اخبار سیاسی روز

ملاحظات مصلحت باید در دایره قانون/ نقد مداخلات در آرای کمیسیون بند 100 شهرداری ها خلاصه شود.

وی ادامه داد: یکی از مصادیق این فرآیندهای طولانی، کمیسیون بند 100 شهرداری است که در حال حاضر 150 هزار پرونده در سطح کشور در این کمیسیون ها تشکیل شده است. این موضوع نشان دهنده وجود مشکلی در روند رسیدگی به پرونده هیئت مدیره بخش 100 است که با الزامات و قابلیت های ما سازگار نیست.

انتهای پیام

مظفری با اشاره به بحث نجات از پرونده ها گفت: یکی از مهمترین حقوق مردم این است که در حوزه تبعیت گرفتار شده ایم. مثلاً شخصی با این پول زمینی خریده است یا می خواهد در نظام حقوقی کشور محل کسب تهیه کند. برای این کار باید به قانون احترام بگذارد اما در مواردی اتفاق افتاده است که به بهانه توسعه فضاهای سبز یا آموزشی سال هاست که مردم از حقوق قانونی و شرعی خود محروم شده اند. چرا در تصویب طرح های تفصیلی به این موارد توجه نمی شود؟ بر اساس این قاعده، اینکه تنها در سال گذشته نزدیک به 3000 پرونده در این زمینه به دیوان عدالت اداری وارد شده صحت ندارد.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه علاوه بر این مشکل بسیاری از تصمیمات این کمیسیون قابل اجرا نیست، گفت: دخالت برخی نهادهای امنیتی و نظارتی به بهانه های خوب و بد مانع از اجرای برخی از تصمیمات می شود. از کمیسیون 100 عنصر طول می کشد. شهرداری ها نیز قدرت اجرایی دیگری ندارند، نتیجه چنین مشکلی تعلیق اجرای مصوبات و پربار شدن این حجم از مشاغل است.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: در حال حاضر این ظرفیت در این مأموریت شورای اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان مجمع انقلابی منصوب شده است، ایجاد شده است.

مظفری با بیان اینکه علاوه بر این موضوع، آگاهی مردم از قانون نیز نکته بسیار مهمی است، گفت: بسیاری از ما به صورت شفاف اطلاعات فرآیندهای پیش بینی شده در قانون را در اختیار مردم قرار نمی دهیم. به عنوان مثال، شهرداری ها از جمله اماکن عمومی هستند که روزانه صدها و هزاران نفر برای انجام امور تجاری خود به آنها مراجعه می کنند، اما جالب اینجاست که حتی شهرداری ها نیز گاهی اطلاعات کافی از رویه های خود که گاه بسیار طولانی است، ندارند. آیا نمی توان این فرآیندها را کوتاه کرد؟

ای بی اس نیوز/ خراسان رضوی رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه هر آنچه مصلحت است باید در چارچوب قانون جمع بندی شود، گفت: هیچ یک از ما نباید انتظار داشته باشیم که اقدامی فراتر از قانون انجام شود.

وی ادامه داد: یکی از امتیازات و اختیارات خوبی که به شوراهای اسلامی شهر داده شده، پیشنهاد اصلاح و تغییر قوانین و تمدید یا محدود کردن اختیارات است. شوراهای اسلامی باید ارتباط تنگاتنگی به ویژه با کمیسیون های شوراهای شورای اسلامی داشته باشند. البته این سوال نیاز به کار و تحقیق تخصصی دارد. این بهترین فرصت برای بیان نیازها به صورت علمی و کارشناسی و انتقال آن به شورای اسلامی است.

حجت الاسلام حکمت علی مظفری در اولین نشست تخصصی روسای کمیسیون های حقوقی شوراهای شهرداری و مدیران حقوقی شهرداری های مراکز استان های کشور که عصر گذشته ۱۴ مردادماه در ساعت 14 برگزار شد، گفت: شهرداری مشهد: لازم به ذکر است که غیر از قرآن که کلام خداست، قوانین دیگری قابل تغییر است. و قابل ویرایش است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا