یکی از اعضای شورای اسلامی گفت: دولت در لایحه بودجه سال آینده سهم درآمد مالیاتی از تولید ناخالص داخلی را 5.5 درصد افزایش می دهد در حالی که پیش بینی می شود این شاخص تا پایان برنامه هفتم به 10 درصد برسد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یک هشتم ایران دارای منابع نفتی است اما نحوه مدیریت آنها در بین 20 کشور نفت خیز جهان یکسان شده است. ما می گوییم نروژ. کشوری 5 میلیون نفری که منابع نفتی و درآمد حاصل از فروش آن را در صندوقی به نام صندوق بازنشستگی نفت سپرده گذاری می کند.
اما چرا مثال نروژ برای کشورهای تولیدکننده نفت قابل توجه است؟ یک کارشناس اقتصادی نروژی در این باره می گوید: نفت یک منبع بین نسلی است اما ورود آن به اقتصاد کشورها باعث ایجاد انگیزه های بسیاری می شود. به عنوان مثال، لیبی، عربستان سعودی، عراق، ونزوئلا و حتی ایران بارها به دلیل استفاده از نفت در بودجه خود دچار استرس اقتصادی شده اند. بنابراین می توان گفت که نفت خطری برای بودجه کشور است.
بررسی های مختلف بارها و بارها به کشورهای دارای منابع نفتی ثابت کرده است که با وجود نفت، بودجه همچنان با مشکل مواجه است. مسائلی مانند تحریم، جنگ و نوسانات قیمت نفت می تواند به کسری بودجه تکان دهنده در یک کشور منجر شود.
فرار از خطرات بودجه نفتی
وجود نفت در بودجه های کشورمان در سال های مختلف در حالی غیرقابل انکار بود که مسئولان سال های متوالی تلاش کردند این روند را از بین ببرند تا اینکه رهبر انقلاب در سال 1397 دستور تغییر ساختار بودجه را در مجلس وقت صادر کردند. از همان سال دولت ها درصدد کاهش سهم نفت در بودجه و ارسال منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی به صندوق توسعه ملی برآمدند. البته گاهی اوقات این روند با عوارضی همراه بود. ورود کرونا و خروج از صندوق توسعه ملی در سالهای متوالی تنها نحوه پرداخت درآمدهای نفتی به بودجه را تغییر داده است.
اما کاهش سهم آن در بودجه ها نیز قابل کتمان نیست، اما کافی نیز نیست.
آقای عبدالرضا ارسطو کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به این سوال که چگونه نفت را از بودجه خارج کنیم؟
وی گفت: واقعا نمی توان یک شبه سهم نفت در بودجه ها را حذف کرد. دولت ها باید بر اساس سیاست های بلندمدت، درآمدهای حاصل از فروش نفت را به صندوق توسعه اختصاص دهند و صندوق توسعه آن را هزینه کند. ایجاد واحدهای تولیدی و تولیدی این گردش تولید با دو عامل به پایان می رسد.
آقای ارسطو ادامه می دهد: گردش تولید منجر به رشد اقتصادی می شود و از طرف دیگر منابع حاصل از این تولیدات جزو مالیات ها می شود و دولت ها به طور غیرمستقیم از نفت برای افزایش درآمدهای مالیاتی و تثبیت بودجه استفاده می کنند. وقتی تولید شروع شود، رشد اقتصادی ایجاد شود و درآمد دولت قابل پیش بینی و مدیریت باشد، قطعا روند بهتری را دنبال خواهد کرد.
این کارشناس اقتصادی، ریسک بالای درآمدهای نفتی را در بودجهها برشمرد و گفت: بارها شاهد بودهایم که در صورت بروز هر انگیزهای مانند جنگ، کرونا یا موارد مشابه، بودجهها شوکه میشوند و دولتهایی که کسری بودجه غیرمنتظره دارند، تورم ایجاد میکنند. بوده است
سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه عمومی از نگاه دولت چهاردهم
لایحه مالی 1404 که اولین لایحه دولت چهاردهم است به گونه ای دیگر نوشته شده است. این موضوع را بیزیکیان رئیس جمهور در همان ابتدای ارائه لایحه دولت به مجلس برای نمایندگان توضیح داد.
برداشت از صندوق توسعه ملی در سال جاری در بودجه ابتدای سال ذکر شده است. زیرا دولت بر این باور است که برداشت این صندوق در اواسط سال باعث اختلال در روند اجرا و هزینه خواهد شد.
اما راهکارهای افزایش درآمد مالیاتی آنچنان که باید در این بودجه مورد توجه قرار نگرفته است. این را آقای تاجگردون رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی بیان کرد.
به گفته آقای تاجگردون، در حوزه معافیت و حمایت از کارکنان برای بهبود وضعیت معیشتی، دولت پیشنهادات خوبی ارائه کرده است. معافیت تا سقف 24 میلیون تومان برای دستمزد و 200 میلیون تومان برای استخدام نمونه ای از این پیشنهادات است، اما به نظر می رسد در زمینه کشف فرارهای مالیاتی و افزایش درآمد مالیاتی از این طریق ضعیف عمل کرده است.
م. پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در تشریح روند بودجه می گوید: سهم درآمد مالیاتی نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته و اگر تورم 30 درصدی را در نظر بگیریم به طور متوسط 4 درصد افزایش یافته است. رشد اقتصادی توانستیم درآمدهای مالیاتی را حدود 9 درصد افزایش دهیم.
اما نمایندگان مردم در شورای اسلامی به این رقم که جایگزین نفت در بودجه می شود و همچنین به اهداف برنامه هفتم نزدیک می شود راضی نیستند.
سهم درآمدهای نفتی و کشف فرار مالیاتی در لایحه بودجه راضی کننده نیست
آقای طاهری عضو شورای اسلامی شهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما در این باره گفت: درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده برای سال آینده عملاً نسبت به سال جاری تغییر نکرده است. یعنی بر اساس برنامه هفتم دولت نتوانسته سهم درآمد مالیاتی را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.
وی ادامه می دهد: سهم درآمد مالیاتی از تولید ناخالص داخلی در برنامه هفتم تا پایان سال 1407 حدود 10 درصد برآورد شده است که برای تحقق این امر باید هر سال یک درصد رشد را تجربه کنیم. دولت برای سال آینده افزایش 5.5 درصدی را پیش بینی کرده است. یعنی چیزی حدود 1700000 میلیارد تومان در حالی که این رقم باید به 2000000 میلیارد تومان برسد. یعنی 300 درصد کسری در پیشنهاد درآمد مالیاتی دولت در بودجه وجود دارد.
لایحه بودجه سال آینده در دستور کار مجلس قرار دارد. البته کلیات آن با موافقت نمایندگان و بازدید وزرا از کمیته های مذاکره برای تصویب ارقام و ارقام پیشنهادی در بودجه همراه است.
با این حال توصیه ها از همه نظر همواره کاهش مستقیم سهم نفت در بودجه ها و اختصاص آن به بودجه های عمرانی بوده است. آنچه خود رهبران سازمان مالیاتی فکر می کنند به عنوان ترفندی برای افزایش درآمد مالیاتی برای مدیریت هزینه های جاری دولت، آنها را قادر می سازد تا موفقیت بیشتری در افزایش تولید و واحدهای تولیدی داشته باشند.
گزارش خبرنگار اقتصاد کلان خبرگزاری صدا و سیما – نرگس مژزادی