چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
شرایط بورس برای بازگشایی نماد شرکت های اقدامات حقوقی استانی - اخبار بورس |  بورس - اخبار اقتصادی تسنیم

مقایسه 6 شاخص برق دریا با شرایط سواحل مکران – اخبار اقتصادی ایران – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز ای بی اس نیوز خبرگزاری ای بی اس نیوز

وی افزود: از دیگر کشورهایی که ذی نفع هستند و می توانند از ظرفیت بندری استفاده کنند ترکمنستان است. این کشور علیرغم اینکه در سواحل دریای خزر قرار دارد، دسترسی به دریای آزاد ندارد. در نتیجه، به نظر می رسد که عشق آباد تمایل دارد تجارت خارجی خود را از طریق منطقه مکران انجام دهد. البته این مشکل منوط به ایجاد زیرساخت های مورد نیاز است.

بر اساس شاخص اول، یک کشور می تواند یک قدرت دریایی باشد که موقعیت جغرافیایی آن اجازه دهد. سواحل مکران بیش از 600 کیلومتر خط ساحلی دارد که از تنگه هرمز شروع و تا پاسبندر امتداد دارد. موقعیت جغرافیایی این سواحل به دلیل گستردگی و دسترسی به آب های آزاد از موقعیت ویژه ای برخوردار است.

در نتیجه اگر بخواهیم جمع بندی کنیم در زمینه 6 شاخص توان دریایی در بحث هایی مانند موقعیت جغرافیایی و میزان سواحل وضعیت خوبی داریم اما در کیفیت زیرساخت ها، جمعیت ساکن، ملی چالش هایی داریم. روحیه و سیاست های دولت امید است با تشکیل ساختارهایی مانند ستاد توسعه سواحل مکران به معنای واقعی کلمه شاهد تحولات مثبتی در توسعه ساحل مکران باشیم.

absnews

محمدمهدی بازگیرخوب، کارشناس اتاق فکر دیپلماسی اقتصادی امام صادق(ع) درباره ظرفیت ها و شرایط اقتصادی بنادر در منطقه مکران گفت: در منطقه مکران 8 بندر وجود دارد. این بنادر عبارتند از چابهار، جاسک، گیشاب، گواتر، رودیک، بدریک، گلدیم و جد.

وی گفت: بزرگترین بندر ایران بندر شهید رجایی است که بیش از 50 درصد تجارت خارجی کشور در آن انجام می شود. 90 درصد ترانزیت از این بندر که در بندرعباس قرار دارد انجام می شود. با توجه به شرایط تنگه هرمز و ملاحظاتی که در این زمینه وجود دارد، باید به فکر توسعه بنادر موازی با بندر شهید رجایی باشیم. در این راستا می توان بنادری مانند چابهار که ظرفیت بسیار خوبی دارد را تقویت کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در حوزه سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه خط ساحلی چابهار تا خرمشهر را مورد تاکید قرار داده‌اند. با وجود این موارد و توصیه های مقام معظم رهبری در سیاست های بالادستی به سواحل مکران توجه جدی نشده است. در حوزه سواحل مکران تا کنون اقدامات خاصی از سوی دولت و مجلس صورت نگرفته است.

بندر چابهار دسترسی خوبی به بنادر شرق آفریقا، بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و قطر، بنادر هند، پاکستان و بنادر تمامی کشورهای حاشیه اقیانوس هند دارد. این موضوع ارزش ذاتی بندر چابهار است.

بازگیر خوب درباره قرارداد سه جانبه انتقال کالا از چابهار گفت: در حدود سال 1394 قراردادی بین ایران، هند و افغانستان برای تجارت از طریق چابهار منعقد شد که این نمایشگاه به حالت تعلیق درآمده و تجارت در مسیر دیگری در حال انجام است. ما باید سایر کشورها را از توانمندی های منطقه مکران آگاه کنیم. به این ترتیب با جلب مشارکت سایر کشورها می توان منافع را برای دوری از تحریم پیوند داد.

مقایسه 6 شاخص توان دریایی با شرایط سواحل مکران/ ظرفیت غنی اقتصادی منطقه در سایه ضعف زیرساخت ها

وی ادامه داد: وقتی منطقه ای به مرور زمان توسعه پیدا نکند و دولت اهمیتی ندهد، کم کم وابستگی مردم به آن منطقه از بین می رود. مثلا اگر مردم جاسک، سیریک و چابهار ببینند زیرساخت وجود ندارد، می خواهند به زاهدان، کرمان، بندرعباس و حتی تهران مهاجرت کنند.

در نتیجه با تهدید مهاجرت جمعیت از سواحل مکران مواجه هستیم و این موضوع با شاخص چهارم قدرت دریا در تعارض است.

باید در کنار بنادر مکران فرودگاه داشته باشیم و این موضوع هم در بحث گردشگری و هم در بحث حمل و نقل کارشناسان تاثیر دارد. یکی از مشکلات بزرگ منطقه مکران این است که حدود 10 سال است که خط ریلی چابهار – زاهدان تکمیل نشده است.

آخرین شاخص قدرت دریا، شاخص سیاسی حاکمان و حکومت است. در واقع نشان دهنده میزان توجه حاکمان یک کشور به سواحل خود است. در سال های اخیر به لحاظ سیاست گذاری به توسعه سواحل مکران توجه داشته ایم. به عنوان مثال، در آخرین ویرایش الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، به مسئله توسعه مراکز هویتی توجه شده است.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی چهارمین شاخص تئوری نیروی دریایی ماهان را جمعیت ساکن در سواحل عنوان کرد و گفت: در اصول آمایش سرزمین به موضوع جمعیت نیز توجه جدی داریم. ما می توانیم در منطقه ای که جمعیت آن حضور دارد از توسعه صحبت کنیم. از این رو با استقرار نیروی دریایی ارتش در منطقه ساحلی مکران و حضور پرسنل و خانواده های آنان در جاسک، سیریک، چابهار و سراسر منطقه مکران، جمعیت این منطقه افزایش یافته است.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی خاطرنشان کرد: قرار بود سرمایه گذاری حدود 500 میلیون دلاری هندی ها در بندر چابهار انجام شود، اما با وجود برگزاری جشنواره ها و همایش های سالانه در هند، در عمل شاهد ورود جدی هندی نیستیم. در واقع بندر چابهار قرار بود رقیب بندر گوادر پاکستان شود.

وی با بیان اینکه شاخص های دوم و سوم این نظریه مربوط به کیفیت و کمیت آن سواحل است، گفت: به معنای تعداد سواحل و درصد آن سواحل قابل استفاده است. در حال حاضر حدود 600 کیلومتر خط ساحلی داریم. از نظر کیفی باید شاهد ظرفیت بندری و زیرساخت های این خط ساحلی باشیم. در حال حاضر در حوزه زیرساخت ها و مدیریت بنادر مشکل داریم و باید روی کیفیت سواحل سواحل مکران تمرکز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هر کدام از این بنادر کاربری های متفاوتی دارند، گفت: به عنوان مثال بندر چابهار عمدتا در حوزه تجاری و گردشگری، بندر جاسک در حوزه نظامی، ماهیگیری و تجاری، بندر گواتر در مرز ایران و پاکستان است. عمدتا در منطقه مسافربری و بندر توریست و گیشاب به عنوان پایانه صادرات مواد معدنی مورد استفاده قرار می گیرد.

انفعال هندی ها برای سرمایه گذاری در بندر استراتژیک چابهار

البته در سال گذشته ستاد توسعه ساحل مکران شروع به فعالیت کرد اما قبل از آن ساختاری در این منطقه وجود نداشت. بنابراین در شاخص ششم که بحث سیاست هاست، چالش داریم چرا که مسئولان منطقه مکران را به درستی نمی شناسیم و بودجه مناسبی برای توسعه این منطقه در نظر نمی گیرند.

عرب پور گفت: شاخص پنجم مربوط به روحیه ملی مردم یک کشور است به معنای علاقه ای که مردم یک کشور به استفاده از دریا و توان دریایی دارند. این سوال به هویت ها برمی گردد. باید بدانیم ایرانیان چقدر به زندگی دریایی علاقه دارند. در این مورد باید در مورد کارآفرینی صحبت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه طبق آمار پروژه راه آهن چابهار – زاهدان پس از این 10 سال 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: باید توجه داشت که این خط ریلی بخشی از کریدور شمال – جنوب است که از اهمیت بالایی برخوردار است. این سوال را باید مسئولان پیگیری کنند که چرا با وجود گذشت این مدت پروژه ای که امکان شتاب گرفتن و افزایش توان ملی را داشت اجرا نشد؟

ماجرای توافق سه جانبه برای ارسال کالا از طریق چابهار که اجرایی نشد

این کارشناس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر اینکه ایران باید مراکز هویت سازی و الهام بخشی را ایجاد و توسعه دهد، گفت: هویت سازی یعنی ادراک درونی و باید شرایطی فراهم شود تا مردم به سواحل مکران افتخار کنند. در حوزه الهام باید بتوانیم الگوی توسعه متناسب با کشورهای دیگر باشیم.

حجم تجارت بین روسیه و هند 13 میلیارد دلار است. این حجم تجارت با زمان و پول بیشتری از طریق کانال سوئز حمل می شود. چرا باید کریدور شمال-جنوب با وجود همه ضرورت ها در عمل معلق شود.

امیرحسین عرب پور کارشناس دیپلماسی اقتصادی در خصوص توسعه سواحل مکران گفت: باید چند موضوع را جدی بگیریم. یکی از سؤالات اساسی توجه به نظریه قدرت دریا است که توسط آلفرد ماهان ارائه شده است. این شخص یک استراتژیست نیروی دریایی آمریکا بود. در این نظریه 6 شاخص به عنوان محورهای قدرت دریایی ذکر شده است.

به غیر از این دو کشور، تجارت هند با روسیه، هند با عراق، هند با آذربایجان و هند با ارمنستان از طریق سواحل مکران و بندر چابهار نیز قابل انجام است.

وی ادامه داد: کشورهای زیادی می توانند در توسعه بندر چابهار مشارکت داشته باشند. وقتی منافع خود را به منافع کشورهای دیگر گره می زنیم، هزینه تحریم ها را افزایش می دهیم. به این ترتیب تحریم ها علیه ایران سخت تر می شود. بندر چابهار با استقبال خوب مقامات هندی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، یکی از موضوعاتی که مقام معظم رهبری در سال های اخیر به آن توجه کرده اند توسعه سواحل مکران است. در دولت سیزدهم ستادی ایجاد شد تا تمهیدات لازم برای توسعه این منطقه فراهم شود. در تداوم این رویکرد، تفاهم نامه ای بین این دفتر مرکزی و وزارت اقتصاد برای مشارکت در تامین مالی توسعه این سواحل منعقد شد.

اگرچه جمعیت این منطقه نسبت به 15 تا 20 سال پیش افزایش یافته است، اما وضعیت فعلی قابل قبول نیست. باید از خود بپرسیم که آیا دولت به اسکان مردم به ویژه مردم محلی در منطقه مکران به عنوان زمینه ساز توسعه یک منطقه توجه کرده است؟ تهدیدی که وجود دارد این است که مردم محلی ساکن در این مناطق علاقه خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه این موضوع از بعد دیگری به غرور ملی مربوط می شود، گفت: باید از خود بپرسیم که امروز مردم ایران چقدر به سواحل مکران افتخار می کنند. امروز حتی برخی از نخبگان و اساتید دانشگاه مکران او را نمی شناسند. در فضای عمومی جامعه نیز همین شرایط وجود دارد. بنابراین نتوانستیم از دریا در شاخص روحیه ملی استفاده کنیم. رهبر انقلاب نیز به این موضوع اشاره کردند و توسعه سواحل مکران را نیازمند کشت و زرع دانستند.

چینی ها 50 میلیارد دلار در بندر گواتر پاکستان سرمایه گذاری کرده اند و اگر نتوانیم در چند سال آینده منطقه مکران را توسعه دهیم و در زیرساخت های آن سرمایه گذاری کنیم، دیگر ظرفیت امروز را نخواهیم داشت.

بازگیر خوب در خصوص قابلیت های ویژه بندر چابهار گفت: بندر چابهار تنها بندر ایران است که قابلیت پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را دارد. این کشتی ها می توانند وزنی بیش از 100 هزار تن را جابه جا کنند و همین موضوع باعث کاهش هزینه های حمل و نقل نیز می شود. یکی از دارایی های بندر چابهار دسترسی به آن است.

جزئیات 8 بندر در منطقه مکران/نیاز به توسعه بنادر موازی با بندر شهید رجایی

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *