی دانست و افزود: به یاد داریم زمانی که دولت ارز 4200 را لغو کرد، مدعی شد که فقط ارز ترجیحی 4-5 مورد را حذف کرد. بنابراین قیمت سایر کالاها نباید تغییر کند و در عین حال همه با کنایه به این گفته نگاه کردند، زیرا کالاها روی یکدیگر اثر قیمتی دارند، آیا این امکان وجود دارد؟ قیمت کالا را تغییر می دهد و قیمت کالاهای دیگر از آن تبعیت نمی کند؟
گفت: بحث دیگر بحث نظارت است. آیا نظارتی بر چرخه توزیع کالاهایی که با نرخ ترجیحی وارد کشور می شوند وجود دارد تا مطمئن باشیم که این کالاها با همان قیمت ارز ترجیحی به نقطه هدف می رسند و این موضوع باعث ایجاد این سوال می شود. یکسان است. این امر مشکوک است و طبق اسناد تاریخی این موضوع صحت ندارد و نشان میدهد که وقتی سیستم کنترل و نظارت ضعیف است، ممکن است اکثر آنها باشند. کالاها با قیمت های دیگر وارد چرخه تولید می شوند و نرخ ارز بازار آزاد بر قیمت تمام شده کالا تأثیر می گذارد. البته در کشور ما بارها این اتفاق افتاده است.
این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: وقتی این عوامل را کنار هم بگذاریم کاملا متوجه می شویم که انتظارات دولت با واقعیتی که در جامعه می بینیم مطابقت ندارد و این مشکل را می توان از نگرش مصرف کنندگان به قیمت ها فهمید. هنگامی که مصرف کننده محصولی را در بازار خریداری می کند، متوجه می شود که قیمت ها متناسب با افزایش نرخ ارز تغییر می کند.
وی درباره اجرای طرح تولید برگ و تامین خوراک دهک های کم درآمد با قیمتی کمتر از بازار بیان کرد: سبد کالایی که در نقطه مصرف یعنی تامین کننده نهایی کالا عرضه می شود. این کالاها به قیمت فروش، هر قیمتی که این محصولات باشد. با رسیدن به قیمت فروش یارانه ای، دولت اعلام کرد که در کالابرگ در پرداخت قیمت این محصول مشارکت می کند و محصول در نهایت به دست مخاطبان هدف می رسد. به همان قیمت سال 1401.
حیدری اضافه کرد: نکته ای که وجود دارد این است که در پرداخت های نقدی و این نوع یارانه ها، از آنجایی که قیمت ها بر اساس تقاضا تغییر نمی کند و دولت مابه التفاوت قیمت عرضه کننده و مصرف کننده را به صورت یارانه پرداخت می کند، نهایی می شود. مصرف کننده نتیجه تفاوت است. این قیمت ها سودی ندارند زیرا تابع تقاضای مصرف کننده یک تابع تعریف شده است که تغییر نمی کند، به عبارت دیگر شاهد ناکارآمدی بازار در چنین رفتارهایی هستیم، یعنی دولت هزینه آن را پرداخت می کند. از طریق این یارانه رفاه به جامعه منتقل نمی شود.
وی با بیان اینکه واقعیت این است که دولت در پروژه کالابرگ موفق نبوده و نخواهد بود، تاکید کرد: زمانی می توان از دستیابی به اهداف یارانه صحبت کرد که رفاه به طور مساوی به شرکت تزریق شود. نمونه ای از این مشکل می تواند توزیع رایگان واکسن کرونا باشد که دولت با واکسیناسیون رایگان از هزینه های بالای این بیماری جلوگیری می کند و در عین حال برای جامعه رفاه ایجاد می کند و این یک تاثیر خارجی مثبت است. اثر
حیدری ادامه می دهد: اما در اجرای کاتالوگ محصولات شاهد تاثیر خارجی منفی هستیم: با وجود اعطای یارانه، سطح رفاه مصرف کننده به همان نسبت افزایش نمی یابد و این رفاه از بین می رود. علیرغم اینکه بخشی از منابع عمومی در این بخش هزینه می شود، اما از آنجایی که تابع تقاضای مصرف کننده یک تابع ثابت است، رفاه ایجاد نمی شود و در واقع هزینه های عمومی در طرح املاک برگن از بین می رود و عملاً این طرح کمک های اجتماعی را از دست داده و جنبه های بیشتری دارد. حاوی تبلیغات است.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: این اقدام ناکارآمدی ایجاد می کند و در ناکارآمدی چون تخصیص بهینه صورت نمی گیرد اثر بهبودی مشاهده نمی شود.
رکنا نیوز